Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Λεωνίδας Ζώρας: Τα τραγούδια του ως σηµείο αναφοράς στο δηµιουργικό του έργο

Κοντώση Σοφία

22 Μαΐου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 26:18 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1049
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η αγάπη του Λεωνίδα Ζώρα για την ποίηση, η οποία εκφράστηκε από τα νεανικά του χρόνια, όταν ακόµα αµφιταλαντευόταν ανάµεσα στην τέχνη των ήχων και αυτή των στίχων, τροφοδότησε την ενασχόλησή του µε τη φωνητική µουσική καθ' όλη τη διάρκεια της συνθετικής του πορείας. Με περισσότερα από εξήντα τραγούδια για φωνή και πιάνο, στην πλειοψηφία τους ενταγµένα σε κύκλους µε την εξαίρεση κάποιων νεανικών πρωτολείων, παρατηρούµε ότι, το προσφιλές στον συνθέτη είδος αποτελεί ταυτόχρονα τον σκελετό της δηµιουργίας του. Και αυτό γιατί, µέσα από τους κύκλους τραγουδιών διαγράφεται η εξέλιξη της µουσικής του γλώσσας και αισθητικής από το χώρο της εθνικής σχολής (α' δηµιουργική περίοδος, Σκίτσα, 1936), και µέσω µιας πειραµατικής περιόδου (Ακαριαία [1950], Η Προσφορά [1952]), στο ελεύθερα ατονικό ιδίωµα της δεύτερης και τελευταίας φάσης του έργου του (µε αποκορύφωµα του είδους τα Δεκατέσσερα τραγούδια σε ποίηση Κ. Καβάφη [1954-1960] και Τα τραγούδια της µικρής Ελένης [1961]).

Στην παρούσα ανακοίνωση γίνεται χρονολογική επισκόπηση του συνόλου της δηµιουργίας του Ζώρα για το ιδιαίτερα αγαπητό αυτό είδος της έντεχνης ελληνικής µουσικής. Εστιάζοντας στους σηµαντικούς για την εξέλιξη του ύφους του συνθέτη σταθµούς της πορείας, σκιαγραφούµε τις σχέσεις του µε τα λογοτεχνικά ρεύµατα του καιρού του και τις πρωτοποριακές - για την εποχή τους - επιλογές ποιητικών κειµένων, αναζητούµε τις αντανακλάσεις προσωπικών και ιστορικών γεγονότων στην έµπνευσή του και σχολιάζουµε τη θέση των τραγουδιών του ως προς τις µουσικές τάσεις της εκάστοτε χρονικής περιόδου. 

(Η βιντεοσκόπηση της συγκεκριμένης ομιλίας παραχωρήθηκε στο Blod από το αρχείο της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη»)


Κοντώση Σοφία Πιανίστα - Μουσικολόγος

Σοφία Κοντώση, Πιανίστα (Universitate de Arte George Enescu, Doctor in Music στην Θεωρία της πιανιστικής ερμηνείας, Το τραγούδι για φωνή και πιάνο στο α’ μισό του 20ου αιώνα στην Ελλάδα, 2010) και μουσικολόγος (ΕΚΠΑ, διδακτορική διατριβή, Λεωνίδας Ζώρας (1905-1987): Θεματικός Κατάλογος Έργων, 2010). Έχει δώσει συναυλίες σε Ελλάδα, Ρουμανία, Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία, Κύπρο και Τουρκία. Ερευνήτρια της ελληνικής μουσικής, έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια, έχει αρθρογραφήσει σε διεθνή περιοδικά και στο Grove Music Οnline. Είναι στην εκδοτική ομάδα του περιοδικού Series Musicologica Balcanica. Διδάσκει πιάνο, συνοδεία και θεωρητικά στο Hellenic American University και τη Σχολή Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και δίνει masterclass πιανιστικής συνοδείας. Υπεύθυνη του Αρχείου Λεωνίδα Ζώρα, μέλος του IMS και της IAML.

Σχετικές ομιλίες