ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Venus versus Jesus: Sexuality in Religious Art, from Donatello to Bernini
 

Ομιλητής:

Saslow James
 

Γλώσσα:

Αγγλική
 

Ημερομηνία:

09/03/2018
 

Διάρκεια:

99:37
 

Εκδήλωση:

Σεμινάρια της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ)
 

Διοργανωτής:

Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ)
 

Χώρος:

Μουσείο Μπενάκη (Κτήριο οδού Πειραιώς)
 

Κατηγορία:

Τέχνες / Πολιτισμός
 

Ετικέτες

σώμα , γυμνό σώμα , θρησκευτική τέχνη , ιταλική Αναγέννηση , Μπαρόκ
 
 
 
Η Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ), είχε τη χαρά να φιλοξενήσει τον καθηγητή James M. Saslow, επίτιμο καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης του Queens College και του Graduate Center του City University of New York, προκειμένου να δώσει διάλεξη στο πλαίσιο των τακτικών ομιλιών/σεμιναρίων που διοργανώνει με προσκεκλημένους ιστορικούς τέχνης διεθνούς κύρους.
 
Στη διάλεξή του, με θέμα Venus versus Jesus:Subversive Sexuality in Religious Art, from Donatello to Artemisia Gentileschi, ο καθηγητής Saslow, εξετάζει την απεικόνιση του σώματος στη θρησκευτική τέχνη της Ιταλικής Αναγέννησης και του Μπαρόκ. Ειδικότερα, εστιάζει στην απεικόνιση ανδρικών και γυναικείων μορφών γυμνών ή ενδεδυμένων με τρόπο, όμως, που να υπαινίσσoνται το γυμνό. Ο αισθησιασμός του γυμνού σώματος, μερικές φορές υπήρξε αποτελεσματικό μέσο μεταφοράς θρησκευτικών μηνυμάτων, ενίοτε όμως προκαλούσε την ερωτική διέγερση των θεατών με τρόπο υπερβολικό ή απαγορευμένο. Ορισμένοι καλλιτέχνες μάλιστα, ενδεχομένως άθελά τους, υπερέβησαν τα όρια, ενώ κάποιοι άλλοι εισήγαγαν έναν απαγορευμένο ερωτισμό – κυρίως ανάμεσα σε άνδρες. Από τον Ντονατέλλο έως τον Μιχαήλ Άγγελο, η Εκκλησία εκμεταλλεύτηκε τον ερωτισμό προκειμένου να προσελκύσει τον θεατή. Η Αντιμεταρρύθμιση, ενώ αρχικά στράφηκε ενάντια σε αυτού του είδους τις απεικονίσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να εξωθήσουν τον θεατή στη λαγνεία, ωστόσο κατά τη διάρκεια του 17ου αιώνα τις ευνόησε. Την ίδια περίοδο, οι γυναίκες καλλιτέχνιδες απεικόνιζαν τα θρησκευτικά θέματα από τη δική τους οπτική, υποκειμενοποιώντας τις γυναικείες αναπαραστάσεις και ανατρέποντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις της γυναικείας σεξουαλικότητας.
 
  • Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Queens College & Graduate Center, City University of New York
    Ο James M. Saslow, είναι ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης και Σπουδών της Αναγέννησης του Queens College και του Graduate Center του City University of New York. Ο καθηγητής Saslow έχει επίσης διδάξει στο Columbia University, απ’ όπου έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα το 1983, στο Vassar College και ως Kennedy Visiting Professor in Renaissance Studies στο Smith College. Το ερευνητικό του έργο επικεντρώνεται στην τέχνη της Αναγέννησης και του Μπαρόκ και πιο συγκεκριμένα σε θέματα φύλου, σεξουαλικότητας, παγκόσμιας ανταλλαγής και τα οπτικά στοιχεία του θεάτρου. Το πρώτο του βιβλίο Ganymede in the Renaissance (Yale University Press, 1986), έπαιξε ουσιαστικό ρόλο στη διεύρυνση του πεδίου της Ιστορίας της Τέχνης σε θέματα φύλου και σεξουαλικότητας. Υπήρξε συνιδρυτής του Center for Lesbian and Gay Studies στο City University of New York και πρώην Πρόεδρος του Queer Caucus της CAA (College Art Association). Έχει δώσει διαλέξεις διεθνώς για τον Michelangelo και έχει μεταφράσει τα ποιήματα του (Yale University Press, 1991). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν επίσης την Ιστορία του Θεάτρου. Έχει δημιουργήσει σκηνικά και κουστούμια για την όπερα Διδώ και Αινείας του Henry Purcell και μια θεατρική μεταφορά του Book of the Courtier του Baldassare Castiglione. Ως υπότροφος του Metropolitan Museum of Art, ολοκληρωσε τη συγγραφή του βιβλίου The Medici Wedding of 1589: Florentine Festival as Theatrum Mundi (Yale University Press, 1996), το οποίο έλαβε το βραβείο καλύτερου βιβλίου της χρονιάς από την Renaissance Society of America. Το βιβλίο του Pictures and Passions: A History of Homosexuality in the Visual Arts (Viking-Penguin, 1999), έλαβε δύο βραβεία από τη Lambda Literary Foundation. Πιο πρόσφατα, επιμελήθηκε με την Babette Bohn το The Blackwell Companion to Renaissance and Baroque Art (2013).