Bodossaki Lectures on Demand

"Το Εκπαιδευτικό Μουσείο" - Στρογγυλή τράπεζα

Χατζηασλάνη Κορνηλία, Μουρατιάν Ζαμπέλ, Πρωτοψάλτου Δημήτρης, Τράντα Αλεξάνδρα, Τσέκου Μαρίνα, Γρατσία Ειρήνη

17 Οκτωβρίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 47:01 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1969

Ο ρόλος του μουσείου έχει εξελιχθεί από την αρχική του λειτουργία ως χώρος συλλογής και έκθεσης αντικειμένων τέχνης και ευρημάτων φυσικής ιστορίας σε κάτι πολύ ευρύτερο: ένα ανοιχτό πανεπιστήμιο, ένα πολιτιστικό κέντρο, έναν χώρος κοινωνικών εκδηλώσεων, ένα μνημείο πολιτικής και πολιτιστικής υπερηφάνειας. 

Στην ημερίδα "Το Εκπαιδευτικό Μουσείο - Καινοτομίες και Τεχνολογίες που Μεταμορφώνουν τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα των Μουσείων” , την τρίτη κατά σειρά που πραγματοποιήθηκε πάνω στις πρακτικές διοίκησης μουσείων, επιμελητές και διοικητικό προσωπικό μουσείων και πολιτιστικών οργανισμών, εκπαιδευτικοί και καλλιτέχνες συναντήθηκαν για να συζητήσουν τις νέες εξελίξεις στον χώρο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην Ευρώπη και τη Βόρειο Αμερική.

Η εκδήλωση εστίασε, μεταξύ άλλων, και στη χρήση εργαλείων όπως το Facebook, το Twitter, το Pinterest, και το Kickstarter με σκοπό να προσελκύσουν τα μουσεία μεγαλύτερο κοινό, να ερμηνεύσουν τις συλλογές τους, ακόμη και να χρηματοδοτήσουν τις εκθέσεις τους.

Χατζηασλάνη Κορνηλία τ. Προϊσταμένη Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης, Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης

Η Κορνηλία Χατζηασλάνη έχει σπουδάσει Αρχιτεκτονική στο Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (1974) και Iστορία Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Aθηνών (1981)

Έχει οργανώσει εκπαιδευτικά προγράμματα σε πολλά Μουσεία, ανάμεσά τους τα: Mουσείο Eλληνικής Λαϊκής Tέχνης, Kέντρο Λαϊκής Tέχνης και Παράδοσης του Δήμου Aθηναίων, Mουσείο Mπενάκη, Mουσείο Kυκλαδικής Tέχνης, Nαυτικό Mουσείο, Bυζαντινό Mουσείο, Aρχαιολογικό Mουσείο, Μουσείο Ακροπόλεως και Κέντρο Μελετών Ακροπόλεως.

Aπό το 1987 εργάζεται στην Ακρόπολη, όπου οργάνωσε και έχει την ευθύνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Σήμερα είναι Υπεύθυνη του Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Aκρόπολης, σε συνεργασία με την Α’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Έχει γράψει πολλά βιβλία για εκπαιδευτικούς και για μαθητές· ανάμεσά τους το «Περίπατοι στον Παρθενώνα» & «Η Ζωφόρος του Παρθενώνα» .

Έχει δημιουργήσει 8 Μουσειοσκευές: «Πάμε στην Ακρόπολη» «Ένας Αρχαίος Ναός» «Η ζωφόρος του Παρθενώνα», «Το Δωδεκάθεο», «Λιθοξοϊκή», «Aρχαία Eλληνική Eνδυμασία», «Aρχαία Eλληνικά Mουσικά Όργανα», «Αναστηλώνοντας τα Μνημεία της Ακρόπολης». Αυτή την εποχή ετοιμάζει την ψηφιακή μορφή κάποιων μουσειοσκευών για το διαδίκτυο (e-μουσειοσκευές).

Έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια και έχει γράψει πολλά άρθρα σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά.

Μουρατιάν Ζαμπέλ Πρόεδρος Δ.Σ., Ελληνικό Παιδικό Μουσείο
Η Ζαμπέλ Μουρατιάν σπούδασε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και είναι κάτοχος ΜΑ Μουσειολογίας του ιδίου πανεπιστημίου. Έχει παρακολουθήσει το μεταπτυχιακό σεμινάριο Διοίκησης Μουσείων του Getty Leadership στο Πανεπιστήμιο Βerkeley της Καλιφόρνιας. Από το 2007 είναι Πρόεδρος του ΔΣ του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου, όπου και έχει εργαστεί επί σειρά ετών ως ερμηνεύτρια, υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και διευθύντρια. Έχει αναπτύξει εκπαιδευτικά προγράμματα για μουσεία, εργοστάσια, αρχαιολογικούς χώρους, φυσικά μνημεία στην Ελλάδα και την Κύπρο. Από το 1990, διδάσκει το γνωστικό αντικείμενο της "εκπαίδευσης στα μουσεία" στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, στο Διδασκαλείο "Δημήτριος Γληνός" του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στο Μαράσλειο Διδασκαλείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και σε άλλους πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς φορείς. Εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση και έχει συμμετάσχει ως επιμορφώτρια στην πιλοτική εφαρμογή της ευέλικτης ζώνης και ως αξιολογήτρια στα νέα βιβλία του δημοτικού. Έχει συγγράψει επιστημονικά άρθρα για τα εκπαιδευτικά προγράμματα στα μουσεία.
Πρωτοψάλτου Δημήτρης Διευθυντής, Future Library

Ο Δρ. Δημήτρης Πρωτοψάλτου είναι συνεργάτης της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης της Βέροιας και υπεύθυνος για τη στρατηγική μέσων και επικοινωνίας, η οποία οδήγησε στην παραλαβή του βραβείου από το Ίδρυμα Bill & Melinda Gates για την προώθηση της πρόσβασης στη μάθηση το 2010. Έχει συμβάλει στα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης EuropeanaAwareness, EuropeanaLocal, PULMAN, CALIMERA, Untold Stories και ISTAR. Έχει αναπτύξει το “Future Library”, το πρώτο κοινωνικό δίκτυο στην Ελλάδα για ανθρώπους από πολιτιστικά ιδρύματα.

Είναι επίσης Διαχειριστικός Διευθυντής και ιδρυτής του Digital Humans, μια νεοσύστατη εταιρεία στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης. Είναι χορηγός στο Διεθνές Δίκτυο Αναπτυσσόμενων Καινοτόμων Βιβλιοθηκών που εγκαινιάστηκε από το Global Libraries Initiative του Ιδρύματος Bill & Melinda Gates. Πήρε το διδακτορικό του δίπλωμα στα Συστήματα Πληροφόρησης από το Πανεπιστήμιο της Γενεύης το 2007. Από το Πανεπιστήμιο του Manchester (UMIST) απόκτησε το πτυχίο B.Eng στη Μηχανική Λογισμικού και το μεταπτυχιακό M.Sc στη Διαχείριση Τεχνολογίας από το Manchester School of Management. Συνεργάστηκε με τη Σχολή Δικαίου του Πανεπιστημίου της Γενεύης, εμπλεκόμενος σε πρόγραμμα για την ηλεκτρονική διαιτησία του Ελβετικού Εθνικού Ιδρύματος.

Τράντα Αλεξάνδρα Εκπρόσωπος Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς
Η Αλεξάνδρα Τράντα εργάζεται στην Υπηρεσία Μουσείων του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ). Σπούδασε ιστορία και αρχαιολογία, έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στις μουσειακές σπουδές και διδακτορικό δίπλωμα στην αρχαιολογία. Εκπονεί δεύτερη διδακτορική διατριβή ως μεταδιδακτορική διατριβή στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, υπό την εποπτεία της Αναπληρώτριας Καθηγήτριας κ. Ειρήνης Νάκου, με θέμα «Μουσειολογική και εκπαιδευτική προσέγγιση προϊστορικών συλλογών στην Ελλάδα», μέρος της οποίας χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών. Έχει γράψει μία μονογραφία, δύο βιβλία εκδόσεων του ΠΙΟΠ, της σειράς «τα μουσεία μας», άρθρα σε περιοδικά και έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια. Έχει συνεργαστεί στο μουσειολογικό σχεδιασμό εκθέσεων καθώς και στη συγγραφή μουσειακών κειμένων του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Αθηναίων και του ΠΙΟΠ. Είναι επιμελήτρια της έκθεσης σύγχρονης τέχνης της εικαστικού Λουκίας Richards, που θα παρουσιαστεί το Μάιο του 2011 στις Βρυξέλλες. Έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει ποικίλα εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις και έχει συμμετάσχει στο σχεδιασμό, στη συγγραφή και στην επιμέλεια εκπαιδευτικού υλικού για μουσεία. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα άπτονται των τομέων της μουσειακής εκπαίδευσης, της θεωρίας της αρχαιολογίας, της σύγχρονης μουσειολογίας και της τεκμηρίωσης των μουσειακών συλλογών.
Τσέκου Μαρίνα Επιμελήτρια Εκπαίδευσης, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Η Μαρίνα Τσέκου είναι επιμελήτρια εκπαίδευσης στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Σπούδασε φιλοσοφία, παιδαγωγική και ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και είναι υποψήφια διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης. Από το 2000 έως το 2004 σχεδίασε και υλοποίησε σειρά μαθημάτων Ιστορίας της Τέχνης για παιδιά και εφήβους στο Εικαστικό Εργαστήρι του Δήμου Πατρέων. Επίσης, από το 2000 μέχρι σήμερα και στο πλαίσιο των εκθέσεων που οργανώνει το ΕΜΣΤ, έχει επιμεληθεί και έχει γράψει πολυάριθμα εκπαιδευτικά προγράμματα και έντυπα για μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και σημειώσεις για τον καθηγητή. Έχει παρουσιάσει τη μέθοδο, τους σκοπούς και τους στόχους των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΕΜΣΤ σε συνέδρια και ημερίδες.

Γρατσία Ειρήνη Αρχαιολόγος - ιδρυτικό μέλος της MΟnuΜΕΝΤΑ

• Ιδρυτικό μέλος της MΟnuΜΕΝΤΑ

• Γεννήθηκε στην Αθήνα τον Μάιο του 1968

• Σπούδασε Αρχαιο-λογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Προστασία Μνημείων στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ

• Δραστηριοποιείται συστηματικά σε θέματα προστασίας δομημένου περιβάλλοντος

• Ονειρό της να αποκτήσουμε όλοι μας περιβαλ-λοντική συνείδηση και να τρέχουμε μαζί να σώσουμε τα κτίρια που κινδυνεύουν

• Ζει στη Ν. Φιλαδέλφεια

Σχετικές ομιλίες