Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η ανακατασκευή του Δούρειου Ίππου

Χόνδρος Θωμάς

30 Μαρτίου 2015

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 47:20 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2565
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Ο Δούρειος Ίππος ήταν η ξύλινη κατασκευή, που προσφέρθηκε από τους Αχαιούς στους Τρώες για τη λήξη του πολέμου ύστερα από πρόταση του Οδυσσέα. Ο γιγάντιος ξύλινος ίππος με οπλισμένους πολεμιστές στο εσωτερικό του συνέβαλε στη λήξη της μακράς πολιορκίας της Τροίας (1194-1184 π.Χ.) και την κατάληψή της. Οι Έλληνες, αφού προσποιήθηκαν οτι αναχωρούν και εγκαταλείπουν την πολιορκία, άφησαν έξω από τα τείχη της πόλης τον Δούρειο Ίππο, ως προσφορά στους θεούς για την ασφαλή επιστροφή στην πατρίδα. Ο Δούρειος Ίππος παρά τις επιφυλάξεις του Λαοκόοντα τελικά μεταφέρθηκε από τους Τρώες μέσα στην πόλη, τη νύχτα οι κρυμμένοι άνδρες ακινητοποίησαν τη φρουρά και άνοιξαν τις πύλες, επιτρέποντας στον ελληνικό στρατό να εισέλθει στην Τροία και να την κατακτήσει. Οι αναφορές της Ιλιάδας και λίγες αγγειογραφίες, είναι τα βασικά αρχαιολογικά στοιχεία σχετικά με τον Τρωικό πόλεμο, την πολιορκία της πόλης και τη χρήση του Δούρειου Ίππου. Εφαρμόσθηκαν αναλυτικές και αριθμητικές μέθοδοι για τον υπολογισμό των φορτίων, τις διαστάσεις του χώρου ενδιαιτήσεως, τη διαστασιολόγηση των κύριων δομικών στοιχείων του και την απαιτούμενη ελκτική ισχύ για τη μεταφορά του Δούρειου Ίππου από την αμμώδη επιφάνεια της παραλίας έξω από τα τείχη εντός της Τροίας.
 

Ο Δούρειος Ίππος  σχεδιάσθηκε και υλοποιήθηκε από τον Επειό.  Ο Επειός δεν ήταν περίφημος ως στρατιωτική προσωπικότητα, δεν αναφέρεται στις μάχες της Ιλιάδας, αλλά αποδείχθηκε πολύ αποτελεσματικός στο σχεδιασμό του Δούρειου Ίππου, ένα καινοτόμο πολιορκητικό μηχάνημα για την εποχή. Πιθανώς, κρύφτηκε μέσα στο άλογο μαζί με άλλους πολεμιστές, καθώς ο ίδιος ήταν εξοικειωμένος με τα κρυφά ανοίγματα και τις λεπτομέρειεςλειτουργίας του ξύλινου αλόγου. Αυτή η παρατήρηση συνδέει το σχεδιαστή και προφανώς τον κατασκευαστή του Δούρειου Ιππου με τον μηχανοποιό, τον σχεδιαστή και κατασκευαστή της μηχανής που χρησιμοποιείται στο αρχαίο δράμα μερικούς αιώνες αργότερα, τον 5ο αιώνα π.Χ.

Χόνδρος Θωμάς Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μηχανολόγων, Μηχανικών και Αεροναυπηγών, Πανεπιστήμιο Πάτρας

Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών του Πανεπιστημίου Πατρών στο Eργαστήριο Δυναμικής και Θεωρίας Μηχανών. Γεννημένος στη Λαμία το 1953 αποφοίτησε από το Α’ Γυμνάσιο Αρρένων Λαμίας το 1971. Διπλωματούχος Μηχανολόγος της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών (1977). Διδάκτωρ της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών (1982). Επισκέπτης Επίκουρος Καθηγητής Washington University in St Louis Mo USA (1994-1995). Ερευνητική και εκπαιδευτική δραστηριότητα στη δυναμική μηχανών και μηχανισμών, μη καταστροφικό έλεγχο κατασκευών, στο σχεδιασμό οχημάτων και στην ιστορία της τεχνολογίας.

Μηχανικός στη Βιομηχανία σε μεγάλες επιχειρήσεις 1977 – 1991: (B.P. of Greece Ltd, Κλωστοϋφαντουργία Πειραϊκή-Πατραϊκή Α.Ε., FRIGOREX ABEE-θυγατρικη της 3Ε, Ε.Γ.Λ. Χαρτοποιίες Δυτικής Ελλάδος Α.Ε. Διευθύνων Σύμβουλος 1989-1990. Δημόσιος τομέας: Διεύθυνση Συγκοινωνιών Νομαρχίας Αχαϊας 1984-1988. Τελευταία θέση: Προϊστάμενος τεχνικών υπηρεσιών.

Σύμβουλος Επιχειρήσεων-Οργανισμών: 1990-1992 Ο.Α.Ε. Α.Ε. (Οργανισμός Αποκρατικοποίησης Επιχειρήσεων Α.Ε.), Τμήμα αποκρατικοποίησης χαρτοβιομηχανιών. 1992-1994 ΤΕΟΚΑΡ ΑΒΕΕ Σύμβουλος-επιστημονικός υπεύθυνος προγράμματος ανάπτυξης ηλεκτρικού αυτοκινήτου. 1994-1995 Eco-Medics St Louis MO USA, Σύμβουλος ερευνητικού τμήματος ανάπτυξης ιατρικών μηχανημάτων. 1999-2000 Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (με άδεια του Πανεπιστημίου Πατρών). 2002-2010 Διευθυντής Εργαστηρίου ADR Εργαστηρίου Αντοχής Υλικών Πανεπιστημίου Πατρών.

Εθνικός αντιπρόσωπος της Διεθνούς Ενώσεως Μηχανών και Μηχανισμών (IFToMM) , Επικεφαλής Συντονιστής της Διεθνούς Επιτροπής Ιστορίας Μηχανών και Μηχανισμών (IFToMM PC-History, 2010-2013). 100 δημοσιευμένες εργασίες σε διεθνή περιοδικά, συνέδρια, βιβλία, πανεπιστημιακές σημειώσεις, 1900 αναφορές στο δημοσιευμένο έργο. Συμμετοχή σε 15 διεθνή ερευνητικά προγράμματα και 20 προγράμματα συνεργασίας με τη βιομηχανία.

Σχετικές ομιλίες