Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

«Τάματα: Σῶμα πάσχον, ψυχή ἀλγοῦσα» από τη συλλογή της Λόλας Νταϊφά

Καμπάνης Παναγιώτης

14 Δεκεμβρίου 2023

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:45:16 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 237
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Καμπάνης Παναγιώτης

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
14/12/2023

Διάρκεια
00:45:16

Εκδήλωση
Διαλέξεις Βιβλιοθήκης Marie Blanche

Χώρος
Βιβλιοθήκη Marie Blanche - Διαδικτυακές διαλέξεις

Διοργάνωση
Πολιτιστική Εταιρεία ΑΙΝΟΣ
Βιβλιοθήκη Marie Blanche - Marie Blanche Library

Κατηγορία
Θρησκεία, Τέχνες / Πολιτισμός

Ετικέτες
τάματα, συλλογή της Λόλας Νταϊφά, ίαση, λατρεία, πίστη

«Τάματα: Σῶμα πάσχον, ψυχή ἀλγοῦσα» από τη συλλογή της Λόλας Νταϊφά

Η διάλεξη αυτή αφιερώνεται σε όλους εμάς που πιστεύουμε και εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στην προστασία ή βοήθεια των αγίων, έστω και στις δύσκολες στιγμές.

Πόσοι από εμάς δε βρεθήκαμε «ἐπὶ κλίνης ὀδύνης» και πόσοι δε σταθήκαμε έστω και μια στιγμή μπροστά στην εικόνα του Χριστού, της Παναγίας ή κάποιου αγίου, ανάβοντας ένα κεράκι και παρακαλώντας με δάκρυα στα μάτια να μας ανακουφίσει από ψυχικό και σωματικό πόνο ή να μας γιατρέψει από μια σοβαρή ασθένεια;

Τα τάματα μπορεί να αντιπροσωπεύουν μια «ευτελή» όψη της θρησκείας, ωστόσο, κάθε ένα από αυτά, μεγάλο ή μικρό, μαρτυρεί μία προσωπική ιστορία, μια ιστορία αγωνίας, ελπίδας, ικεσίας και εκπλήρωσης, μία εκδήλωση προσωπικής λατρείας.

Τα αναθηματικά αντικείμενα, διαχρονικά, αποτελούν τεκμήρια προσωπικής πίστης σε έναν συγκεκριμένο θεό, ο οποίος σε ανταπόδοση προσφέρει κάποια μορφή σωτηρίας. Αυτές οι πράξεις λατρείας παραμένουν στην κατηγορία των «χρήσιμων συμπληρωμάτων» και δεν αποτελούν «υποκατάστατα», τα οποία υπονοούν συνειδητή απόρριψη κάθε προηγούμενου.

Οι διακριτές ενότητες, η θεματολογία και η λεπτομερής παρουσίαση των ταμάτων στον κατάλογο της συλλογής της Λόλας Νταϊφά, αποκαλύπτουν τη διαχρονικότητα της αφιερωτικής πρακτικής και συνθέτουν ένα κατανυκτικό ταξίδι ιστορίας, τέχνης και θρησκευτικότητας, ένα ταξίδι που τα βήματά του εξηγούν γιατί αυτή η τόσο πλούσια λαϊκή, καλλιτεχνική και θρησκευτική έκφραση εξακολουθεί να μας συγκινεί τόσο έντονα.

Από ασήμι, χρυσό, χαλκό ή ταπεινή λαμαρίνα, τα τάματα ξετυλίγουν ανθρώπινες ιστορίες και αποκτούν περαιτέρω νοήματα στο μεταίχμιο του απτού με τον άυλο κόσμο κατά την ανθρώπινη επικοινωνία με το θείο. Η κατασκευή τους εντάσσεται στην παράδοση της νεοελληνικής μεταλλοτεχνίας ενώ η τεχνική τους ποικίλλει, διακρίνοντας τουλάχιστον έξι κατηγορίες: στικτά, εγχάρακτα, σκαλιστά, εμπίεστα, πρεσαριστά και χυτά. Τα τάματα «μιλάνε» και ξετυλίγουν ανθρώπινες ιστορίες αρκεί κάποιος να θέλει να τις ακούσει: τα στέφανα για να στεριώσει ο γάμος, ο στρατιώτης, που πολεμά και μια μάνα τον περιμένει, κάθε λογής πλεούμενο, που αναμετράται με τα κέφια του Ποσειδώνα, το φασκιωμένο βρέφος, τα ζώα του αγρότη, που εξασφαλίζουν τη ζωή της οικογένειας, το σπίτι ως καταφύγιο και ορμητήριο, το βιβλίο για τις εξετάσεις, το πολυπόθητο δίπλωμα και φυσικά η υπέρτατη προσευχή για υγεία. Απεικονίζονται κυρίως ανθρώπινες μορφές (έμβρυα, βρέφη, αγόρια, κορίτσια, άνδρες, γυναίκες καθώς και ειδικές κατηγορίες όπως ένστολοι, άγιοι, ιερείς αλλά και άγγελοι), μέλη σώματος (κεφάλι, μάτια, αυτιά, μύτη, δόντια, κορμοί, εσωτερικά όργανα, άνω και κάτω άκρα, γεννητικά όργανα κ.λπ.), ζώα (άλογα, γαϊδούρια, αγελάδες, πρόβατα, κατσίκια κ.λπ.), παραστάσεις αντικειμένων από την καθημερινή ζωή (οικήματα, μεταφορικά μέσα όπως καράβια, αυτοκίνητα, αεροπλάνα κ.λπ., στέφανα του γάμου, ταχυδρομικοί φάκελοι, φιλανθή κ.λπ.). Στη συλλογή συμπεριλαμβάνονται επίσης τάματα καθολικής προέλευσης (φλεγόμενη καρδιά, άγγελοι και άγιοι). Ιδιαίτερη θέση κατέχουν τα χειροποίητα στικτά τάματα με ανθρώπινες μορφές, γνωστά ως Ασημόπαιδα, τα οποία παρουσιάζονται αφαιρετικά, συχνά με τα χέρια υψωμένα σε στάση δέησης, με λιτή διακόσμηση και χαρακτηριστικό στοιχείο τον σταυρό.

Το τάμα, βαθύ και προσωπικό, παράκληση για ίαση ή ευχαριστία, έκφραση ευσέβειας και πίστης προς τον Θεό, προκαλεί τη συμπάθεια και το ενδιαφέρον του κοινού και φανερώνει τη διαρκή ανάγκη του ανθρώπου για την ελπίδα, που ενίοτε κρέμεται από μία κλωστή.

Καμπάνης Παναγιώτης Προϊστάμενος τμήματος Αρχαιολογικών Συλλογών, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης

Ο Δρ Παναγιώτης Καμπάνης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου ζει και εργάζεται. Είναι απόφοιτος του Αρχαιολογικού τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου και Διδάκτορας της Ιστορίας και του Πολιτισμού της Ύστερης Αρχαιότητας του τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας της Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εδώ και 32 χρόνια υπηρετεί ως Αρχαιολόγος Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Σήμερα υπηρετεί ως Προϊστάμενος του τμήματος Αρχαιολογικών Συλλογών του Μουσείου. Στην μέχρι σήμερα καριέρα του έχει επιμεληθεί πάνω από 47 αρχαιολογικές εκθέσεις, 12 σύγχρονης τέχνης και σημαντικό αριθμό πολιτιστικών εκδηλώσεων. Έχει γράψει 8 βιβλία-μονογραφίες, δημοσίευσε πάνω από 40 άρθρα σε διάφορα διεθνή περιοδικά, επιμελήθηκε ή συμμετείχε σε 6 ψηφιακές εκδόσεις, ενώ αρθρογραφεί τακτικά σε διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (περίπου 200 άρθρα) και είναι ενεργό μέλος σε 16 Ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Σχετικές ομιλίες