Bodossaki Lectures on Demand

Είμαι παιδαγωγός; Αρχιτεκτονικό δομικό πρότυπο και παιδαγωγική εφαρμογή

Μωραΐτης Κωνσταντίνος

17 Οκτωβρίου 2017

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 17:34 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 511
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Σε μεγάλο μέρος του Δυτικού κόσμου, ο όρος για το νηπιαγωγείο είναι ‘Kindergarten’, ‘κήπος για παιδιά’, όρος που παραπέμπει στο παιδαγωγικό σύστημα του Friedrich Wilhelm August Frobel. Ώστε ένας κήπος, αναλαμβάνει να μυήσει τα παιδιά στον πολιτισμό των ενηλίκων, και προτείνεται ως ιδανικός τόπος διαπαιδαγώγησης. Προσοχή, όχι η αδιαμεσολάβητη φύση, αλλά ένας κήπος με γεωμετρική ‘σχηματοποιημένη’ διαμόρφωση. Αλλά το παιδαγωγικό σύστημα του Frobel, αρκετά ισχυρό ώστε να επιβάλει έναν κεντρικό όρο αναφοράς στις νεωτερικές και σύγχρονες κοινωνίες, δεν ολοκληρώνεται στο παράδειγμα του οργανωμένου κήπου. Αναπτύσσεται με μια διεξοδικότατη ακολουθία ασκήσεων που περιλαμβάνει παιχνίδια συσχετισμού καθαρών, γεωμετρικών, αφαιρετικών στερεών και, στη συνέχεια, ασκήσεις με κολλάζ γεωμετρικών σχημάτων και πρωτογενών χρωμάτων. Η ιστορική διερεύνηση αποδεικνύει πως σημαντικοί εκπρόσωποι των νεωτερικών αρχιτεκτονικών και καλλιτεχνικών πρωτοποριών, ο Le Corbusier, o Wright, o Kandinsky, o Mondrian, είχαν άμεση σχέση με τη διδακτική αυτή.
 

Το σύστημα Frobel εντούτοις, δεν αποτελεί παρά την παιδαγωγική εκφορά ενός πνεύματος γεωμετρικού ‘σχηματισμού’ που χαρακτηρίζει τον Ευρωπαϊκό και Δυτικό 18ο και 19ο αιώνα συνολικά, για να εγκατασταθεί ειδικότερα και στην εκπαίδευση και να αναδυθεί με έμφαση στα εκφραστικά ήθη του 20ου αιώνα. Αλλά αυτό το σύστημα ‘σχηματισμού’, ‘σχηματοποίησης’ της πραγματικότητας, είναι καταγωγικά συσχετισμένο με τη δομική οργάνωση του τρισδιάσταστου χώρου, όπως αφαιρετικά προσλαμβάνεται από την αρχιτεκτονική σύνθεση. Είμαι παιδαγωγός; Όχι ως διδάσκων, αλλά ως αρχιτέκτονας. Είμαι παιδαγωγός, επί αιώνες, προτείνοντας δομικά υποδείγματα τα οποία, όπως θα επιχειρήσω να αποδείξω, μπορούν να υποστηρίξουν ήθη πολιτισμού.

(Σημείωμα του ομιλητή)


Η ομιλία εντάσσεται στην ενότητα της ειδικής αρχιτεκτονικής διδασκαλίας– μόρφωσης-καλλιέργειας της διημερίδας "Προς το κοινό Α της Αρχιτεκτονικής".

Μωραΐτης Κωνσταντίνος Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ - Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ΕΜΠ

Απόφοιτος Σχολής Αρχιτεκτόνων Ε.Μ. Πολυτεχνείου. Μεταπτυχιακό δίπλωμα Αισθητικής Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Paris I, Pantheon-Sorbonne. Μεταπτυχιακό δίπλωμα Ελληνικού Μεσογειακού Κέντρου Αραβικών και Ισλαμικών Σπουδών (Ε.Μ.Κ.Α.Ι.Σ.) της Παντείου Ανωτάτης Σχολής, κλάδος Οικονομικών Σπουδών.

Ως μέλος της αρχιτεκτονικής ομάδας "Αλαλητός" παλαιότερα (1978 - 1987) και της αρχιτεκτονικής ομάδας "΄Αρσις" στη συνέχεια (από το 1987 έως σήμερα), ασχολείται με τον σχεδιασμό δημόσιων και ιδιωτικών κτηρίων και υπαίθριων χώρων. Έχει βραβευθεί σε μεγάλο αριθμό από Πανελλήνιους και Παγκύπριους Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς. Επίσης σε δυο Διεθνείς Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς - για το Κέντρο Εναλλακτικής Ιατρικής στην Αλόννησο και (στο πλαίσιο ευρύτερης συνεργασίας) για τον σχεδιασμό της επέκτασης της πόλης Lviv στην Ουκρανία.

Διδάσκει σε προπτυχιακόεπίπεδο μαθήματα Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού και σε μεταπτυχιακό επίπεδο το μάθημα της «Ιστορίας και Θεωρίας του Τοπίου». Προέρχεται από την περιοχή του κτηριακού σχεδιασμού και του αστικού σχεδιασμού, αλλά διατηρεί, εδώ και δεκατέσσερα χρόνια, μια εντονότατη «εξώγαμη» σχέση με τα θέματα της θεωρίας και του σχεδιασμού του τοπίου. Μήπως όμως κτηριακός σχεδιασμός, αστικός σχεδιασμός και τοπιακός σχεδιασμός δικαιούνται να αντιμετωπίζονται σε επιστημονική συνέχεια και σε συνέχεια εφαρμογής.

Σχετικές ομιλίες