Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Διδακτικός μετασχηματισμός του παιχνιδιού «Μονόπολη» σε «Ευρωαξιόπολη - Ισοπολιτεία»

Μοσκοφόγλου-Χιονίδου Μαρία

15 Ιουνίου 2012

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 26:30 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 3340
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Το παιχνίδι, ατομικό ή ομαδικό, με αντικείμενα ή και με κανόνες, αποτελεί την κύρια μορφή δραστηριότητας των παιδιών, μία δραστηριότητα η οποία δεν είναι μόνο αυθόρμητη και ευχάριστη, αλλά διαμορφώναι καθοριστικά τη νοητική, συναιστηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Ο σημαντικός ρόλος του παιχνιδιού στην ανάπτυξη των παιδιών προκύπτει από μία σειρά χαρακτηριστικών, τα οποία διακρίνουν το παιχνίδι από όλες τις άλλες μορφές της ανθρώπινης δραστηριότητας. Το παιχνίδι είναι μία δραστηριότητα η οποία έχει ως αφετηρία της την πρωτοβουλία, μία δραστηριότητα αυτο-ρυθμιζόμενη με εγγενή κίνητρα και χωρίς υποχρεωτικά σαφείς στόχους. Τα παιδία εμπλέκονται δραστήρια στο παιχνίδι από εσωτερική επιθυμία κα προσωπικό ενδιαφέρον, δημιουργούν και ελέγχουν τις καταστάσεις του παιχνιδιού τους, οι οποίες στην πλειονότητα των περιπτώσεων τους έχει μία συμβολική διάσταση, μία δράση δηλαδή υποκριτική σε ένα φανταστικό πεδίο, το οποίο συνήθως περιλαμβάνει ρόλους, κανόνες και χειρισμούς αντικειμένων. Μέσα από αυτή την εμπλοκή, η οποία είναι ταυτόχρονα νοητική, συναισθηματική και κοινωνική τα παιδιά οικοδομούν τις βάσεις της αφηρημένης σκάψης και του αναστοχασμού, αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας, ασκούνται στον έλεγχο των συναισθηματικών του εκδηλώσεων και διερευνώντας ιδιοποιούνται ρόλους και κανόνες της κοινωνίας των ενηλίκων.

Το συμβολικό παιχνίδι, ειδικότερα, παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στη νοητική συγκρότηση και ανάπτυξη των παιδιών, αφού μέσα από τα παιχνίδια αυτού του είδους τα παιδιά οικοδομούν τη διάκριση των σκέψεων από τις πράξεις και τα αντικείμενα των πράξεών τους και ασκούνται στο νοητικό χειρισμό της διάκρισης αυτής μέσα από την ανάπτυξη νοητικών αναπαραστάσεων των πράξεων και των αντικειμένων, καθώς και μέσα από την ανάπτυξη συμβολικών ενεργειών πάνω στις πράξεις και στα αντικείμενα αυτά. Στο φανταστικό κόσμο που δημιουργεί η συμβολική δραστηριότητα του παιχνιδιού, στον οποίο τα παιδιά επινοούν και χρησιμοποιούν υποκατάστατα ενεργειών και αντικειμένων, διαχωρίζεται το νόημα από το αντικείμενο και μέσα από αυτό το διαχωρισμό οικοδομούνται οι βάσεις για τη συγκρότηση αφηρημένων εννοιών και την ανάπτυξη αφηρημένης σκέψης, αλληλένδετα με την ανάπτυξη της γλώσσας.

Οι εργασίες του Διημέρου στοχεύουν να αναδείξουν τους σχετικούς προβληματισμούς, τις ερευνητικές δραστηριότητες και τις πρωτοβουλίες ερευνητών και εκπαιδευτικών για τη διερεύνηση και την αξιοποίηση του παιχνιδιού στη μάθηση και στη διδασκαλία των μαθηματικών στην εκπαίδευση. Με την εξαίρεση του παιχνιδιού σε υπολογιστές και περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας, το οποίο λόγω των ιδιαιτεροτήτων του δεν αποτελεί αντικείμενο αυτού του διημέρου.

Στην εισήγηση συνεργάστηκαν οι:
Λιαράκου Γεωργία Επίκουρη Καθηγήτρια Παν/μίου Αιγαίου,
Βαστή Ελένη: Τελειόφοιτη Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Αιγαίου
Γιακουμάκης Γεώργιος: Τελειόφοιτος Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Αιγαίου
Δουκάκης Σπυρίδων: Μαθηματικός, Διδάκτωρ Παν/μίου Αιγαίου,
Ζυμπίδης Δημήτριος: Σχολικός Σύμβουλος, Διδάκτωρ Παν/μίου Αιγαίου, 
Κετικίδου Γεωργία: Τελειόφοιτη Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Αιγαίου,
Κουβαρά Ειρήνη: Δασκάλα Τελειόφοιτη Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Αιγαίου,
 Κουμπιάς Δημήτριος: Τελειόφοιτος Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Αιγαίου,
Κωσταντίνου Χρίστος: Τελειόφοιτη Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Αιγαίου,
Λαζάρου Ελένη:  Τελειόφοιτη Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Αιγαίου,
 Μαραγκού Βασιλική: Δασκάλα,
Παπαϊωάννου Παναγιώτης: Τελειόφοιτος Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Αιγαίου,
Τσιάβου Αναστασία: Τελειόφοιτη Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Αιγαίου

Μοσκοφόγλου-Χιονίδου Μαρία Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Η Χιονίδου-Μοσκοφόγλου Μαρία είναι απόφοιτος του Μαθηματικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εργαστεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στο Υπουργείο Παιδείας ως σύμβουλος για Προγράμματα Σπουδών στα Μαθηματικά, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ως Πάρεδρος και σε Πανεπιστήμια του Λονδίνου ως Μεταπτυχιακή Υπότροφος. Στο Λονδίνο επίσης, έκανε μεταπτυχιακά μαθήματα στην Μεθοδολογία και τις Μεθόδους Εκπαιδευτικής Έρευνας και στη Διάκριση των δύο Φύλων στην Εκπαίδευση, όπως επίσης και έρευνα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Από το 1994 μέχρι το 2008 ήταν συνεργάτης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σε προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την υλοποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών των Μαθηματικών και στην παραγωγή σχολικών εγχειριδίων και CD-Rom στα Μαθηματικά. Έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας αλλά και της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας. Είναι εθνική αντιπρόσωπος της IOWME, διεθνούς οργάνωσης των γυναικών μαθηματικών για την μαθηματική εκπαίδευση. Επίσης, έχει διδάξει Μεθοδολογία Έρευνας στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνονται: Η Επιστημολογία των Μαθηματικών, η Μαθηματική Εκπaίδευση, η Διδακτική των Μαθηματικών, Η Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στην Παιδαγωγική Τεχνολογική Γνώση στα Μαθηματικά (TPACK), H Κατασκευή και Αξιολόγηση Διδακτικού Υλικού στη διδασκαλία των Μαθηματικών, Η εξ αποστάσεως διδασκαλία των Μαθηματικών, Το Φύλο σε σχέση με τη Μαθηματική Εκπαίδευση, Η Επιχειρηματικότητα και τα Μαθηματικά και η Μεθοδολογία και οι Μέθοδοι Εκπαιδευτικής Έρευνας.

Στο συγγραφικό της έργο περιλαμβάνονται επιστημονικά άρθρα στους παραπάνω τομείς και έχει πάρει μέρος σε επιστημονικά συνέδρια και διακρατικές επιστημονικές συναντήσεις. Είναι επίσης συγγραφέας και επιστημονική υπεύθυνος σε σχολικά εγχειρίδια και CD-Roms των Μαθηματικών.