Bodossaki Lectures on Demand

Η Μαθηματική γλώσσα της Μουσικής Επικοινωνίας

Κοσώνα Φανή

18 Μαρτίου 2016

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 74:45 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2469
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η ομιλία αυτή είναι ενταγμένη στις εκδηλώσεις για τη συμπλήρωση 10 χρόνων δραστηριότητας της Ομάδας "Θαλής+Φίλοι".

Φέτος συμπληρώνονονται δέκα χρόνια από τη δημιουργία της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ. Όλες οι εκδηλώσεις της χρονιάς ενισχύουν τις αρχικές σκέψεις και την επιθυμία των ιδρυτών της ομάδας για τη δημιουργία δράσεων που προάγουν το στοχασμό, τη γνώση και το διάλογο. 

Στις φετινές εκδηλώσεις περιλαμβάνονται διαλέξεις των: Κατερίνας Καλφοπούλου, Κύρας Κοτζιά, Φανής Κοσώνα, Πότας Κοταρίνου, Άλκηστης Πατρινέλη, Τεύκρου Μιχαηλίδη, Στάμου Τσιτσώνη, Επαμεινώνδα Ζαφείρη, με θέματα που ξεκινούν από τη γεωμετρία και τα μαθηματικά για να συναντήσουν τη σκέψη του Μπόρχες, την Ιστορία, τη φιλοσοφία, τη μουσική, τη ζωγραφική και το θέατρο. 

Η ομιλία αυτή της Φανής Κοσώνα είναι ενταγμένη στις εκδηλώσεις αυτές.
 


Πώς εμπλέκονται τα μαθηματικά στη σχέση μας με τη Μουσική; Στην ομιλία αυτή εξετάζεται το στοίχημα της μουσικής επικοινωνίας μέσα από την ακρόαση και το σχολιασμό μουσικών αποσπασμάτων, με τη βοήθεια μαθηματικών εννοιών.

Αφορμή αποτελούν ερωτήματα όπως: Πώς κατανοούμε τη γεωμετρία της μουσικής φόρμας; Πώς ξέρει το ανθρώπινο αυτί τα μαθηματικά του ήχου; Πώς και μέχρι ποιου σημείου μετριέται η αισθητική; Γιατί μοιάζουν οι εικόνες που φαντάζονται διαφορετικοί άνθρωποι ακούγοντας το ίδιο μουσικό κομμάτι; Πώς δημιουργούμε μουσική με μαθηματικά μοντέλα; Πώς κατανοούμε την σύγχρονη μουσική με τη βοήθεια των μαθηματικών;

Τα μαθηματικά στη μουσική προσδιορίζουν έναν ευρύτερο επικοινωνιακό ορίζοντα αντάξιο της πολυπλοκότητας του ανθρώπινου ψυχισμού, ένα παράθυρο στο μέλλον.




Το Blod ευχαριστεί την Ομάδα "Θαλής+Φίλοι" για την παραχώρηση του video της ομιλίας.


Κοσώνα Φανή Συνθέτις - Μαθηματικός

Η Φανή Κοσώνα γεννήθηκε στην Αθήνα το 1969. Σπούδασε πιάνο (τάξη Μαρίνας Δημητριάδου) και αρμονία (τάξη Σ. Κλάψη) στο Εθνικό Ωδείο, καθώς επίσης και μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Συνέχισε τις πιανιστικές σπουδές στην Ecole Normale de Musique de Paris (τάξη J.Lagarde) και στο C.N.R. de Rueil-Malmaison (τάξη Bernard Ringeissen), παράλληλα με μουσική δωματίου (τάξη M. Jenny).

Σπούδασε αντίστιξη με τον Jean-Paul Holstein και φούγκα με τον Michel Merlet στο Conservatoire National Superieur de Musique de Paris (με τους Jean Paul Holstein και Michel Merlet), ενορχήστρωση στη Schola Cantorum με τον Patrice Sciortino και σύνθεση με τον Θόδωρο Αντωνίου. Είναι διδάκτωρ στη σύνθεση, του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, με θέμα «Εφαρμογές Μαθηματικών Μοντέλων της Τοπολογίας και της Θεωρίας Καταστροφών στη Σύνθεση Μουσικής».

Διδάσκει θεωρητικά ευρωπαϊκής μουσικής στο Μουσικό Σχολείο Πειραιά. Τα τελευταία έργα της εστιάζουν στη μαθηματική μοντελοποίηση, κυρίως με μοντέλα προερχόμενα από τους μαθηματικούς κλάδους της Τοπολογίας και της Θεωρίας Καταστροφών. Στόχος αυτών των πειραματισμών είναι η διεύρυνση του μουσικού δομικού και οντολογικού χώρου, μέσα από αυτό που η ίδια αποκαλεί «τοπολογικό σχεδιασμό» του μουσικού έργου και μέσα από γενικευμένες «αποδομητικές - μορφογενετικές» διαδικασίες.

Έργα της έχουν αποσπάσει επαίνους και βραβεία σε εργαστήρια και διαγωνισμούς σύνθεσης, παρουσιάζονται στη δισκογραφία και παίζονται τακτικά στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.

Σχετικές ομιλίες