Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Μη Έλληνες στην αθηναϊκή κοινωνία των κλασικών χρόνων: η εμπειρία της ετερότητας και η σημασία της για τον σύγχρονο κόσμο

Παυλοπούλου Ασπασία

28 Ιανουαρίου 2022

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:47:47 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 274
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Παυλοπούλου Ασπασία

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
28/01/2022

Διάρκεια
00:47:47

Εκδήλωση
Οι διαλέξεις του φουαγιέ

Χώρος
Φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά

Διοργάνωση
Πολιτιστική Εταιρεία ΑΙΝΟΣ

Κατηγορία
Κλασικές σπουδές

Ετικέτες
κλασικά χρόνια, αθηναϊκή κοινωνία, κλασική Αθήνα, πολυπολιτισμικές κοινωνίες

Η πρόσληψη της ετερότητας από την κοινωνία της Αθήνας των κλασικών χρόνων και η αντιμετώπιση του «ξένου» από τις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες αποτελούν δύο αντικείμενα που παρουσιάζουν βαθιές διαφορές, καθώς εντάσσονται σε εντελώς διαφορετικό ιστορικό χρόνο, συνεπώς και σε ανόμοιες κοινωνικοπολιτικές δομές. Η εικόνα ωστόσο που μπορούμε να διαμορφώσουμε μέσω των πηγών σχετικά με την παρουσία των ξένων στην κλασική Αθήνα επιτρέπει να διατυπώσουμε κάποια συμπεράσματα χρήσιμα -ή κατά περίπτωση ακόμα και πολύτιμα- για τις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες. Σημαντικό άξονα για την πραγμάτευση του θέματος θα αποτελέσει ο βαθμός σύγκλισης–απόκλισης που παρατηρείται μεταξύ αφενός των στερεότυπων αντιλήψεων του αρχαίου ελληνικού κόσμου περί του «αλλότριου» σε θεωρητικό/ιδεολογικό επίπεδο, όπως αυτές αποτυπώνονται στην αρχαία ελληνική γραμματεία, αφετέρου των πραγματικών σχέσεων γηγενών και επήλυδων, όπως αυτές διαμορφώνονταν μέσω της συνύπαρξής τους σε επίπεδο καθημερινού βίου και όπως αποτυπώνονται στην μνημεία των κλασικών χρόνων. Σταδιακά, μέσω των ιστορικών παραδειγμάτων, η δύναμη της αμφίπλευρης γνώσης και εμπειρίας θα αναδειχθεί ως ο σημαντικότερος καταλύτης στη διαδικασία προσέγγισης, αμοιβαίας κατανόησης και τελικά αγαστής συνύπαρξης.

Η ομιλία αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των “Διαλέξεων του Φουαγιέ” και διοργανώθηκε από την Πολιτιστική Εταιρεία ΑΙΝΟΣ και τη Βιβλιοθήκη Marie Blanche με την υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ). Την επιστημονική ευθύνη του κύκλου είχε η Δρ Νίκη Τσιρώνη, βυζαντινολόγος στο Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και εταίρος του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard.

Παυλοπούλου Ασπασία Δρ Αρχαίας Ιστορίας - Επιστημονική Συνεργάτις του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του Ε.Ι.Ε.

Η Ασπασία Παυλοπούλου είναι διδάκτωρ Αρχαίας Ιστορίας του Πανεπιστημίου Ludwig-Maximilian Μονάχου Γερμανίας. Έχει εκπονήσει μεταπτυχιακό στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. με ειδίκευση στη Βαλκανική Ιστορία. Επίσης, έχει εκπονήσει μεταπτυχιακό στη Σχολή Επιστημών Αγωγής και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας με ειδίκευση στην Εκπαιδευτική Ηγεσία. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Πραγματοποίησε το σύνολο των μεταπτυχιακών σπουδών της με υποτροφίες του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) και της Deutsche Akademische Austauschdienst (DAAD).

Έχει διδάξει σε πανεπιστήμια της αλλοδαπής και ημεδαπής: ως Επιστημονική Συνεργάτις και, ακολούθως, ως Λέκτορας Ελληνικής Ιστορίας και Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο Ludwig-Maximilian, ως Διδάσκουσα Αρχαίας και Ρωμαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ως Διδάσκουσα Ιστορίας του Πολιτισμού στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

Ως διορισμένη εκπαιδευτικός της ελληνικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το έτος 1998, έχει εργασθεί σε σχολεία περισσότερων βαθμίδων και τύπων. Έχει διατελέσει Μέλος Επιστημονικών Επιτροπών του Υπουργείου Παιδείας για τον σχεδιασμό Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τη σύνθεση εκπαιδευτικού υλικού και Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών. Από το 2016 εργάζεται ως Επιστημονική Συνεργάτις του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών.

Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις σε συνέδρια και ημερίδες, με άρθρα σε συλλογικά έργα και επιστημονικά περιοδικά και είναι συγγραφέας μελετών στις ειδικότητες Αρχαίας και Ρωμαϊκής Ιστορίας, Ιστορίας του Πολιτισμού, Διδακτικής της Ιστορίας, Εκπαιδευτικής Ηγεσίας και Διοίκησης.

Σχετικές ομιλίες