Bodossaki Lectures on Demand

«Dear Mr. Fantasy», Bombelli, πώς τα κατάφερες;

Συριόπουλος Σωτήρης

29 Ιουνίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 81:52 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2254
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η ιστορία των Μαθηματικών μπορεί να γίνει συναρπαστική όταν αναζητούνται οι πραγματικές αιτίες των μαθηματικών ανακαλύψεων, οι σύνθετες αλληλεπιδράσεις “εξωτερικών” και “εσωτερικών”, ως προς τα Μαθηματικά, παραγόντων,  οι λόγοι που δημιουργούν την ανάγκη να οριστεί μια νέα μαθηματική έννοια, οι τρόποι με  τους οποίους ξεπερνιούνται παλιότερες εδραιωμένες αντιλήψεις.
 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πώς προέκυψε η αποδοχή των μιγαδικών αριθμών από τον Ιταλό μαθηματικό Rafael Bombelli (1526 – 1572) που προσπάθησε να συνεχίσει το έργο του Girolamo Gardano (1501 – 1576), κατορθώνοντας να ρίξει φως σε ένα αναπάντητο ερώτημα του τελευταίου, σχετικά με την «μη αναγώγιμη» περίπτωση των εξισώσεων τρίτου βαθμού.
 

Το κύριο ερώτημα που θα μας απασχολήσει είναι το πώς κατάφερε ο Bombelli να κάνει το νοητικό άλμα προς την αποδοχή των αριθμών που σήμερα ονομάζουμε μιγαδικούς. Αφορμή αλλά και οδηγός σε αυτή μας τη προσπάθεια, είναι το άρθρο της Federica La Nave “Deductive Narrative and the Epistemological Function of Belief in Mathematics On Bombelli and Imaginary Numbers” που περιέχεται στο βιβλίο Circles Disturbed –The Interplay of Mathematics and Narrative.
 

Είναι το πρώτο, διεθνώς, ερευνητικό βιβλίο που εξετάζει τη σχέση των μαθηματικών με την αφήγηση. Η επιμέλειά του ανήκει στον συγγραφέα και μαθηματικό Απόστολο Δοξιάδη και στον αμερικανό μαθηματικό, καθηγητή του Harvard, Βarry Mazur.

Συριόπουλος Σωτήρης Καθηγητής Μαθηματικών
Ο Σωτήρης Συριόπουλος είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών Α.Π.Θ. και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MSc) στη «Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών» (Μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, 2011) και Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MA) με θέμα την διδασκαλία των Μαθηματικών με την βοήθεια πολυμέσων (Middlesex University, 2003).

Εργάζεται από το 2004 στη μέση εκπαίδευση και από την σχολική χρονιά 2009 – 2010 στο 2ο Γ.Ε.Λ Βριλησσίων. Την σχολική χρονιά 2010 – 2011 δούλεψε ως αποσπασμένος στο Κέντρο Εκπαιδευτικών Ερευνών (πρόγραμμα PISA του ΟΟΣΑ).

Από το 2006 μέχρι και σήμερα είναι ενεργό μέλος της ομάδας «Θαλής και Φίλοι» συμμετέχοντας (ως ομιλητής ή συντονιστής) σε πολλές εκδηλώσεις της που σκοπό είχαν την διάδοση της ιδέας της δημιουργίας σχολικών Λεσχών Ανάγνωσης μαθηματικής Λογοτεχνίας. Επίσης έχει συντονίσει, στα σχολεία που δούλεψε αυτά τα χρόνια, σχολικές Λέσχες Ανάγνωσης Μαθηματικής Λογοτεχνίας.

Σχετικές ομιλίες