Bodossaki Lectures on Demand

Το Συμφωνικό Έργο του Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη. Μια πρώτη προσέγγισή του

Κολοβός Χρήστος

9 Ιουνίου 2017

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 22:49 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 761
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στο πλαίσιο των 13ων Ελληνικών Μουσικών Γιορτών (συνδιοργάνωση: Ελληνικές Μουσικές Γιορτές - Κρατική Ορχήστρα Αθηνών) η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος “Λίλιαν Βουδούρη” συνδιοργάνωσε ημερίδα με τίτλο «Η νεοελληνική Συμφωνία», με τη συμμετοχή έγκριτων μουσικολόγων και μουσικών.

Το Blod βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει όλες τις ομιλίες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημερίδας.

Το Συμφωνικό Έργο του Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη. Μια πρώτη προσέγγισή του

Τέσσερεις συμφωνίες, εννέα κοντσέρτα για διάφορα όργανα, εφτά άλλα ορχηστρικά έργα μεταξύ των οποίων και διάφορες ελληνικές σουΐτες για ορχήστρα ή σόλο όργανα και ορχήστρα, αλλά και η μουσική για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μεξικό, ΚΚ34 και ο Ύμνος στο Δήμο Φιλοθέης, ΚΚ104, ο οποίος αποτελεί και το προτελευταίο έργο του Κυδωνιάτη, συναποτελούν ολόκληρη τη συμφωνική του δημιουργία. Στο σύνολο 22 έργα. Σε αυτά προσθέτουμε και το Κοντσέρτο για πιάνο και συμφωνική ορχήστρα: θέμα, παραλλαγές και πασσακάλια « Deus Nobis Otia Fecit! Virgilius » το οποίο ανήκει στα έργα εκτός Καταλόγου Κολοβού.


Ειδικότερα οι συμφωνίες του ήρθαν σε μια ώριμη σχετικά ηλικία. Η Πρώτη του σε ηλικία 49 ετών, στα 50 του η Δεύτερη και στα 52 και 55 χρόνια του η Τρίτη και Τετάρτη συμφωνία του. Και οι τέσσερεις καλύπτουν 6 χρόνια. Και αυτός τέσσερεις, όπως και ο αγαπημένος του Γιοχάννες Μπραμς σε 9 χρόνια όμως.


Οι συμφωνίες του Κυδωνιάτη, δείγματα απαράμιλλης βιρτουοζιτέ όλων των οικογενειών της ορχήστρας, θα μπορούσαν να ονομαστούν και «Κοντσέρτα για Ορχήστρα», όπως το αντίστοιχο του Μπέλα Μπάρτοκ. Σύνθετοι ρυθμοί, μοναδικές αντιστικτικές και πολυφωνικές γραφές, ελληνικοί δημοτικοί σκοποί, αλλά και μελίρρυτα αργά μέρη, πένθιμα, εκκλησιαστικά, σκοτεινά ή φωτεινότερα ενίοτε, δίνουν μοναδικά χρώματα στην παλέτα της συνθετικής του Τέχνης.

Κολοβός Χρήστος Αρχιμουσικός, Βιολονίστας, Μουσικός ερευνητής

Ο Χρήστος Ηλ. Κολοβός (γενν. Αθήνα) είναι αρχιμουσικός, βιολονίστας και ερευνητής. Κατάγεται από μουσική οικογένεια. Υπότροφος διδάκτορας του Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ (τάξεις των μαέστρων Bellomia και Rivest), των Ιδρυμάτων «Σταύρος Νιάρχος» και “Perras, Cholette & Cholette” και της κυρίας Ν.Σ.Α.

Εξωτερικός καθηγητής διεύθυνσης (Fontys Conservatorium, Tilburg – NL).

Νικητής του διεθνούς διαγωνισμού της Φιλαρμονικής Ορχήστρας «Μάλερ» (Βιέννη, 2014).

Σπούδασε σε Αθήνα και Ολλανδία βιολί και διεύθυνση (τάξεις: Τζουμάνη και Donderer και, Vis και Tien μ.ά.). Διδάχθηκε επίσης από τους Grigory Zhislin, Diana Ligeti, Harald Thedéen (βιολί) και Οδυσσέα Δημητριάδη, Christian Kluttig, Wolfgang Scheidt, Piero Bellugi, Roberto Paternostro κ.ά. (διεύθυνση ορχήστρας).

Από το 1998 μέλος διαφόρων ορχηστρών και συνόλων (Σ.Ο. Καλαμάτας, ΕΛΣ κ.ά.) εμφανιζόμενος σε Ελλάδα και εξωτερικό, ίδρυσε το «Κουαρτέττο Εγχόρδων Κυδωνιάτης» και δίνει συχνά πρώτες εκτελέσεις.

Έχει διευθύνει σε Ελλάδα, Ρωσία, Καναδά, Ολλανδία, Γερμανία, Ιταλία και Αυστρία.

Συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με το Ensemble Modern Frankfurt. Διετέλεσε βοηθός των Τρικολίδη, Bellomia, Rivest κ.ά.

Ο Κολοβός εντρυφεί στο έργο του Κυδωνιάτη από 20ετίας. Στη διδακτορική του διατριβή ολοκλήρωσε τον τρίγλωσσο Κατάλογο των Έργων του συνθέτη, ενώ κυκλοφορούν ήδη μέρος αυτού και δύο μονογραφίες για τους αρχιμουσικούς Μιλτιάδη Καρύδη και Θεόδωρο Βαβαγιάννη. Στα 1999-2009 συνεργάσθηκε με τον μέντορά του Τάκη Καλογερόπουλο. Εργάστηκε ως “tonmeister” και άνω της 15ετίας συνεργάζεται με διάφορους εκδοτικούς οίκους ως επιμελητής έργων Ελλήνων συνθετών. Δίνει διαλέξεις για την Νεοελληνική Έντεχνη Μουσική σε πανεπιστήμια κ.ά. (Ελλάδα, Ολλανδία, Καναδάς).

Αρθρογραφεί για την ΝΕΜ («Ριζοσπάστης», «Πολυφωνία», «Αιολικά Γράμματα», «Μουσικός Ελληνομνήμων», «Αντίφωνον», «Πολύτονον» κ.ά.). Κείμενά του υπάρχουν σε ελληνικούς και ξένους συλλογικούς τόμους.

Δίδαξε στο Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Ιλίου (2001-2003).

Διετέλεσε εξάρχων της Amsterdam Symphonie Orkest “Con Brio” (2007-2008).

Σχετικές ομιλίες