Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Αϊνστάιν – Πικάσο: Μύθοι στις διαστάσεις της πραγματικότητας

Παπανικολάου Σταυρούλα

29 Απριλίου 2017

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:06:06 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1741
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ συνεχίζει και φέτος τη διοργάνωση διαλέξεων στο φιλόξενο Μουσείο Ηρακλειδών της Αθήνας.

Μαθηματικοί, φυσικοί, μουσικοί, γλωσσολόγοι, καλλιτέχνες και συγγραφείς προσεγγίζουν, με απρόβλεπτο τρόπο, τους δεσμούς και τις ποικίλες σχέσεις που συνδέουν τα μαθηματικά και, γενικότερα, την επιστήμη με την τέχνη και την αφήγηση.

Σύνοψη της ομιλίας

O φυσικός Άλμπερτ Αϊνστάιν και ο ζωγράφος Πάμπλο Πικάσο, δυο εμβληματικές προσωπικότητες του 20ού αιώνα, υπήρξαν ηγέτες μιας διαφορετικής επανάστασης ο καθένας, στην επιστήμη και στην τέχνη αντιστοίχως. Δικαίως παραμένουν στο μυαλό μας δύο μύθοι. Η Θεωρία της Σχετικότητας και οι «Δεσποινίδες της Αβινιόν» άλλαξαν τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο.

Είναι η τεράστια θεωρητική συνεισφορά ή η μεγάλη καλλιτεχνική δημιουργία έργο μιας απομονωμένης μεγαλοφυΐας; Τι μπορεί να συνδέει την τοποθέτηση τηλεγραφικών καλωδίων, το συντονισμό των τρένων, το συγχρονισμό των ρολογιών και τις ηλεκτρομαγνητικές πατέντες με τη Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν; Τι σχέση έχουν οι ακτίνες Χ, οι μη Ευκλείδειες Γεωμετρίες, ο τετραδιάστατος χώρος, η φωτογραφία και ο κινηματογράφος με τις «Δεσποινίδες της Αβινιόν» του Πικάσο;

Αυτά είναι ορισμένα ερωτήματα που θα προσεγγίσει η μαθηματικός Σταυρούλα Παπανικολάου στη διάλεξή της, αναζητώντας επίσης αποδείξιμες ομοιότητες στη ζωή και τη δημιουργικότητα των δύο αυτών κορυφαίων διανοητών. Μήπως, εκτός από το μεγαλοφυές ανθρώπινο πνεύμα, οι ανατρεπτικές τους ανακαλύψεις είναι μια μείξη της κοινωνικής, της πολιτισμικής και της διανοητικής μας ιστορίας;

Παπανικολάου Σταυρούλα Μαθηματικός

Η Σταυρούλα Παπανικολάου είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MSc) στην «Ιστορία και Φιλοσοφία των Επιστημών και της Τεχνολογίας» ενός διαπανεπιστημιακού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και της ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ. Διδάσκει μαθηματικά από το 1985 σε φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και από το 1998 στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα τελευταία χρόνια στο 9ο ΓΕΛ Αμαρουσίου. Συμμετέχει στις δραστηριότητες της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ που δραστηριοποιείται για τη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στα μαθηματικά και στον πολιτισμό, από την αρχή σχεδόν της δημιουργίας της. Από το 2005 συντονίζει μαθητικές λέσχες ανάγνωσης, αλλά και λέσχες ενηλίκων.

Σχετικές ομιλίες