Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Αρχιτεκτονικές αναμνήσεις του Ernst Ziller

Κασιμάτη Μαριλένα

22 Απριλίου 2021

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:30:47 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 385

Στις αρχές του 2020 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά οι ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΡΝΣΤ ΤΣΙΛΛΕΡ / ERNST ZILLERS ERINNERUNGEN στα γερμανικά και στα ελληνικά, μετά από ένα ανέλπιστο εύρημα -ένα παλιό φωτοτυπημένο αντίγραφο του λανθάνοντος χειρόγραφου- και ανοίγονται νέα ερευνητικά ζητήματα.

'Εχει γίνει πλέον αποδεκτό ότι η περίπτωση του Τσίλλερ (1837-1923), ο οποίος εξωράισε το αστικό τοπίο της Αθήνας και άλλων ελληνικών πόλεων του όψιμου 19ου αιώνα με 500 και πλέον κτήρια, υπήρξε δεσπόζουσα μορφή της αρχιτεκτονικής των δεκαετιών από το 1860 έως το 1890 στη δεύτερη πατρίδα του, την Ελλάδα. Η φήμη του στην ελληνική κοινωνία δεν απορρέει μόνο από τον όγκο, την ποιότητα και την επιρροή του πολυσχιδούς έργου του που τον καταξίωσαν εν ζωή.

Η ανατροφή του σε οικογένεια με οικοδομική επαγγελματική παράδοση στο Radebeul, η εκπαίδευση στην Αρχιτεκτονική Σχολή της Δρέσδης, σύμφωνα με το μεταρρυθμισμένο πρόγραμμα τεχνικής παιδείας στον γερμανόφωνο χώρο μετά το 1830, η «πρόσληψη» στο βιεννέζικο γραφείο του Θεόφιλου Χάνσεν, όπου αρχίζει η αθηναϊκή -και γενικότερα η ελληνική- περιπέτεια του νεαρού Σάξονα, η αναφορά ή αποσιώπηση της μνήμης υλοποιημένων σημαντικών έργων του, η αποτυχημένη προσπάθεια έκδοσης των ΑΝΑΜΝΗΣΕΩΝ μετά το 1939, τέλος η οικονομική έκπτωση της οικογένειας Τσίλλερ στην Αθήνα μετά το 1906, αποτελούν τον κορμό της ομιλίας.

Κασιμάτη Μαριλένα Ιστορικός Τέχνης

Η Μαριλένα Ζ. Κασιμάτη είναι Ιστορικός της Τέχνης με βασικές σπουδές και διδακτορικό δίπλωμα στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μονάχου (1977, Magna cum laude). Κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας, προσελήφθη ως αμειβόμενη δόκιμη επιμελήτρια στα Κρατικά Βαυαρικά Μουσεία με άξονα μελέτης τα κατάλοιπα της Οθωνικής Περιόδου, υλικό που αξιοποιήθηκε στη συνεργατική έκθεση: «Αθήνα-Μόναχο, Τέχνη & Πολιτισμός στη Νέα Ελλάδα» (Εθνικό Μουσείο Βαυαρίας – Εθνική Πινακοθήκη, 2000). Από το 1984 έως το 2017 εργάστηκε ως επιμελήτρια (ΠΕ1) στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλ. Σούτζου. Έχει διδάξει Ιστορία της Τέχνης στα Πανεπιστήμια Κρήτης (Ν. 407) και Αθήνας, και συνέγραψε τον Α΄ τόμο για τις Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό (ΕΑΠ, 2008). Διετέλεσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού στην Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδος στην UNESCO. Υπήρξε η πρώτη καλλιτεχνική και οργανωτική διευθύντρια της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων. Έχει πλούσιο επιμελητικό και συγγραφικό έργο στην Ελλάδα και το εξωτερικό και συμμετοχές σε συνέδρια και προγράμματα διαλέξεων (Πανεπιστήμιο Μονάχου, Γερμανικό Ιστορικό Μουσείο, Βερολίνο, ETH-Ζυρίχη, ΕΜΠ, ΑΣΚΤ, ICOM, Μουσείο Μπενάκη, DAI-Athen, Αρχείο Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, Η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία). Είχε ενεργή συμμετοχή στη μουσειολογική μελέτη της νέας Εθνικής Πινακοθήκης (2016). Μελέτησε και εξέδωσε το έργο του Τσίλλερ (Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης, αναδρομική έκθεση 2009, δίγλωσση έκδοση του χειρογράφου των «Αναμνήσεων») και του Θ. Χάνσεν (μονογραφική έκθεση, δίγλωσσος κατάλογος, 2014). Είναι μέλος της διεθνούς ερευνητικής ομάδας «Εθνικές Ταυτότητες - Διεθνείς Πρωτοπορίες» (υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης), της Association International des Critiques d'Art – AICA-ΕΛΛΑΣ και ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης.

Σχετικές ομιλίες