Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Το Μουσείο του Αύριο Είναι Εδώ

Τσαντσάνογλου Μαρία

21 Νοεμβρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:32:13 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 182
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στο συνεχώς μεταβαλλόμενο πεδίο της προσέλκυσης κοινού, τα μουσεία μεταβαίνουν από τη φάση της εσωστρεφούς διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς, στη φάση μετατροπής τους σε ζωντανούς κοινωνικούς, πολιτικούς και συμμετοχικούς χώρους. Εδώ και δύο δεκαετίες, οι πολιτιστικοί οργανισμοί έρχονται αντιμέτωποι με ζητήματα συνάφειας, συμμετοχής, ένταξης αλλά και ακτιβισμού. Η ενεργή ενασχόληση δεν αποσκοπεί μόνο στην προσέλκυση νέου κοινού και στην αύξηση των εσόδων, αλλά είναι κεντρικό ζητούμενο για τη λειτουργία του μουσείου ως κοινωνικού φορέα και εταίρου.

Όλο και περισσότεροι επισκέπτες προσμένουν να διερευνήσουν στον χώρο του μουσείου την ταυτότητά τους και να μάθουν περισσότερα για την κοινότητα στην οποία ανήκουν, μέσα από νέες και διευρυμένες εμπειρίες. Όσο οι επισκέπτες αυτοί μετακινούνται από την ιδιότητα του χρήστη –παθητικού αποδέκτη μουσειακού περιεχομένου– σε εκείνη του συν-δημιουργού, τόσο αρκετά μουσεία επαναπροσδιορίζουν την ταυτότητά τους ως ανοικτοί, προσβάσιμοι και ευχάριστοι κοινωνικοί χώροι. Η εμπειρία άλλων οργανισμών και επιχειρήσεων έχει καταδείξει τη μεγάλη αξία τού να παρέχουν τα μουσεία έναν χώρο συνάντησης για ανθρώπους που είτε μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα και κοινές αντιλήψεις είτε θέλουν απλώς να βρίσκονται σε ένα ασφαλές περιβάλλον όπου είναι όλοι τους καλοδεχούμενοι.

Το φετινό ετήσιο Συνέδριο για τα Μουσεία, Το Μουσείο Μου, πραγματεύεται τις δυνατότητες επιτυχίας του μοντέλου τρίτου χώρου στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α. και διερευνά πώς τα μουσεία μπορούν να λειτουργήσουν ως χώροι για διαπολιτισμικό διάλογο, ακτιβισμό και εμπλοκή κοινοτήτων.

Τσαντσάνογλου Μαρία Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια, Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (МОМus) - Καλλιτεχνική Διευθύντρια, MOMus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη

Η Μαρία Τσαντσάνογλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η διδακτορική της διατριβή, την οποία εκπόνησε στο Πανεπιστήμιο Λομονόσοφ της Μόσχας, έχει θέμα τον Ρωσικό Φουτουρισμό υπό το πρίσμα της ιστορίας, της αισθητικής και της κριτικής υποδοχής. Υπήρξε μέλος της Κρατικής Επιτροπής του Υπουργείου Πολιτισμού για την παραλαβή της Συλλογής Κωστάκη (1998). Διετέλεσε επίσης Επιστημονική Συνεργάτιδα για θέματα πολιτισμού και Ακόλουθος Τύπου στην ελληνική πρεσβεία της Μόσχας (1994-2002). Έχει διδάξει Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Λομονόσοφ (1997-2001) και από το 2002 διδάσκει Σλαβική Πολιτισμική Ιστορία και Τέχνη στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη. Είναι Διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη από το 2006. Ακόμα, ήταν συν-επιμελήτρια της 1ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2007) και Διευθύντρια της 2ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2009). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα, οι μεταφράσεις και οι δημοσιεύσεις της αφορούν κυρίως την περίοδο της ρωσικής πρωτοπορίας και τη σύγχρονη τέχνη του μετα-σοβιετικού χώρου. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με θέματα σχετικά με τη σύνθεση των τεχνών, τη σχέση τέχνης και πολιτικής, τη μουσειακή πολιτική και τις διαπολιτισμικές σχέσεις. Έχει επιμεληθεί εικαστικές εκθέσεις στην Ελλάδα, στη Ρωσία, στη Γερμανία, στην Αγγλία, στη Γαλλία, στην Ισπανία, στην Ιταλία, στην Τουρκία, στον Καύκασο και στην Κεντρική Ασία. Επιπλέον, έχει συγγράψει δύο μονογραφίες και έχει στο ενεργητικό της πολυάριθμες επιμέλειες εκδόσεων, δημοσιεύσεις και συμμετοχές σε διεθνή συνέδρια. Συμμετείχε στη νομοπαρασκευαστική ομάδα για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (ΜΟΜus) και σήμερα είναι Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του MOMus.

Σχετικές ομιλίες