Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

The End of Diversity in Writing about Art

Elkins James, Μπαχτσετζής Σωτήρης

11 Ιανουαρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 02:02:20 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 628
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ) διοργάνωσε εκδήλωση με ομιλία του καθηγητή James Elkins με τίτλο «The End of Diversity in Writing about Art». Η διάλεξη αποτελεί μέρος της σειράς τακτικών διαλέξεων που διοργανώνει η ΕΕΙΤ με προσκεκλημένους ομιλητές ιστορικούς τέχνης διεθνούς κύρους.

Ο James Elkins είναι E.C. Chadbourne Professor στο Τμήμα Ιστορίας Τέχνης, Θεωρίας και Κριτικής της Τέχνης του School of the Art Institute of Chicago. Στη συγκεκριμένη διάλεξη παρουσιάζει την πρόσφατη έρευνα του για το βιβλίο The Impending Single History of Art: North Atlantic Art History and Its Alternatives. Ο James Elkins υποστηρίζει ότι παρά το πρόσφατο ενδιαφέρον για την παγκόσμια καλλιτεχνική παραγωγή, τα κείμενα περί τέχνης χαρακτηρίζονται από την κυριαρχία των θεωρητικών συζητήσεων και των συναφών πρακτικών του δυτικού κόσμου.

Στο πρώτο μέρος της διάλεξης, ο James Elkins επικεντρώνεται στην αυξανόμενη ομοιομορφία των κειμένων περί τέχνης. Η σύγχρονη τέχνη εξακολουθεί να αναλύεται, χρησιμοποιώντας στοχαστές, όπως ο Foucault, ο Lacan, ο Derrida, η Butler, κ.ο.κ. Δεν υπάρχει ουσιαστικά κανένα κείμενο που να χρησιμοποιεί ως ερμηνευτικά εργαλεία τις τοπικές παραδόσεις της φιλοσοφίας ή της κριτικής. Παρόμοιες συνθήκες επικρατούν παγκοσμίως και στα πεδία της τεχνοκριτικής, της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και της λογοτεχνικής παραγωγής.

Στο δεύτερο μέρος της διάλεξης, ο Elkins εξετάζει την συγγραφή της ιστορίας της τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο επιστημονικός κλάδος τείνει να θεωρεί ότι στην ιστορία της τέχνης κυριαρχούν διαφορετικές πρακτικές από τις διεθνώς αναγνωρισμένες. Ο Elkins υποστηρίζει το αντίθετο, αποδίδοντας ιδιαίτερη προσοχή στην αδιόρατη διάδοση των ευρωπαϊκών και βορειοαμερικανικών μοντέλων συγγραφής της ιστορίας της τέχνης και στην παγκόσμια χρήση κυρίως δυτικοευρωπαϊκών θεωρητικών μοντέλων.

Elkins James Καθηγητής, School of the Art Institute of Chicago

Ο James Elkins είναι E.C. Chadbourne Professor στο Τμήμα Ιστορίας Τέχνης, Θεωρίας και Κριτικής της Τέχνης του School of the Art Institute of Chicago. Δίδαξε ως επισκέπτης καθηγητής στο Northwestern University, στο University of Chicago, στο University of California, στο Duke University, στο University College Cork και στο Clark Art Institute και είναι επίτιμος διδάκτορας του Göteborg University.

Είναι συγγραφέας πολυάριθμων βιβλίων όπως The Poetics of Perspective (1996), The Object Stares Back (1999), Why are Our Pictures Puzzles? On The Modern Origins Of Pictorial Complexity (1999), What Painting Is (2000), Our Beautiful, Dry and Distant Texts: Art History as Writing (2000), How to Use Your Eyes (2000), The Domain of Images (2001), Stories of Art (2002), Visual Studies: A Skeptical Introduction (2003), What Happened to Art Criticism (2004), Master Narratives and their Discontents (2005), Visual Literacy (2007), On Pictures and the Words that Fail Them (2011), What Photography Is (2011).

Ο καθηγητής Elkins συντονίζει επίσης από το 2007 το Stone Summer Theory Institute, ένα ερευνητικό κέντρο για τη σύγχρονη ιστορία της τέχνης με έδρα το School of the Art Institute of Chicago. Στο πλαίσιο αυτό έχει επιμεληθεί συλλογικούς τόμους όπως το What is an Image? (2011), Art and Globalization (2011), Beyond the Aesthetic and the Anti-Aesthetic (2013), What Do Artists Know? (2014) και Farewell to Visual Studies (2016).

Μπαχτσετζής Σωτήρης Επίκουρος Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Deree-The American College of Greece - Μέλος ΣΕΠ, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Ο Δρ. Σωτήρης Μπαχτσετζής είναι Επίκουρος Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Αμερικανικό Κολλέγιο της Ελλάδας. Είναι υπότροφος Fulbright στο Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης και απόφοιτος του Τεχνικού Πανεπιστημίου του Βερολίνου. Είναι, επίσης, επισκέπτης-καθηγητής στο Ινστιτούτο Μεταβιομηχανικού Design Hyperwerk στην Ακαδημία Τέχνης και Σχεδιασμού στο FHNW της Βασιλείας και στο ΔΠΜΣ Μουσειολογία-Διαχείριση Πολιτισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη.

Επίσης, είναι συγγραφέας και επιμελητής. Έχει επιμεληθεί ατομικές και ομαδικές εκθέσεις καθώς και project για μουσεία, κέντρα τέχνης, σχολές καλών τεχνών και ιδιωτικές συλλογές, όπως το Roaming Images στην 3η Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης (2011) και το The School of Everything (2017) στη documenta 14. Συγγράφει δοκίμια για διάφορους καταλόγους εκθέσεων και περιοδικά τέχνης, όπως το E-flux Journal.

Είναι μέλος του Διεθνούς Συνδέσμου Επιμελητών Σύγχρονης Τέχνης (IKT), του Διεθνούς Συνδέσμου Κριτικών Τέχνης (AICA), της Ένωσης Επιμελητών Μουσείων Τέχνης (AAMC), της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τεχνών (EEIT) και άλλων επαγγελματικών φορέων.

Σχετικές ομιλίες