Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Το στρατήγημα της διπλής συνέχειας: συλλογική ταυτότητα και ατομική δημιουργία στην Ελληνική μουσική μετά τη Γενιά του '30

Βλαγκόπουλος Πάνος

23 Μαΐου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 19:43 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1015
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Βλαγκόπουλος Πάνος

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
23/05/2013

Διάρκεια
19:43

Εκδήλωση
Το ελληνικό τραγούδι: ιστορικές, κοινωνικές και καλλιτεχνικές διαστάσεις

Χώρος
Αίθουσα διδασκαλίας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης στο Μέγαρο Μουσικής

Διοργάνωση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» - Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής»

Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός

Ετικέτες
ελληνικό τραγούδι, έντεχνο ελληνικό τραγούδι

Στην Κεντρική Ευρώπη η κίνηση προς την αυτονοµία της µουσικής από τη γλώσσα ακολουθεί λογικά και χρονικά αυτήν προς την αυτονοµία της µουσικής ως τέχνης (αυτό που η Goehr ονοµάζει 'separabiIity principIe') περί το 1800. Παραδόξως, µε την εξιδανίκευση της Απόλυτης µουσικής συµπίπτει η, εξ ίσου Ροµαντική, άνθηση του λίντ. Μετά από την αυτονόµηση της µουσικής ως τέχνης, όµως, ανοίγει ο δρόµος για µια νέα σχέση µουσικής και γλώσσας: έτσι είναι δυνατό ένα genre, όπως το Lied ohne Worte, αλλά και η αναστοχαστική προσέγγιση του Schumann, η οποία, κατά την παράδοξη διατύπωση του Kramer, µπορεί να περιγραφεί ως 'songs without words' but with words.


Με δεδοµένες τις απαραίτητες κοινωνικές προϋποθέσεις της αυτονοµίας του συστήµατος των τεχνών -της Τέχνης-µε-Κεφαλαίο- στο εσωτερικό ενός διαφοροποιηµένου κοινωνικού συστήµατος, το πρόβληµα στην Ελλάδα είναι ότι η συστηµική αυτονοµία της µουσικής ουδέποτε έλαβε χώρα' µε άλλα λόγια, η Ελληνική προσκόλληση στο τραγούδι αποτελεί τεκµήριο της δυσκολίας διαφοροποίησης της τέχνης από πολιτικά και ιδεολογικά (ή ιδεοληπτικά) συµφραζόµενα. Κεντρικό τρόπο συντήρησης της προσκόλλησης αυτής αποτέλεσε η ιδεολογία της διπλής συνέχειας, όπως θέλω να αποκαλώ το κεντρικό στρατήγηµα της Γενιάς του '30, που έγκειται στο συνδυασµό της διαχρονικής συνέχειας (του Ελληνισµού) µε τη συγχρονική συνέχεια Λόγιου και Λαϊκού. 

(Η βιντεοσκόπηση της συγκεκριμένης ομιλίας παραχωρήθηκε στο Blod από το αρχείο της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη»)

Βλαγκόπουλος Πάνος Μουσικολόγος - Αναπληρωτής Καθηγητής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Γεννήθηκε το 1961 και, μετά τις εγκύκλιες σπουδές στην Ευαγγελική Σχολή Ν. Σμύρνης, σπούδασε Νομικά (Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης) και Μουσικολογία στη Βασιλεία και την Κέρκυρα. Ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή πάνω στη µουσική ιστοριογραφία της Ars nova στο Ιόνιο Πανεπιστήµιο υπό την επίβλεψη της Irmgard Lerch-Καλαβρυτινού. Διετέλεσε Υπεύθυνος Προσκτήσεων στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» από το 1995 έως το 2003. Από το 2003 διδάσκει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, όπου το 2016 εξελέγη Αναπληρωτής Καθηγητής. Έχει διδάξει θέµατα ιστορίας της µουσικής και ανάλυσης στο Ιόνιο Πανεπιστήµιο, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, το Ωδείο Φίλιππος Νάκας και τη Schola Cantorum της Βασιλείας.

Έχει μεταφράσει τις Γλώσσες της τέχνης του Nelson Goodman, το Φανταστικό μουσείο των μουσικών έργων της Lydia Goehr, κείµενα του Ρierre Boulez (Σύγχρονη Μουσική Σκέψη), του Ulrich Michels (Άτλας της Μουσικής), καθώς και το κεφάλαιο περί µουσικής στην ελληνική συνοπτική έκδοση της Δεκαδικής Ταξινόµησης Dewey (Εθνικό Κέντρο Τεκµηρίωσης), ενώ έχει δημοσιεύσει σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά και εκδόσεις. Συµµετείχε στην επιστηµονική οµάδα για την ανακατασκευή της αρχαίας υδραύλεως (Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών).Έχει συµµετάσχει µε ανακοινώσεις σε συνέδρια στην Αθήνα, την Οξφόρδη και τη Βιένη.

Είναι διευθυντής της επιστηµονικής επιθεώρησης «Μουσικός Λόγος» και της σειράς «Μνηµεία Νεοελληνικής Μουσικής», καθώς και του διαρκούς Σεµιναρίου για την Αρχαία Ελληνική και Ρωµαϊκή Μουσική, που διοργανώνεται κάθε χρόνο στο πλαίσιο της Θερινής Μουσικής Ακαδηµίας του Τµήµατος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστηµίου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε γενικότερα θέματα ανάλυσης και αισθητικής, αλλά και σε ζητήματα ιδεολογίας της Νέας Ελληνικής Μουσικής. 

Σχετικές ομιλίες