Κακουδάκη Τζωρτζίνα
Παπανικολάου Δημήτρης
Καλοβυρνάς Λύο
Μιχοπούλου Άννα
Ρόζη Λίνα
Κονδυλάκη Δήμητρα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
27/06/2019
Διάρκεια
01:07:20
Εκδήλωση
Το καθ’ ημάς κουίρ
Χώρος
χώρος Πειραιώς 260 (Α2)
Διοργάνωση
Ελληνικό Φεστιβάλ
Κατηγορία
Κοινωνικά θέματα
Ετικέτες
κουίρ, έμφυλη ταυτότητα, queer
Το BLOD, στο πνεύμα μιας σειράς δράσεων του Ιδρύματος Μποδοσάκη που στηρίζει την προσπάθεια για το σεβασμό της διαφορετικότητας, βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει τις ομιλίες της ημερίδας με τίτλο «Το καθ’ ημάς κουίρ» που διοργάνωσε το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου την Πέμπτη 27 Ιουνίου 2019, στο χώρο Πειραιώς 260 (Α2).
Όπως τονίζεται στο Δελτίο Τύπου των διοργανωτών «Η ελληνική κουίρ σκηνή παίρνει θέση για τη διαφορετικότητα, τον ριζοσπαστισμό και την παρέκκλιση σε μια ημερίδα όπου θεωρητικοί και καλλιτέχνες συνομιλούν για αιρετικές αισθητικές και έμφυλες ταυτότητες» και απαριθμεί τα ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν οι ομιλητές: «Υπάρχει μια νέα κουίρ Ελλάδα, που αλλάζει τις πρακτικές αναπαράστασης και τα θεσμικά αφηγήματα; Είναι το κουίρ μια αντικοινωνική δυστοπία ή μια νέα «κανονικότητα»; Υπάρχει μια ελληνική κουίρ αισθητική;».
Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε (και δημοσιεύεται στο BLOD) σε δύο μέρη:
Στο Α’ Μέρος με τίτλο «Από τη σκοπιά της θεωρίας», που προλόγισε και συντόνισε η Τζωρτζίνα Κακουδάκη (θεατρολόγος και σκηνοθέτρια, σύμβουλος για τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου), πήραν μέρος οι:
• Δημήτρης Παπανικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης - συγγραφέας
• Λύο Καλοβυρνάς, ψυχοθεραπευτής, συγγραφέας και αρθρογράφος
• Άννα Μιχοπούλου, ερευνήτρια τοπικής ιστορίας και ιστορίας των γυναικών
• Κωνσταντίνος Κυριακός, Αναπληρωτής Καθηγητής της Ιστορίας του Θεάτρου και του Ελληνικού Κινηματογράφου στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών (Η εισήγηση διαβάστηκε από τον Γ.Σαμπατακάκη)
• Λίνα Ρόζη, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών
• Δήμητρα Kονδυλάκη, Δρ Συγκριτικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου της Σορβόνης, Σύμβουλος για το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, δραματουργός και μεταφράστρια
Στο Β’ Μέρος με τίτλο «Από τη σκοπιά της καλλιτεχνικής πράξης», που προλόγισε και συντόνισε ο Γιώργος Σαμπατακάκης (Επίκουρος Καθηγητής Θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών και θεατρικός κριτικός), πήραν μέρος οι:
• Δαμιανός Κωνσταντινίδης, σκηνοθέτης, ηθοποιός, συγγραφέας, μεταφραστής, Αναπληρωτής Καθηγητής Υποκριτικής – Σκηνοθεσίας στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ.
• Μανώλης Τσίπος, καλλιτέχνης της περφόρμανς
• Μάριος Χατζηπροκοπίου, ποιητής, περφόρμερ και θεωρητικός παραστατικών τεχνών
• Άντζελα Μπρούσκου, ηθοποιός και σκηνοθέτρια
• Νίνα Ράπη, συγγραφέας
• Φιλ Ιερόπουλος, αντι-καλλιτέχνης, επιμελητής και ερευνητής
• Νίκος Mochi Γεωργίου, καλλιτέχνης της περφόρμανς
Τα συμπεράσματα της εκδήλωσης συνόψισε με τον επίλογό του ο Δημήτρης Παπανικολάου.
Οι τελευταίες δύο παρεμβάσεις του Β’ Μέρους είχαν μορφή περφόρμανς (είδος που δεν ανήκει στο περιεχόμενο του BLOD), γι’ αυτό, με τη σύμφωνη γνώμη των διοργανωτών, δεν συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα ανάρτηση.
Επίσης, στην ανάρτηση δεν συμπεριλαμβάνεται, σύμφωνα με την επιθυμία του, η τοποθέτηση του Κωνσταντίνου Κυριακού, η οποία διαβάστηκε κατά τη διάρκεια του Α’ Μέρους.
Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη είναι θεατρολόγος και σκηνοθέτρια, σύμβουλος για τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.
Ο Δημήτρης Παπανικολάου είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Σπούδασε Κλασική και Νεοελληνική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Συγκριτική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στις πολιτισμικές σπουδές και τη θεωρία της σεξουαλικότητας. Είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού UNFOLLOW και τακτικός συνεργάτης της "Αυγής".
Ο Λύο Καλοβυρνάς είναι ψυχοθεραπευτής, συγγραφέας και αρθρογράφος.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963.
Πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Μ.Α. στις Γυναικείες Σπουδές από το Πανεπιστήμιο του Γυορκ (Η.Β.).
Συνιδρύτρια του Βιβλιοπωλείου των Γυναικών (1983-1990) και του Αρχείου Γυναικών «Δελφύς» (1990-σήμερα).
Επιστημονική συνεργάτρια αρχείων (Πολιτιστική εταιρεία «Πανόραμα», Λύκειο των Ελληνίδων), ερευνήτρια ιστορίας των γυναικών και τοπικής ιστορίας (Δήμος Ραφήνας), υπεύθυνη διοργάνωσης μαθημάτων ελληνικής σε γυναίκες πρόσφυγες και μετανάστριες (Λύκειο των Ελληνίδων).
Δίδαξε Ιστορία των Γυναικών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και θέματα Φύλου και Απασχόλησης στο Τ.Ε.Ι. Πατρών.
Διδάσκει εθελοντικά και επαγγελματικά ελληνικά σε μετανάστριες.
Έχει επιμεληθεί σημαντικό αριθμό εκδόσεων, κυρίως ιστορικού και αρχαιολογικού περιεχομένου.
Η Λίνα Ρόζη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών.
Η Δήμητρα Κονδυλάκη είναι Δρ. συγκριτικής λογοτεχνίας (Sorbonne – Paris IV), δραματουργός και μεταφράστρια. Έχει μεταφράσει, μεταξύ άλλων, Βιναβέρ, Ζενέ, Ιονέσκo, Μυσσέ, Φεντώ, Mαίτερλινκ, Τσβετάγεβα, και στα γαλλικά σύγχρονους Έλληνες δραματουργούς, όπως οι Δημητριάδης, Μαυριτσάκης, Βιρβιδάκης, Πέγκα. Από τις εκδόσεις Νεφέλη κυκλοφορούν οι μονογραφίες της Ο θεατρικός Δημήτρης Δημητριάδης. Εξερευνώντας τη δυνατότητα του αναπάντεχου (υποψήφιο καλύτερο θεατρολογικό σύγγραμμα Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών & Μουσικών Κριτικών 2016) και Η γλώσσα του σύγχρονου θεάτρου στον ορίζοντα της λογοτεχνίας (2023). Πρόσφατα εξελέγη επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ.