ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Τεχνητή Νοημοσύνη και Απόδοση Συγγραφικής Πατρότητας. Είναι ο Ρήσος έργο του Ευριπίδη;
 

Ομιλητές:

Μανουσάκης Νίκος ,
Μιχαηλίδης Τεύκρος ,
Κοτζιά Κύρα
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

08/12/2017
 

Διάρκεια:

92:12
 

Εκδήλωση:

Κύκλος Εκδηλώσεων της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ σε συνεργασία με τον ΟΠΑΝΔΑ
 

Διοργανωτής:

Ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ, με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ)
 

Χώρος:

Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
 

Κατηγορίες:

Λογοτεχνία , Γλωσσολογία / Γλωσσικά Θέματα
 

Ετικέτες

Ρήσος , Ευριπίδης , Ιλιάδα , Δολώνεια , Υπολογιστική Γλωσσολογία , Τεχνητή Νοημοσύνη
 
 
 
Η βιντεοσκόπηση της διάλεξης  του Νίκου Μανουσάκη, με τίτλο "Τεχνητή Νοημοσύνη και Απόδοση Συγγραφικής Πατρότητας. Είναι ο Ρήσος έργο του Ευριπίδη;" έγινε από τους διοργανωτές. Το Blod ευχαριστεί την Ομάδα "Θαλής+Φίλοι" για την παραχώρηση του video της εκδήλωσης.

Ο Ρήσος είναι ένα έργο παράξενο και αινιγματικό στην κατασκευή του. Πρόκειται στην ουσία για σκηνική διασκευή της Κ ραψωδίας της Ιλιάδας, της περίφημης Δολώνειας. Η εν λόγω διασκευή αποτελεί κράμα σκηνών ιλαρής διάθεσης, περιπετειώδους δράσης, αλλά και ακραίας (και σε κάποιο βαθμό βεβιασμένης) τραγωδίας. Η πλοκή είναι απλή αλλά και πλούσια: Ο Ρήσος, πρίγκιπας από τη Θράκη και σύμμαχος των Τρώων, φτάνει νύχτα, αργοπορημένος, στην Τροία, για να συνδράμει τον Έκτορα.  Ο γιος του του Πριάμου τον δέχεται ανόρεκτα λόγω της αργοπορίας του, και του επιτρέπει να καταλύσει στο στρατόπεδο. Όμως τη νύχτα αυτή δυο Αχαιοί, ο Οδυσσέας και ο Διομήδης, θα καταφέρουν να περάσουν τις γραμμές των εχθρών, και τα γεγονότα θα πάρουν πολύ περίεργη τροπή. 
 
Η χειρόγραφη παράδοση αποδίδει ομόφωνα το έργο αυτό στον Ευριπίδη, τον τελευταίο των μεγάλων τραγικών. Ωστόσο, η πατρότητά του υπήρξε αντικείμενο έριδας και αμφισβήτησης ήδη από την αρχαιότητα. Η ευριπίδεια ή μη προέλευση του έργου απασχόλησε έντονα την Κλασική Φιλολογία, στο πλαίσιο της οποίας συντάχθηκαν πλήθος παραδοσιακές υφολογικές μελέτες για το θέμα. Σήμερα, στην εποχή της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης, τα δεδομένα στην έρευνα του κειμενικού ύφους και της απόδοσης πατρότητας έχουν πια αλλάξει ριζικά. 
 
Στόχος της έρευνας στο διεπιστημονικό αυτό πεδίο, στο οποίο συμπλέουν η λογοτεχνική και η γλωσσολογική ανάλυση με την επιστήμη των υπολογιστών, είναι, εν πολλοίς, η ανάπτυξη πλήρως αξιόπιστων συστημάτων αυτόματης κατηγοριοποίησης κειμένου με βάση το στίγμα του συγγραφικής πατρότητας. Εξετάζοντας τώρα το πολύ δύσκολο πρόβλημα του Ρήσου υπό το πρίσμα της επαναστατικής αυτής προσέγγισης, μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε μια εικόνα για την προέλευση του έργου που θα ήταν αδύνατον ακόμη και να φανταστούμε τα προηγούμενα χρόνια. Η εικόνα αυτή, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο φτάσαμε ως εκεί, είναι ένα ταξίδι τόσο συναρπαστικό που είναι αδύνατον να μην θελήσει κανείς να τη μοιραστεί.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την Ομάδα ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ).
 
Οι φετινές εκδηλώσεις της ομάδας θα φιλοξενηθούν, από τον Νοέμβριο του 2017 έως και τον Ιούνιο του 2018, στο Αμφιθέατρο «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων.   
 
Μαθηματικοί, συγγραφείς, πολιτικοί επιστήμονες, γλωσσολόγοι και εκπαιδευτικοί θα προσεγγίσουν, με απρόβλεπτο τρόπο, τους δεσμούς και τις ποικίλες σχέσεις που συνδέουν τα μαθηματικά και, γενικότερα, την επιστήμη με την αφήγηση, τις τέχνες και την ανάγνωση.

 
  • Διδάσκων Γλωσσολογίας Σωμάτων Κειμένων, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
    Ο Νίκος Μανουσάκης σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο Ε.Κ.Π.Α. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία (Ηλεκτρονική Μάθηση) και το e-Learning στο Πα.Πει, και εν συνεχεία στη Γλωσσική Τεχνολογία και την Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας στο Ε.Κ.Π.Α. και το Ε.Μ.Π. Στη διδακτορική του διατριβή, η οποία εκπονήθηκε στον Τομέα Κλασικής Φιλολογίας του Ε.Κ.Π.Α., εφάρμοσε τεχνικές της Υπολογιστικής Γλωσσολογίας στο corpus των σωζόμενων έργων του Αισχύλου, εστιάζοντας σε ζητήματα αμφισβητούμενης πατρότητας. Έχει λάβει μέρος σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια, όπου παρουσίασε θέματα σχετικά με την αρχαία ελληνική λογοτεχνία, και ως επί το πλείστον με το αρχαίο δράμα, το οποίο είναι το κύριο ερευνητικό του ενδιαφέρον. Εργασίες του έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Στο παρελθόν εργάστηκε ως ασκούμενος στο Κέντρο Έρευνας των Νεοελληνικών Διαλέκτων της Ακαδημίας Αθηνών, ενώ υπήρξε επί σειρά ετών βοηθός σκηνοθέτη του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου σε παραγωγές του Αμφι-Θεάτρου και του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Φέτος διδάσκει Γλωσσολογία Σωμάτων Κειμένων στη Φιλοσοφική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α.
  • Μαθηματικός, Συγγραφέας, Μεταφραστής
    Ο Τεύκρος Μιχαηλίδης γεννήθηκε το 1954 στην Αθήνα. Είναι διδάκτωρ των μαθηματικών του Πανεπιστημίου Pierre et Marie Curie. Έχει μεταφράσει από τα γαλλικά και τα αγγλικά είκοσι βιβλία σχετικά με τα μαθηματικά και την ιστορία των θετικών επιστημών. Έχει γράψει εκπαιδευτικά βιβλία μαθηματικών και πληροφορικής. Το 2006 η Γαλλική κυβέρνηση του απένειμε τον τίτλο Chevalier dans l’ Ordre des Palmes Académiques. Είναι ιδρυτικό μέλος της επιστημονικής ομάδας Θαλής + Φίλοι που ενδιαφέρεται για το γεφύρωμα του χάσματος ανάμεσα στα μαθηματικά και τον πολιτισμό. Εργάζεται ως καθηγητής μαθηματικών στη Μέση Εκπαίδευση. Έχει δημοσιεύσει επίσης τη συλλογή δοκιμίων Μαθηματικά επίκαιρα. Συνειρμοί διαβάζοντας την εφημερίδα (2004), και τα μυθιστορήματα Πυθαγόρεια εγκλήματα (2006) και Αχμές, ο γιος του φεγγαριού (2009). Έλαβε μέρος με διηγήματά του στο δεύτερο και τρίτο τόμο των Ελληνικών εγκλημάτων (2008 και 2009).
  • Οικονομολόγος
    H Kύρα Κοτζιά γεννήθηκε στο Βόλο το 1975. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και εργάστηκε στον οικονομικό Τύπο. Έχει επίσης σπουδάσει Λογοτεχνία και Στατιστική. Ενδιαφέρεται για λογοτεχνικά έργα που εμπεριέχουν επιστημονικές ιδέες και καινοτόμες αφηγηματικές στρατηγικές.