Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Οι απόψεις του Μανώλη Καλομοίρη για την Ελληνική Εθνική Μουσική Σχολή όπως αποτυπώνονται στα τραγούδια του για φωνή και πιάνο

Ρεντζεπέρη Άννα - Μαρία

2 Ιουνίου 2018

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 17:21 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 352
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η Εθνική Σχολή μουσικής δημιουργήθηκε ως η ελληνική εκδοχή ενός πανευρωπαϊκού πολιτιστικού κινήματος. Διατηρώντας την πολιτιστική σύνδεση με τα ευρωπαϊκά τεκταινόμενα, αναπτύσσεται σε ένα κοινωνικό περιβάλλον με σημαντικές ιδιαιτερότητες και αποκλίσεις, που αναζητά μια ταυτότητα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Η ηγετική μορφή της, ο Καλομοίρης, αποκτά ένθερμους οπαδούς αλλά και φανατικούς εχθρούς. 

Η θεματική του συμποσίου εγείρει σημαντικά ζητήματα στη μουσικολογική έρευνα αλλά και στην καλλιτεχνική πράξη. Το συμπόσιο αφιερώνεται στη μνήμη μιας πρωτοπόρου της ελληνικής μουσικολογικής έρευνας, της Ολυμπίας Φράγκου ‐ Ψυχοπαίδη.

Οι απόψεις του Μανώλη Καλομοίρη για την Ελληνική Εθνική Μουσική Σχολή όπως αποτυπώνονται στα τραγούδια του για φωνή και πιάνο

Ο Μανώλης Καλομοίρης είναι, ως γνωστόν, ένας από τους πρωτεργάτες της Ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του έγραψε κείμενα για το πώς θα έπρεπε να γράφουν τα έργα τους οι Έλληνες συνθέτες, ώστε να δημιουργήσουν Ελληνική Μουσική. Όπως αναφέρει και στο «μανιφέστο» του για την Ελληνική Μουσική στο πρόγραμμα της πρώτης συναυλίας με έργα του το 1908, οι Έλληνες συνθέτες θα πρέπει να βασίζονται από τη μια μεριά στη δημοτική μας μουσική και από την άλλη στη μουσική των προοδευμένων στη Δυτική Ευρώπη λαών. Στη συνέχεια σε άλλα κείμενα του αναφέρει ότι οι Έλληνες συνθέτες καλό είναι να αφομοιώνουν την αισθητική των δημοτικών μας τραγουδιών και να δημιουργούν τη δική τους Ελληνική μουσική. Σημαντικό στοιχείο για τη φωνητική μουσική είναι η επιλογή της ζωντανής γλώσσας του λαού, της δημοτικής μας γλώσσας. Στα τραγούδια του για φωνή και πιάνο μελοποιεί ποιήματα σύγχρονων του Ελλήνων ποιητών που ασπάζονται τον δημοτικισμό, όπως ο Κωστής Παλαμάς και άλλοι. Βασίζει συχνά τη μουσική του στις οικογένειες των ελληνικών τρόπων, όπως τις παρουσιάζει στο βιβλίο της Αρμονίας του, και συνθέτει ορισμένες φορές μελωδικές γραμμές με δημοτικοφανή αίσθηση χρησιμοποιώντας και μέτρα των δημοτικών μας τραγουδιών.

Την εισήγηση της Άννας - Μαρίας Ρεντζεπέρη, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, διαβάζει ο Γιώργος Σακαλλιέρος, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Ρεντζεπέρη Άννα - Μαρία Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Η Άννα-Μαρία Ρεντζεπέρη-Τσώνου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Τμήμα Χημείας (πτυχίο, 1987) και στη συνέχεια στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών (πτυχίο με άριστα, 1993) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Με υποτροφία του προγράμματος ERASMUS φοίτησε στο Τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Ludwig-Maximillian του Μονάχου (1991-1992). Είναι διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. (PhD, 2002) στον κλάδο της ιστορικής μουσικολογίας. Επίσης σπούδασε στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης ανώτερα θεωρητικά (πτυχίο Αρμονίας, 1989) και κλασικό τραγούδι (δίπλωμα με άριστα παμψηφεί, 1991). Έλαβε ενεργά μέρος σε διάφορα σεμινάρια τραγουδιού. Εμφανίστηκε πολλές φορές ως σολίστ και ως διευθύντρια παιδικών χορωδιών και έκανε ηχογραφήσεις για την Ελληνική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση. Σημαντικό μέρος του ερευνητικού της έργου αφορά στις Εθνικές Μουσικές Σχολές, τη Σύγχρονη Νεοελληνική μουσική και τη φωνητική μουσική. Έχει πλούσια εκπαιδευτική και μουσικολογική δραστηριότητα και έχει συγγράψει σημαντικό αριθμό μουσικολογικών δημοσιεύσεων σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Επίσης έχει συγγράψει μουσικολογικές αναλύσεις για προγράμματα συναυλιών του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και άλλων φορέων. Σήμερα είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.) και της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας.

Σχετικές ομιλίες