Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Εδώ πάπισσα, εκεί πάπισσα, ποια είναι η πιο graphic novel πάπισσα;

Δασκαλά Κέλη

9 Φεβρουαρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:15:38 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 226
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης με αφορμή το graphic novel: «Ο Συλλέκτης- Έξι Διηγήματα για Έναν Κακό Λύκο» του Soloúp.

Τα γκράφικ νόβελς, μια δημοφιλής αφηγηματική φόρμα της τέχνης των κόμικς, βρίσκονται στις μέρες μας στο επίκεντρο της εκδοτικής παραγωγής, έχοντας κερδίσει το ενδιαφέρον των αναγνωστών. Ταυτόχρονα, αποτελούν αντικείμενο μελέτης της ακαδημαϊκής κοινότητας, εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών, απασχολούν κριτικούς λογοτεχνίας και δημοσιογράφους.

Στο σύγχρονο πολιτισμικό πεδίο, τα γκράφικ νόβελ προτείνουν μια πολυπρισματική και πολυφωνική θεώρηση της κόμικς αφήγησης η οποία συνδιαλέγεται δυναμικά με άλλες μορφές τέχνης (λογοτεχνία, κινηματογράφος, ζωγραφική) και επιχειρεί να αναδείξει τις καλλιτεχνικές και αφηγηματικές δυνατότητες ενός, συνεχώς εξελισσόμενου, αφηγηματικού μέσου που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των αφηγηματικών τεχνών που ανέδειξε η πολιτισμική εξέλιξη του 20ού και 21ου αιώνα.

Πού οφείλεται όμως η άνθηση της συγκεκριμένης φόρμας των κόμικς; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη δυναμική της παρουσία; Πώς συνδέεται με τις άλλες τέχνες και ειδικότερα με την λογοτεχνία; Ποιες δυνατότητες εξέλιξης μπορούν να έχουν στο μέλλον; Μπορούν όλα τα κόμικς να χαρακτηριστούν γκράφικ νόβελ;

Αυτά είναι τα ερωτήματα που θέτει και φιλοδοξεί να απαντήσει η ημερίδα Τα Γκράφικ Νόβελ: Απαιτητικές Αφηγήσεις από μια Ώριμη Φόρμα των Κόμικς, στο πλαίσιο της οποίας πανεπιστημιακοί, δημοσιογράφοι, δημιουργοί κόμικς, εκδότες και εκπρόσωποι της σκηνής των γκράφικ νόβελ στην Ελλάδα συνομιλούν για τη δημοφιλή σε Ελλάδα και εξωτερικό φόρμα των κόμικς.

Οργανωτική επιτροπή: Εύη Σαμπανίκου, Πάνος Κρητικός, Αντώνης Νικολόπουλος (Soloup)

Η ημερίδα διοργανώθηκε με την υποστήριξη του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Εδώ πάπισσα, εκεί πάπισσα, ποια είναι η πιο graphic novel πάπισσα;

Με αφορμή την εντυπωσιακή άνθιση των εκδόσεων κόμικς βιβλίων στις μέρες μας και δίνοντας έμφαση στα δημοφιλή σε κοινό και κριτικούς graphic novels, εξετάζουμε τη μεταφορά σε κόμικς ενός κλασικού έργου της νεοελληνικής λογοτεχνίας, της «Πάπισσας Ιωάννας» του Εμμ. Ροΐδη (1866). Ειδικότερα, τοποθετούμε τις δύο μεταγραφές του συγκεκριμένου λογοτεχνικού κειμένου (από τους Δημήτρη Χατζόπουλο και Λευτέρη Παπαθανάση) στο πλαίσιο της συζήτησης που αναπτύσσεται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό γύρω από τη τροπικότητα και την προθετικότητα των graphic novels, θέτοντας ερωτήματα όσον αφορά το πώς οι δημιουργοί αναμετρώνται με το λογοτεχνικό κείμενο και πώς διαχειρίζονται την «ερμηνευτική κληρονομιά» που το συνοδεύει. Παρακολουθούμε συγκεκριμένα πώς οι πολιτισμικές προσλαμβάνουσες των νεότερων δημιουργών κόμικς ανανεώνουν ένα παλαιότερο λογοτεχνικό κείμενο και πώς συμβάλλουν στην αναγνωστική διαδικασία και την πρόσληψη της «διασκευής» στο σύγχρονο πολιτισμικό πεδίο όπου αυτή παράγεται, διακινείται, απομακρύνεται από τη μήτρα που το γέννησε (και τις προθέσεις του συγγραφέα) και συναντά τον σύγχρονο αποδέκτη του, τους σημερινούς αναγνώστες, αποκτώντας τη δική της αυτόνομη καλλιτεχνική αξία.

Δασκαλά Κέλη Δρ. Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

Η Κέλη Δασκαλά ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη Νεοελληνική Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, όπου εκπόνησε τη διατριβή της «Η λογοτεχνική παραγωγή της Γενιάς του 1940 και η επιστροφή στη λυρική πεζογραφία». Μελέτησε το είδος της λυρικής πεζογραφίας, επικεντρώνοντας στην παραγωγή των λυρικών πεζογράφων της Κατοχής και τη σχέση της με τον γαλλικό Συμβολισμό και τις λεγόμενες ‘βόρειες λογοτεχνίες’. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη διεπιστημονική μελέτη της μεταφοράς της νόσου στο πολιτισμικό πεδίο. Το 2010 εκδόθηκε η μελέτη της «Η μυθολογία της λέπρας από τη Βίβλο έως σήμερα» [στον τόμο: Γαλάτεια Καζαντζάκη, Η άρρωστη πολιτεία, Ελληνικά γράμματα 2010]. Δύο χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε η μελέτη της «Οι μεταμορφώσεις ενός λογοτεχνικού μύθου: Η πρώτη και παντοτινή αγάπη», ΠΕΚ, Ηράκλειο. Αναλύοντας λογοτεχνικά έργα και άλλες μορφές τέχνης, επιχειρεί να δείξει πώς σχηματίζεται ο ρομαντικός μύθος της πρώτης αγάπης και πώς αυτός επαναπροσδιορίζεται κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων αιώνων. Από το 2012, συντονίζει εργαστήρια δημιουργικής γραφής για ενήλικες και παιδιά. Έχει διδάξει Νεοελληνική, Συγκριτική λογοτεχνία και Δημιουργική Γραφή στα Πανεπιστήμια Κρήτης, Πελοποννήσου, στο ΕΑΠ.

Σχετικές ομιλίες