Bodossaki Lectures on Demand

Περί του χρόνου μέτρησις

Παπανικολάου Σταυρούλα

11 Μαΐου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 41:18 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2416
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η διαδεδομένη άποψη, ακόμη και μεταξύ ερευνητών της ιστορίας επιστημών, ότι η τεχνολογία δεν είναι από τους τομείς που οι αρχαίοι έλληνες έδωσαν ιδιαίτερο βάρος είναι πλέον έντονα αμφισβητούμενη. Το ανησυχητικό είναι ότι και εμείς δεν διδαχθήκαμε κάποια διαφορετική άποψη και ότι το ίδιο συνεχίζεται και για τις νέες γενιές. Παρόλο που έργα τεχνολογίας βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα περνάνε σχεδόν απαρατήρητα. Κάποια από αυτά άλλα απλά και άλλα πιο σύνθετα χρησιμοποιούνταν για τη μέτρηση του χρόνου στην αρχαία Ελλάδα.

Αφού επιχειρήσουμε να σκιαγραφήσουμε την αντίληψη του χρόνου και αναφερθούμε στις πρώτες προσπάθειες μέτρησης χρονικών διαστημάτων αλλά και τις δυσκολίες μέτρησης του χρόνου που είχαν στα πλαίσια ενός ημερολογίου, θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον να επισκεφτούμε νοερά ένα από τα ωρολόγια της εποχής. Ιστορικοί όπως ο Βιτρούβιος και ο Βάρρωνας αναφέρονται σε ένα αρχαίο μνημείο με το όνομα «Ωρολόγιο του Κυρρήστου». Αυτό το μνημείο βρίσκεται κάτω από την Ακρόπολη στο χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς γνωστό ως «Ο πύργος των Ανέμων» (ή Αέρηδες).

Στηριγμένοι σε μελέτες που έχουν γίνει θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε πως ήταν εσωτερικά και εξωτερικά, αποκαλύπτοντας τη τεχνογνωσία της εποχής αλλά και την ομορφιά της κατασκευής του. Το πιθανότερο είναι μετά από όλα αυτά να θέλουμε να το δούμε από κοντά, έτσι όλοι μαζί μπορούμε να κατευθυνθούμε στη Ρωμαϊκή αγορά.

Παπανικολάου Σταυρούλα Μαθηματικός

Η Σταυρούλα Παπανικολάου είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών. Διδάσκει μαθηματικά από το 1983 σε φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και από το 1998 στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Τα δυο τελευταία χρόνια παρακολουθεί το Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ιστορία και Φιλοσοφία των Επιστημών και της Τεχνολογίας» του Πανεπιστημίου Αθηνών και της ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ το οποίο και ολοκληρώνει τον ερχόμενο Ιούνιο.

Συμμετέχει στις δραστηριότητες της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ που δραστηριοποιείται για τη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στα μαθηματικά και τον πολιτισμό, από την αρχή σχεδόν της δημιουργίας της. Έχει συντονίσει μαθητική λέσχη ανάγνωσης στο 11ο Γενικό Λύκειο Πειραιά το 2005 (από τις πρώτες σε δημόσιο σχολείο) και η επιτυχία της οδήγησε ώστε κάθε χρονιά να γίνονται πάνω από μια λέσχη ανάγνωσης στο σχολείο ως και το 2008 που μετατέθηκε σε άλλη περιοχή.

Αξίζει φυσικά να σημειώσουμε πως καθιερώθηκε στο σχολείο η δημιουργία λεσχών ανάγνωσης η οποία συντονίζεται από άλλους καθηγητές. Έχει επίσης συντονίσει λέσχες ανάγνωσης ενηλίκων στη FNAC στο Μαρούσι για τρία χρόνια και λέσχη ανάγνωσης ενηλίκων στα Βριλήσσια.

Σχετικές ομιλίες