Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Muñoz Viñas Salvador

Universitat Politècnica de València

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Δρ. Salvador Muñoz Viñas είναι Καθηγητής στο Universitat Politècnica de València και επικεφαλής της ομάδας συντήρησης χαρτιού του Ινστιτούτου Συντήρησης του πανεπιστημίου. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του εργάστηκε ως συντηρητής χαρτιού στην Ιστορική Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Βαλένθια, ως επισκέπτης μελετητής στο Straus Center for Conservation του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ και ως διακεκριμένος επισκέπτης καθηγητής στη Συντήρηση του NYU, και έχει δώσει διαλέξεις σε διάφορα πανεπιστήμια και κέντρα, όπως η Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσιγκτον, η Σορβόννη στο Παρίσι, το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο ή το ICCROM στη Ρώμη. Το ερευνητικό του έργο περιστρέφεται τόσο γύρω από τη θεωρία της συντήρησης όσο και τις τεχνικές πτυχές της συντήρησης του χαρτιού. Έχει δημοσιεύσει πολλά βιβλία για αυτά τα θέματα, όπως The Technical Analysis of Renaissance Miniature Paintings (Cambridge, MA, 1995, σε συνεργασία με τον Eugene F. Farrell), La restauración del papel (Μαδρίτη, 2010) ή On the Ethics of Cultural Heritage Conservation (Λονδίνο, 2020). Το Contemporary Theory of Conservation (Οξφόρδη, 2005) έχει μεταφραστεί σε δυτικές και μη δυτικές γλώσσες και λέγεται ότι είναι «η πιο φιλόδοξη θεωρητική προσπάθεια των τελευταίων 25 ετών» (C. Pesme, Studies in Conservation).

 

Muñoz Viñas Salvador
Universitat Politècnica de València

Dr. Salvador Muñoz Viñas is a Professor at the Universitat Politècnica de València and head of the paper conservation group of the university’s Conservation Institute. Throughout his career he has worked as a paper conservator in the Historical Library of the University of Valencia, as a visiting scholar in Harvard University’s Straus Center for Conservation, and as a Distinguished Visiting Professor in the Conservation of the NYU, and has lectured in different universities and centers, such as the National Gallery of Art, in Washington DC, the Sorbonne, in Paris, the British Museum, in London, or ICCROM, in Rome. His research work revolves around both the theory of conservation and the technical aspects of paper conservation. He has published several books on these topics, such as The Technical Analysis of Renaissance Miniature Paintings (Cambridge, MA, 1995, coauthored with Eugene F. Farrell), La restauración del papel (Madrid, 2010) or On the Ethics of Cultural Heritage Conservation (London, 2020). His Contemporary Theory of Conservation (Oxford, 2005) has been translated into Western and non-Western languages and has been said to be “the most ambitious theoretical effort of the last 25 years” (C. Pesme, Studies in Conservation).

ΟΜΙΛΙΕΣ