Bodossaki Lectures on Demand

Τα βιβλία και οι παρέες: Στρογγυλό τραπέζι με τους συντονιστές λεσχών ανάγνωσης

Ανδριανός Ηλίας, Βλάχος Θανάσης, Καλφοπούλου Κατερίνα, Πατρινέλη Άλκηστις, Στούρης Σπύρος, Φαλίδα Μαρία

28 Απριλίου 2012

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 56:40 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2091

Το κεντρικό Αναγνωστήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας, στο νεοκλασικό κτίριο του αθηναϊκού κέντρου, ήταν ιδανικός χώρος φιλοξενίας της ημερίδας «Τα βιβλία και οι παρέες» που διοργάνωσαν το Σάββατο 28 Απριλίου η ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ και η Εθνική Βιβλιοθήκη.

Λέσχες Ανάγνωσης: ταξίδια νοερά στις ιστορίες των ανθρώπων

Το πιο συγκινητικό μέρος της ημερίδας στην Εθνική Βιβλιοθήκη ήταν σίγουρα οι στιγμές που οι εκπαιδευτικοί και συντονιστές λεσχών ανάγνωσης μοιράστηκαν με το κοινό τις πολύτιμες εμπειρίες τους. Η μαθηματικός Σταυρούλα Παπανικολάου ζήτησε από τους συναδέλφούς της να περιγράψουν την πολύχρονη, επιτυχημένη ενασχόλησή τους με τις λέσχες ανάγνωσης.

Πρόκειται για τους μαθηματικούς: Ηλία Ανδριανό (2ο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών), Θανάση Βλάχο (Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης), Κατερίνα Καλφοπούλου (εκπρόσωπο της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ στη Θεσσαλονίκη, καθηγήτρια σε Δημόσιο Λύκειο), Άλκηστη Πατρινέλη (Εκπαιδευτήρια Ζηρίδη), Μαρία Φαλίδα (American Community Schools) και Σπύρο Στούρη (Γυμνάσιο Ψυχικού).

Όσοι από το κοινό της ημερίδας είχαν μια ασαφή εικόνα για τη λειτουργία και τη δυναμική των λεσχών ανάγνωσης, κατανόησαν τη σημασία του έργου ορισμένων φωτισμένων δασκάλων που δεν περιορίζουν τον εκπαιδευτικό τους ρόλο στην ψυχρή διδακτέα ύλη του σχολικού προγράμματος κάθε χρονιάς. Αλλά εμψυχώνουν τους μαθητές τους, όχι μόνο για να αγαπήσουν τα Μαθηματικά ή να αντιμετωπίσουν τη μαθηματικοφοβία τους, αλλά και να ανακαλύψουν τη χαρά της ανάγνωσης, να καλλιεργήσουν ταλέντα, ικανότητες και γόνιμα ενδιαφέροντα.

Oι ομιλητές, αφού εξήγησαν με δυο λόγια τι είναι λέσχες ανάγνωσης («παρέες παιδιών που συζητάνε ένα βιβλίο και μέσα από την ανάγνωση προσεγγίζουν θέματα, είτε για τα Μαθηματικά, είτε για την Ιστορία αλλά κυρίως για τους ανθρώπους»), μίλησαν για τη χαρά, τις δυνατότητες και την ελευθερία που προσφέρει η συμμετοχή σε λέσχες ανάγνωσης, όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τους καθηγητές.

Ας κρατήσουμε τη φράση του μαθηματικού Ηλία Ανδριανού, ο οποίος όταν ρωτήθηκε τι έταξε στα παιδιά για να παρακολουθούν με τέτοιο ενθουσιασμό τις λέσχες ανάγνωσης, είπε: «Δεν τους τάξαμε εκδρομές, αλλά ταξίδια νοερά γιατί πιστέψαμε ότι μπορούν να βοηθηθούν από την ανάγνωση βιβλίων και τις ιστορίες των ανθρώπων».

Γεγονός που επιβεβαίωσε αργότερα και ο μικρός μαθητής από το Γυμνάσιο Ψυχικού, που ανέβηκε αυθόρμητα στο βήμα της ημερίδας για να ευχαριστήσει τους καθηγητές για τη δουλειά τους στις λέσχες ανάγνωσης.

Ανδριανός Ηλίας Καθηγητής Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Ο Ηλίας Ανδριανός σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (1973-1978). Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στη Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών (Μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών 2000-03 ). Εργάζεται από το 1983 ως καθηγητής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, και από τη σχολική χρονιά 2004-05 στο 2ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών (τώρα 2ο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών).

Από τον Οκτώβριο του 2005 έως το 2012 οργανώνει, μαζί με την Ευαγγελία Τατάγια, στο σχολείο το  Πολιτιστικό Πρόγραμμα "Μαθηματικά και Λογοτεχνία" και από τη σχολική χρονιά 2012-2013 του ομώνυμου ομίλου. Σκοπός του Πολιτιστικού Προγράμματος είναι να φέρει πιο κοντά τους μαθητές και μαθήτριες του σχολείου στη φιλοσοφία, την ιστορία των Μαθηματικών καθώς και να αναδείξει την διασύνδεσή τους με την τέχνη, έτσι ώστε να δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες για τη διδασκαλία και την εκμάθησή τους. Στα ενδιαφέροντα του είναι η παραπέρα ανάπτυξη του προγράμματος και η ουσιαστικότερη σύνδεσή του με την διδασκαλία των Μαθηματικών στο Λύκειο.

Βλάχος Θανάσης Καθηγητής Μαθηματικών, Συγγραφέας

Ο Αθανάσιος Βλάχος είναι εκπαιδευτικός, καθηγητής Μαθηματικών στο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης. Διδάσκει επίσης στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έχει συγγράψει τα βιβλία: «Οδηγός του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος», «Λειτουργία και Συντήρηση Σχολείων- Σχολικές Επιτροπές», και «Μεθοδολογία της Στατιστικής Έρευνας και Λήψης Αποφάσεων».


Είναι πρόεδρος της Επιστημονικής Ένωσης για τη Διδακτική των Μαθηματικών, η οποία ασχολείται κυρίως με την αναβάθμιση της Διδακτικής των Μαθηματικών στην σχολική πράξη και στα Προγράμματα Σπουδών, την αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών και της Τέχνης στη Διδασκαλία των Μαθηματικών. Στο σχολείο λειτουργεί όμιλο Αστρονομίας και συμμετέχει στη λειτουργία Λογοτεχνικού εργαστηρίου.

Καλφοπούλου Κατερίνα Καθηγήτρια Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η Κατερίνα Καλφοπούλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαίδευση. Μετά από είκοσι χρόνια εργασίας στη φροντιστηριακή εκπαίδευση διδάσκει Μαθηματικά σε δημόσια σχολεία. Από το 2006, ως μέλος της Ομάδας ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ, έχει διοργανώσει «Σεμινάρια για τη Μέση Εκπαίδευση» στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης και έχει συντονίσει πολλές μαθητικές λέσχες ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας.

Έχει διοργανώσει το «Μαθηματικό Πανηγύρι» στη Θεσσαλονίκη, από το 2009 έως το 2012, όπου συμμετείχαν σχολεία από όλη την Ελλάδα. Προσφέρει εθελοντική εργασία σε ό,τι προάγει τη φιλαναγνωσία και τα Μαθηματικά, όπως τα Πολιτιστικά Προγράμματα της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, από όπου έχει βραβευτεί για τη συνολική προσφορά της. Παράλληλα υλοποιεί Περιβαλλοντικά Προγράμματα, με στόχο τη διασύνδεση των Μαθηματικών με τα προβλήματα του περιβάλλοντος και έχει βραβευτεί από την Επιτροπή Περιβάλλοντος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο διαγωνισμό «Καλύτερη Περιβαλλοντική Δράση 2014-2015» για το πρόγραμμα «Η περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από τη μαθηματική δραστηριότητα», που υλοποίησε στο σχολείο της.

Είναι μέλος του παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και της οργανωτικής επιτροπής του Συνεδρίου «Διεθνής Μαθηματική Εβδομάδα», που διοργανώνεται από το παράρτημα κάθε Μάρτιο, στη Θεσσαλονίκη. Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνεται η μελέτη για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές κατά τη μετάβασή τους από το Γυμνάσιο στο Λύκειο και ειδικά για τα εμπόδια που προκύπτουν κατά την εκμάθηση της Άλγεβρας. Από το 2008 διατηρεί την ιστοσελίδα «Μαθηματικά + Λογοτεχνία».

Πατρινέλη Άλκηστις Καθηγήτρια Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η Άλκηστις Πατρινέλη σπούδασε μαθηματικά στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (1986-1991). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc.) στην εκπαίδευση από το Nova Southeastern University of Florida. Εργάζεται 1992 ως καθηγήτρια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο σχολείο Νέα Γενιά Ζηρίδη. Από το 2006, συντονίζει λέσχες ανάγνωσης στο σχολείο της, και συμμετέχει ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ.

Στούρης Σπύρος Καθηγητής Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Ο Σπύρος Στούρης είναι μαθηματικός καθηγητής μέσης εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο Ψυχικού. Τα τελευταία χρόνια έχει δώσει έμφαση στις εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας των μαθηματικών Στο πλαίσιο ποικίλων διαθεματικών δραστηριοτήτων τις οποίες πραγματοποιεί με τους μαθητές του έχει μοντελοποιήσει μαθηματικούς τρόπους επίλυσης αλγεβρικών και γεωμετρικών προβλημάτων.


Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια μαθηματικών και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Επί σειρά ετών συντονίζει λέσχες ανάγνωσης βιβλίων μαθηματικής λογοτεχνίας, που είναι ενταγμένες στην ομάδα ΘΑΛΗΣ+ ΦΙΛΟΙ. Έχει οργανώσει λέσχες κινηματογράφου σε σχολεία και έχει δημιουργήσει τρεις ταινίες με εκπαιδευτικό περιεχόμενο και θέματα μαθηματικά.

Φαλίδα Μαρία Καθηγήτρια Μαθηματικών, American Community Schools

Η Μαρία Φαλίδα είναι μαθηματικός, καθηγήτρια στην American Community Schools της Αθήνας και επί σειρά ετών συντονίζει με επιτυχία μαθητικές λέσχες ανάγνωσης.