Bodossaki Lectures on Demand

Συμπόσιο Adhocracy: Από την κατασκευή αντικειμένων στη δημιουργία των κοινών (Στο πλαίσιο της έκθεσης Αdhocracy [Athens]) – 1η Συνεδρία

Ψαρρά Αφροδίτη, Βαρελά Μαρία, Lommée Thomas, Τζιρτζιλάκης Γιώργος, Δραγώνας Πάνος, Baraona Pohl Ethel

28 Ιουνίου 2015

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 118:06 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 785
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Ψαρρά Αφροδίτη
Βαρελά Μαρία
Lommée Thomas
Τζιρτζιλάκης Γιώργος
Δραγώνας Πάνος
Baraona Pohl Ethel

Γλώσσα
Ελληνική, Αγγλική (με παράλληλη ελληνική μετάφραση)

Ημερομηνία
28/06/2015

Διάρκεια
118:06

Εκδήλωση
Λέξεις & Σκέψεις στη Στέγη 2014 – 2015

Χώρος
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Διοργάνωση
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση

Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός

Ετικέτες
εικαστική δημιουργία

Στην ανάρτηση αυτή, οι ομιλίες δημοσιεύονται στην ελληνική γλώσσα, είτε στην ελληνική πρωτότυπη εκφορά τους είτε με παράλληλη μετάφραση από τα αγγλικά στα ελληνικά.

Αν θέλετε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση  με τις ομιλίες δημοσιευμένες στην αγγλική γλώσσα, πατήστε εδώ.

 

Η Έκθεση Adhocracy, ως ερευνητική διαδικασία, εκθέτει παραδείγματα, αλλά πυροδοτεί συγχρόνως μια συζήτηση σχετικά με τα βασικά θέματα που διαρθρώνουν την έκθεση: τους ανθρώπους που κάνουν πράγματα και δημιουργούν τα «κοινά». Κατανοώντας την έκκληση για δράση στο να τεθούν ad-hoc ερωτήματα και απαντήσεις σε τρέχουσες προκλήσεις, το Συμπόσιο αυτό δίνει τον λόγο σε ανθρώπους πεπειραμένους και στους δύο αυτούς τομείς, προκειμένου να συζητηθούν τα κύρια ζητήματα και να αντιπαραβληθούν οι εμπειρίες που βιώθηκαν κατά τη διάρκεια της έκθεσης.

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε περισσότερα για την έκθεση Adhocracy [Athens].


Συμπόσιο Adhocracy: Από την κατασκευή αντικειμένων στη δημιουργία των κοινών – 1η Συνεδρία «Κατασκευή αντικειμένων»

Στη θέση των μεγάλων εργοστασίων ή των γραμμών παραγωγής, το νέο παραγωγικό πρότυπο αξιώνει χώρους εργασίας για αλληλεπίδραση, όπου οι ιδέες πολιτών που έχουν τη σχετική εκπαίδευση ή εμπειρία μπορούν να αναμειχθούν, να διασταυρωθούν γόνιμα και να διαδοθούν. Ο χώρος εργασίας που διαμορφώθηκε για τη συγκεκριμένη έκθεση αποτελεί ένα σαφές παράδειγμα. Σε χρονικό διάστημα δύο μηνών, έχει μεταμορφωθεί σε χώρο δημιουργών, επιτρέποντας δημιουργικές και κριτικές αλληλεπιδράσεις. Ο χώρος έχει δείξει ότι μπορούν να δημιουργηθούν ευπροσάρμοστες συνθήκες για τη δοκιμασία νέων τρόπων δημιουργίας πραγμάτων, για μάθηση και για διασκέδαση· αναφέρουμε, για παράδειγμα, τη διερεύνηση της επικοινωνιακής διάστασης μιας φρατζόλας ψωμιού ή νέα αστικά τεχνουργήματα και λογισμικό που χρησιμοποιούν λογισμικό και υλικό ανοιχτού κώδικα. Ωστόσο, εν μέσω όλου αυτού του hype για τις δυνατότητες του κινήματος των νέων δημιουργών, χρειάζεται επίσης μια κριτική επισκόπηση των διαδικασιών και των προϊόντων που παράγονται. Ποιες είναι οι ενεργειακές ανάγκες για την τροφοδότηση των νέων κατασκευαστικών εργαλείων; Ποιος προμηθεύει τις πρώτες ύλες για την ανάπτυξη των νέων προϊόντων; Τα χρειαζόμαστε όλα αυτά ή μήπως ουσιαστικά πρόκειται για ανούσια πλαστικά προϊόντα; Άραγε παράγουμε καλύτερα πράγματα και, επίσης, καλύτερα απόβλητα;

Συντονιστές:
Πάνος Δραγώνας, Εισαγωγή / Παρουσίαση των ομιλητών (5')
Ethel Baraona Pohl, Παρουσίαση της έκθεσης (5')


Ομιλητές:
Αφροδίτη Ψαρρά / Μαρία Βαρελά, Παρουσίαση (15')
Thomas Lommée, Παρουσίαση (15')
Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Παρουσίαση / Σχολιασμός (15')

Συζήτηση (30')

Ψαρρά Αφροδίτη Εικαστικός - Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Complutense της Μαδρίτης
H Αφροδίτη Ψαρρά, PhD, είναι εικαστικός και διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Complutense της Μαδρίτης στον τομέα της Εικόνας, της Τεχνολογίας και του Σχεδιασμού. Το εικαστικό της ενδιαφέρον εστιάζει στην ιδέα της χρήσης της χειρονομίας και του σώματος ως διεπαφές ελέγχου για τη δημιουργία επαυξημένων και διαδραστικών περιβαλλόντων. Τα έργα της περιλαμβάνουν ιδιοκατασκευές, ηλεκτρονικά κεντήματα, wearables, hacking και tinkering συσκευών, δημιουργικό προγραμματισμό και ψηφιακή σύνθεση ήχου μέσα από DIY τεχνικές. Τα τελευταία χρόνια εξερευνά τον κόσμο του physicalcomputing και των ηλεκτρονικών υφασμάτων (e-textiles) ως προσκεκλημένη εκπαιδεύτρια σε πολυάριθμα ιδρύματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε μουσεία σύγχρονης τέχνης,όπως στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) στην Αθήνα και το Bozar στις Βρυξέλλες, καθώς και σε φεστιβάλ τέχνης νέων μέσων, όπως η ArsElectronica στο Λιντς, οι Transmediale και CTM στο Βερολίνο, το ISWC (International Symposiumon Wearable Computers) στο Σηάτλ, η Maker Faire στη Ρώμη, το Piksel στο Μπέργκεν κ.ά. Έχει εργαστεί ως μαθητευόμενη στο ερευνητικό κέντρο Disney Research Zurich, σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο της Ζυρίχης (ETH), στο τμήμα Wireless Networksand Mobile Computing, πάνω στη δημιουργία wearabletechnology, physicalprototypes και toyhacking, ενώ συμμετείχε στο διεθνές συνέριο νέων τεχνολογιών Siggraph στο Βανκούβερ. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.


AfroditiPsarra, PhD is a multidisciplinary artist working with e-textiles, DIY electronics and sound. Her artistic interest focuses on concepts such as the body as an interface, contemporary handicrafts and folk tradition, pop iconography, retrofuturistic aesthetics and the role of women in contemporary culture. Her work encompasses a wide variety of media and techniques that extend from embroidery, soft circuits, hacking and creative coding, to interactive installations and sound performances. She holds a PhD in Image, Technology and Design from the Complutense University of Madrid. Her academic research Cyberpunk and New Media Art focuses on the merge of science fiction ideas and concepts with performative and digital practices, and offers a philosophical, sociological and aesthetic analysis of the influence of new technologies in the contemporary artistic process. Her work has been presented at numerous platforms such as Siggraph in Vancouver, Ars Electronica in Linz, Transmediale and CTM in Berlin, Amber in Istanbul, Piksel in Bergen, Electropixel in Nantes and MakerFaire in Rome between others. She has worked as an intern on Wireless Communications and Mobile Computing at Disney Research Zurich. She currently lives and works in Athens.


Ιστοσελίδα της Αφροδίτης Ψαρά

Βαρελά Μαρία Εικαστικός Μέσων
Η Μαρία Βαρελά εργάζεται ως εικαστικός μέσων και σχεδιάζει εργαστήρια που επιδιώκουν να αναπτύξουν στρατηγικές της συλλογικής παραγωγής. Το 2010 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στις Διαδραστικές Τέχνες, στο Goldsmiths College του Λονδίνου. Ως εικαστικός, έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε πολυάριθμες εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε μουσεία σύγχρονης τέχνης όπως το ΕΜΣΤ στην Αθήνα και το Βozar στις Βρυξέλλες, καθώς και σε φεστιβάλ τέχνης όπως η Media Art Biennale στο Βρότσλαβ, το Siggraph στο Βανκούβερ, η Transmediale στο Βερολίνο, το ISWC (International Symposiumon Wearable Computers) στο Σηάτλ, το Piksel στο Μπέργκεν, το Αmber στην Κωνσταντινούπολη, οι Εικαστικοί Διάλογοι (Στέγη Γραμμάτων &Τεχνών) στην Αθήνα κ.ά. Από το 2010 είναι συνιδρυτικό μέλος και υπεύθυνη καλλιτεχνικού και εκπαιδευτικού προγράμματος της Frown, μιας πλατφόρμας που ασχολείται με την εμπειρική και διαδραστική επαφή του κοινού με το καλλιτεχνικό προϊόν, εστιάζοντας στιςδημιουργικές εφαρμογές των νέων τεχνολογιών. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Maria Varela works as a media artist and workshop designer seeking to develop strategies of collective production. In 2010 she completed MA in Interactive Media at Goldsmiths College, London. As an artist has presented her work in numerous exhibitions in Greece and abroad, in museums such as the EMST (National Museum of Contemporary Art) in Athens and Bozar in Brussels and art festivals such as Media Art Biennale WRO in Wroclaw, Siggraph in Vancouver, Transmediale in Berlin, ISWC (International Symposium on Wearable Computers) in Seattle, Piksel in Bergen, Amber in Istanbul, Visual Dialogues (Onassis Cultural Center) in Athens etc.
Since 2010 she is a co-founder and responsible for the artistic and educational program of Frown, a platform which deals with the production of artistic events of innovative character in the sectors of creative media and performance art, as well as with the organisation of workshops. She lives and works in Athens, Greece.

Ιστοσελίδα της Μαρίας Βαρελά

Lommée Thomas Σχεδιαστής και ερευνητής σχεδιασμού
Ο Τομά Λομμέ (γενν. 1979) είναι ιδρυτής του Intrastructures, ενός ρεαλιστικού, ουτοπικού σχεδιαστικού γραφείου, που χρησιμοποιεί το σχεδιασμό προϊόντων, υπηρεσιών και συστημάτων ως εργαλείο αλλαγής. Είναι επίσης ο εμπνευστής του πρότζεκτ Open Structures (www.openstructures.net), ενός εφαρμοσμένου σχεδιαστικού πειράματος που διερευνά τη δυνατότητα δημιουργίας ενός μοντέλου σπονδυλωτής κατασκευής, όπου ο καθένας σχεδιάζει για όλους στη βάση ενός κοινού, γεωμετρικού πλέγματος. Παράλληλα με τη δραστηριότητά του ως σχεδιαστής και ερευνητής σχεδιασμού, ο Λομμέ έχει διδάξει στο μεταπτυχιακό τμήμα του ερευνητικού προγράμματος Κοινωνικού Design στην Ακαδημία Design του Αϊντχόβεν και είναι συνιδρυτής του ENSCImatique στην ENSCI (Ανωτάτη Εθνική Σχολή Βιομηχανικής Δημιουργίας) του Παρισιού. Ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες.

Thomas Lommée (*1979) is the founder of Intrastructures, a pragmatic, utopian design-studio, that applies product-, service- and system design as a tool for change. He is also the initiator of the Open Structures project (www.openstructures.net), a hands-on design experiment that explores the possibility of a modular construction model where everyone designs for everyone on the basis of one shared geometrical grid.
Next to his activities as designer / design researcher Lommée has been teaching at the 'Social Design' research program at Design Academy Eindhoven’s Master course and is the co-founder and mentor of the 'ENSCImatique' at the ENSCI in Paris . He lives and works in Brussels.

Τζιρτζιλάκης Γιώργος Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Αρχιτεκτονικής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Ο Γιώργος Τζιρτζιλάκης είναι επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και καλλιτεχνικός σύμβουλος του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ. Επιμελήθηκε εκθέσεις σύγχρονης τέχνης και αρχιτεκτονικής, εκδόσεις, μονογραφίες και ειδικά αφιερώματα, ενώ δημοσίευσε άρθρα σε περιοδικά, συλλογικούς τόμους και καταλόγους εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Καστανιώτη το βιβλίο του "Στα όρια. Νέες αρχιτεκτονικές στην Κύπρο".

Δραγώνας Πάνος Καθηγητής Αρχιτεκτονικού και Αστικού Σχεδιασμού, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών

Ο Πάνος Δραγώνας γεννήθηκε το 1967 στην Αθήνα. Είναι Αρχιτέκτων, Καθηγητής αρχιτεκτονικού και αστικού σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Πατρών.

Το 2001 δημιούργησε μαζί με τη Βαρβάρα Χριστοπούλου το γραφείο dragonaschristopoulouarchitects. Σύμβουλος έκδοσης της ετήσιας επιθεώρησης Αρχιτεκτονικά Θέματα (2001-13). Εθνικός επίτροπος και συνεπιμελητής της έκθεσης "Madein Athens" που εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 13η διεθνή έκθεση αρχιτεκτονικής –labiennale di Venezia (2012). Έχει επιμεληθεί τις εκθέσεις "RethinkAthens" (2013), "14F/21GR. Νέοι αρχιτέκτονες από τη Γαλλία και την Ελλάδα" (2012) και τη "2η Biennale νέων Ελλήνων αρχιτεκτόνων" (1998), ενώ ήταν Βοηθός Επιμελητής της έκθεσης "Ελλάδα: Η αρχιτεκτονική του 20ου αιώνα" (1999) και του ομώνυμου βιβλίου. Συνεπιμελητής της έκθεσης "AdhocracyΑθήνα" στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών (2015). Το τρέχον ερευνητικό και σχεδιαστικό έργο του επικεντρώνεται στους μετασχηματισμούς των ελληνικών πόλεων κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά Αρχιτεκτονικά Θέματα, Θέματα Χώρου+Τεχνών, Μετάπολις, Highlights, Stavba, Blueprint, την εφημερίδα Καθημερινή κ.α. Βλ. και panosdragonas.net.

Architect, Professor of Architecture & Urban Design at the University of Patras. Co-founder of “dragonaschristopoulou architects”. Consultant editor of the Architecture in Greece annual review (2001-13).Joint commissioner and curator of "Made in Athens", the Greek participation at the 13th International Architecture Exhibition -la biennale di Venezia (2012). He has curated the exhibitions "Rethink Athens" (2013), "14F/21GR. Young Architects from France and Greece" (2012) and the "2nd Biennale of Young Greek Architects" (1998). Co-curator of the "Adhocracy Athens" exhibition at the Onassis Cultural Center (2015). His current research and design activities focus on the transformation of the Greek cities during the economic crisis.

Baraona Pohl Ethel Τεχνοκριτικός, συγγραφέας και επιμελήτρια εκθέσεων
Τεχνοκριτικός, συγγραφέας και επιμελήτρια εκθέσεων, είναι συνιδρύτρια του αρχιτεκτονικού γραφείου μελετών dpr-barcelona, στη Βαρκελώνη. Το έργο της αποτελεί έναν κόμβο που συνδέει διάφορες εκδόσεις και φορείς σχετικά με την αρχιτεκτονική και τη θεωρία. Είναι συνεδκότρια του περιοδικού Quadernsκαι σύμβουλος του περιοδικού Archis. Υπήρξε βοηθός επιμελήτρια της έκθεσης Adhocracy, που παρουσιάστηκε αρχικά στην Μπιενάλε Designτης Κωνσταντινούπολης το 2012 και στη συνέχεια στο NewMuseumτης Νέας Υόρκης (Μάιος 2013) και στοLimeWharfτου Λονδίνου (καλοκαίρι 2013). Είναι συνεπιμελήτρια του τρίτου προγράμματος ThinkSpace, που έχει τη θεματική «Χρήμα»· αυτή την περίοδο επιμελείται την έκθεση AdhocracyAthensστη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών.

Critic, writer and curator. Co-founder of dpr-barcelona, an architectural research practice based in Barcelona. Her [net]work has become a hub linking several publications and actors on architecture and theory. She is editor at Quaderns and Archis adviser. Associate Curator for "Adhocracy", first commissioned for the Istanbul Design Biennial in 2012 then exhibited at The New Museum, NYC [May 2013] and Lime Wharf, London [Summer 2013]. Co-curator of the third Think Space programme with the theme 'Money'; and currently curating the exhibition Adhocracy ATHENS, at the Onassis Cultural Center in Athens.

Σχετικές ομιλίες