ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Άξιον Εστί - Μεγάλος Ερωτικός: Ισορροπώντας ανάμεσα στο λόγιο και το λαϊκό
 

Ομιλητής:

Μονεμβασίτης Γιώργος
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

23/05/2013
 

Διάρκεια:

29:51
 

Εκδήλωση:

Το ελληνικό τραγούδι: ιστορικές, κοινωνικές και καλλιτεχνικές διαστάσεις
 

Διοργανωτής:

Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος "Λίλιαν Βουδούρη" του Συλλόγου "Φίλοι της Μουσικής"
 

Χώρος:

Αίθουσα διδασκαλίας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης στο Μέγαρο Μουσικής
 

Κατηγορία:

Τέχνες / Πολιτισμός
 

Ετικέτες

Μάνος Χατζιδάκις , Μίκης Θεοδωράκης , "Ο Μεγάλος Ερωτικός" , "Το άξιον εστί"
 
 
 
Η ομιλία αυτή του μουσικοκριτικού και ιστορικού μουσικής Γιώργου Μονεμβασίτη, έγινε στο πλαίσιο της "Διημερίδας για το ελληνικό τραγούδι" που διοργάνωσε η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος "Λίλιαν Βουδούρη" στο Μέγαρο Μουσικής και ανήκει στην ενότητα "Έντεχνο, "Λόγιο", "Λαϊκό".
 
Η σύνοψη της ομιλίας όπως δημοσιεύτηκε στο Πρόγραμμα της εκδήλωσης:
 

Το Άξιον Εστί του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη και ο Μεγάλος Ερωτικός του Μάνου Χατζιδάκι, κύκλος τραγουδιών εμπνευσμένος από το λόγο διαφόρων ποιητών, αποτελούν δυο εμβληματικά για την νεοελληνική μουσική έργα. Και τα δυο συνδυάζουν με τρόπο ανεπανάληπτο την ποιότητα με την εμπορικότητα. Η αντοχή τους στο χρόνο αποτελεί αδιαμφισβήτητο αποδεικτικό της αξίας τους. Η σύμμεικτη, πρωτότυπη αισθητική τους - με διαφορετικά ερείσματα για το καθένα - τους δίνει το δικαίωμα να διεκδικούν με ίδιες αξιώσεις θέση τόσο στη λόγια μουσική έκφραση, όσο και στη λαϊκή. Που ανήκουν τελικά; Αυτό προσπαθεί να ανιχνεύσει τούτη η ομιλία εξετάζοντας ξεχωριστά, αλλά και μαζί, την ιδιαίτερη πολυπρισματική μουσική γραφή του καθενός.
 
  • Κριτικός & Ιστορικός Μουσικής
    Γεννήθηκε το 1947 στο Γύθειο. Σπούδασε στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ (1965-70). Από την αποφοίτησή του μέχρι σήμερα εκπονεί στατικές μελέτες κτιριακών και συγκοινωνιακών έργων, συνεργαζόμενος με πολλούς επιφανείς Έλληνες αρχιτέκτονες.
     
    Από το 1978 σχολιάζει με κείμενά του σε διάφορα έντυπα τα μουσικά δρώμενα. Από το 1982 σχεδιάζει και παρουσιάζει ραδιοφωνικά ακροάματα από κρατικούς και μη ραδιοφωνικούς σταθμούς – κυρίως με το Γ Πρόγραμμα της ΕΡΑ.
     
    Διετέλεσε κριτικός μουσικής της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία» (1984-1996), μέλος του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών (1987-1992), Αναπληρωτής Πρόεδρος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του ΥΠΠΟ (1993-1998), Διευθυντής του Δευτέρου Προγράμματος της ΕΡΑ (1996-1999), μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου (ΕΤΟΣ) της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (1993-2006) και σύμβουλος σε θέματα μουσικής της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας (2001-2004). Είναι μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών (από το 1992, μέλος του Δ.Σ. της από το 2003) και δίδαξε για είκοσι χρόνια (1989-2008) το μάθημα «Μουσική επικοινωνία» στο Εργαστήρι Επαγγελματικής Δημοσιογραφίας. Από το 2008 διδάσκει στο τμήμα Ραδιοφώνου του ΙΕΚ ΔΟΜΗ. Υπήρξε βασικός συνεργάτης, κριτικός μουσικής και αρθρογράφος, των διαδικτυακών πολιτιστικών περιοδικών «Ηριδανός»  (www.hridanos.gr) και «ΤaR» (www.tar.gr). Από τον Δεκέμβριο του 2010 αρθρογραφεί στη διαδικτυακή «Μουσική εφημερίδα» (www.musicpaper.gr).
     
    Από το 2002 έχει την καλλιτεχνική επιμέλεια των ετήσιων κύκλων εκδηλώσεων «Τρίτες στο Τριανόν», οι οποίοι οργανώνονται από την Ορχήστρα των Χρωμάτων και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Ως συνεργάτης-επιμορφωτής  της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης,  (παλιότερα Γ.Γ.  Εκπαίδευσης Ενηλίκων), δίδαξε σε σεμινάρια για το ραδιόφωνο και τη μουσική σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Έχει προλογίσει πολλές συναυλίες στην Αθήνα και στην περιφέρεια.  Έχει συγγράψει πλήθος κειμένων-σχολίων για δισκογραφικές εκδόσεις και για προγράμματα συναυλιών. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε πολλές εφημερίδες και περιοδικά.
     
    Το 2008-2009 συνεργάστηκε με το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων στο σχεδιασμό και την υλοποίηση της μεγάλης έκθεσης «Μίκης Θεοδωράκης: Συνθέτης-Πολιτικός-Στοχαστής» και με την Τηλεόραση της Βουλής των Ελλήνων στην πραγμάτωση μεγάλου αφιερώματος (15 εκπομπές) στον σπουδαίο νεοέλληνα συνθέτη.
     
    Συνεργάζεται αδιαλείπτως με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από το 1991, πρώτη χρονιά της λειτουργίας του.