Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Παραδείγματα μουσικής ύφανσης και ενορχήστρωσης (Τρίτη και τελευταία ομιλία)

Μαλιάρας Νίκος

27 Νοεμβρίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 106:41 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1261
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Το ταυτόχρονο άκουσμα μουσικών ήχων διαφορετικού τονικού ύψους, αυτό που ονομάζουμε «συνήχηση», είναι ένα μουσικό χαρακτηριστικό όχι αποκλειστικό της ευρωπαϊκής παράδοσης. Υπάρχει και απαντά και σε άλλους μουσικούς πολιτισμούς, στην ευρωπαϊκό όμως καταλαμβάνει τόσο κεντρική θέση, ώστε να αποτελεί την σημαντικότερη ειδοποιό διαφορά του σε σχέση με τους υπόλοιπους. Θεωρείται και γράφεται ότι αυτό που ονομάζεται υψηλός ευρωπαϊκός μουσικός πολιτισμός οριοθετείται και λαμβάνει την δική του προσωπικότητα ακριβώς από τη χρονική στιγμή που μαρτυρούνται οι πρώτοι πειραματισμοί για την διαμόρφωση, την εξέλιξη και την έντεχνη επεξεργασία της συνήχησης (9ος αιώνας). Οι κανόνες (π.χ. της αντίστιξης και της αρμονίας) που μέσω της επεξεργασίας και της παράδοσης θεσπίστηκαν και ισχύουν για τη διαχείριση του φαινομένου αυτού και οι τρόποι με τους οποίους αυτό τέθηκε σε εφαρμογή, ονομάστηκαν «μουσική ύφανση», παρομοιάζοντας τις μελωδικές γραμμές που ακούγονται ταυτόχρονα και διαπλέκονται μεταξύ τους με τις ίνες ενός καλοϋφασμένου υφάσματος. 

Στο σύντομη σειρά των παραδόσεων με τίτλο «Παραδείγματα μουσικής ύφανσης και ενορχήστρωσης» θα εξετάσουμε τους τρόπους με τους οποίους λειτουργούν οι σχετικές παράμετροι της μουσικής, τη συμμετοχή τους στην υλοποίηση της μουσικής μορφής και έκφρασης, τις τεχνικές συνήχησης (μονοφωνία, ετεροφωνία, πολυφωνία, ομοφωνία κλπ.), τη σχέση τους με το λόγο και τη γλώσσα (όπου υπάρχει). Επίσης, θα γίνει λόγος για τη χρήση των μουσικών οργάνων στη μουσική, μέσα από την ιστορική τους εξέλιξη, την επεξεργασία και την ανάμειξη των ηχοχρωμάτων για την παραγωγή ενός αισθητικά άρτιου αποτελέσματος, αλλά και τη χρήση των μουσικών οργάνων για την απομίμηση της φύσης και του περιβάλλοντος κι την παραγωγή ειδικών χαρακτηριστικών ηχητικών εφέ. 

Σημείωση: Αν θέλετε να κατεβάσετε ολόκληρες τις παρτιτούρες αναφοράς, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το link: http://www.mmb.org.gr/files/2013/dialeksi_02.pdf

Μαλιάρας Νίκος Μουσικολόγος - Καθηγητής Τμήματος Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Νίκος Μαλιάρας γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, πιάνο στο Εθνικό Ωδείο με τις Κρινώ και Χαρά Καλομοίρη και Βυζαντινή Φιλολογία και Ιστορία, Μουσικολογία και Μουσικο¬παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου (PhD,1990). Σήμερα είναι Καθηγητής Ιστορικής Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του Τομέα Ιστορικής και Συστηματικής Μουσικολογίας και του Εργαστηρίου Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής.

Έχει δημοσιεύσει έξι βιβλία, πολλά άρθρα και κείμενα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους, έχει συμμετάσχει σε

συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό και υπήρξε επιμελητής εκδόσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Ασχολείται επιστημονικά και σε βάθος με την εξερεύνηση του πεδίου της δυτικοευρωπαϊκής και της βυζαντινής κοσμικής μουσικής και των μουσικών οργάνων. Επίσης, επικεντρώνει τα ερευνητικά του διαφέροντα κατά μεγάλο βαθμό στη μελέτη της μουσικής του Μανώλη Καλομοίρη (στον οποίο είναι αφιερωμένα δύο από τα βιβλία του και πολλά άλλα δημοσιεύματά του) και άλλων Ελλήνων συνθετών.

Είναι διευθυντής της Μικτής Χορωδίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών από την ίδρυσή της (1998), της Παιδικής Χορωδίας «Μανώλης Καλομοίρης» και Πρόεδρος του ΔΣ της Αθηναϊκής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων (ΑΣΟΝ).


Σχετικές ομιλίες