Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Παπάζογλου Ελένη

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Αρχαίου Δράματος, Τμήμα Θεάτρου, ΑΠΘ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Ελένη Παπάζογλου σπούδασε κλασική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Iωαννίνων (1987) και στο Πανεπιστήμιο του Mπρίστολ στην Aγγλία (διδακτορικό δίπλωμα, 1994, θέμα: «The Drama of Storytelling: A Study of the Tragic Chorus»). Στο Tμήμα Θεάτρου του A.Π.Θ., διδάσκει θεωρητικά μαθήματα σχετικά με το αρχαίο δράμα από το 1995. Έχει διδάξει επίσης στη δραματική σχολή του KΘBE (2001-2004). Tα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στα ζητήματα της φύσης και λειτουργίας του δραματικού προσώπου στην τραγική δραματουργία και την πρόσληψη του αρχαίου δράματος στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Επιλεγμένες δημοσιεύσεις: «Μήδεια: η περιπέτεια του προσώπου», στο: Μ. Χρυσανθόπουλος και Α. Γιαννακούλας (επιμ.), Η τραγωδία, τότε και τώρα: Πρακτικά διεθνούς συνεδρίου για την τραγωδία και τον Αριστοτέλη (Ουρανούπολη Χαλκιδικής, Σεπτέμβριος 2002), Καστανιώτης, Αθήνα 2006, σ. 130–165· [σε συνεργασία με τον Κώστα Βαλάκα], «’Επτά μυθικές αλήθειες’ για την τραγωδία: μικρός ερμηνευτικός οδηγός», Σκηνή, τμ. 2 (2011), σ. 93-111· «Between Texts and Contexts: Moderns Against Ancients in the Reception of Ancient Tragedy in Greece (1900–1933)», στο: Dimitris Tziovas (επιμ.), Re–imagining the Past: Antiquity and Modern Greek Culture, Oxford University Press, Οξφόρδη (2014)· «Self and Other in Aeschylus’ Persians: A propos de Gotscheff», GRAMMA τμ. 22, τχ. 2 (2014), σ. 95-107· «Όταν η φιλολογία ανατρέπει την παράδοση: αρχαιογνωσία και θέατρο στις πρώτες παραστάσεις αρχαίου δράματος του Σπύρου Ευαγγελάτου (1972-75)», στο: Γωγώ Βαρζελιώτη και Πλάτων Μαυρομούστακος (επιμ.), Σκηνή και Αμφιθέατρο. Αφιέρωμα στον Σπύρο Ευαγγελάτο. Πρακτικά συνεδρίου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, 7-9 Μαρτίου 2016, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, Αθήνα 2018, σ. 111–120· «‘Familière et partageant l’origine grecque’: idéologie et théâtre dans les mises en scène contemporaines du répertoire dramatique grec ancien. À propos de l’Électre de Peter Stein», Pallas, τχ. 108 (2018) [Babis polypragmon], σ. 103-119· «Mechanisms of Female Exclusion: Women Between Ritual and Emotion», στο: Katerina Kitsi και Tatiana Tsakiropoulou-Summers (επιμ.), Women and the Ideology of Political Exclusion: From Classical Antiquity to the Modern Era, Routledge, Λονδίνο 2018, σ. 132-145· «Το δράμα της αφήγησης: Εικόνα και λόγος, θέατρο και πολιτική στους Πέρσες», στο: Αλεξία Αλτουβά και Καίτη Διαμαντάκου (επιμ.), Θέατρο και δημοκρατία. Πρακτικά Ε’ Πανελληνίου θεατρολογικού συνεδρίου, τμ. 2, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, Αθήνα 2018, σ. 313–329.

Το βιβλίο της Το πρόσωπο του πένθους. Η Ηλέκτρα του Σοφοκλή ανάμεσα στο κείμενο και την παράσταση κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις (Αθήνα 2014).

Για το θέατρο έχει μεταφράσει, μαζί με τον Κώστα Βαλάκα, τις Tραχίνιες του Σοφοκλή (KΘBE, Φεστιβάλ Επιδαύρου 2004), και έχει συνεργαστεί ως σύμβουλος δραματουργίας σε παραστάσεις όπως: Ηρακλής του Ευριπίδη, σκην. Andrei Serban, ΚΘΒΕ 2002· Κιθαιρών, σκην. Κωνσταντίνος Ρήγος, ΚΘΒΕ 2002· Τραχίνιες του Σοφοκλή, σκην. Βίκτωρ Αρδίττης, ΚΘΒΕ 2004· Αποτυχημένες προσπάθειες αιώρησης στο εργαστήριό μου, σκην. Δημήτρης Κουρτάκης, Φεστιβάλ Αθηνών 2017.

ΟΜΙΛΙΕΣ