ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Βιβλιοθήκες και Κοινωνία. Ο ρόλος του Marketing
 

Ομιλητές:

Τσίμπογλου Φίλιππος ,
Koontz Christie ,
Ørnholt Ruth ,
Arroyo Natalia ,
Klauser Hella ,
Αράχωβα Τόνια
 

Γλώσσα:

Αγγλική
 

Ημερομηνία:

01/12/2017
 

Διάρκεια:

31:56
 

Εκδήλωση:

Βιβλιοθήκες και Κοινωνία. Ο ρόλος του Marketing
 

Διοργανωτής:

Οργανωτική Επιτροπή Ενίσχυσης Βιβλιοθηκών
 

Χώρος:

Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΚΠΙΣΝ)
 

Κατηγορία:

Αρχειονομία / Βιβλιοθηκονομία
 

Ετικέτες

βιβλιοθήκες , μάρκετινγκ , marketing , κοινωνία
 
 
 
Η ημερίδα με τίτλο "Βιβλιοθήκες και Κοινωνία. Ο Ρόλος του Marketing" διεξήχθη την 1η Δεκεμβρίου 2017 στο νέο κτήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος στο ΚΠΙΣΝ. 4 διακεκριμένες ομιλήτριες από τις ΗΠΑ, την Νορβηγία, την Γερμανία και την Ισπανία οργάνωσαν 4 παράλληλα workshops. Στη συνέχεια διεξήχθη ανοιχτή συζήτηση με τις 4 ομιλήτριες και συντονίστρια την Τόνια Αράχωβα, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Διεθνούς Ένωσης Βιβλιοθηκών (IFLA). Στην αρχή της εκδήλωσης απηύθυνε χαιρετισμό ο Γενικός Διευθυντής της ΕΒΕ Φίλιππος Τσιμπόγλου.

Το Blod βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει την ανοιχτή συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στον "Πύργο των Βιβλίων".
 
Η Hella Klauser από την Γερμανία τόνισε ότι «Εμείς οι βιβλιοθηκονόμοι γνωρίζουμε, ή μάλλον είμαστε πεπεισμένοι για το γεγονός ότι οι βιβλιοθήκες είναι πολιτιστικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα τα οποία χρησιμοποιούν συχνότερα από οποιοδήποτε άλλο όλες οι ηλικιακές και κοινωνικές ομάδες. Με τις υπηρεσίες τους, οι βιβλιοθήκες συμβάλλουν καθοριστικά σε μια ενημερωμένη, ενεργή και δημοκρατική κοινωνία. Αυτό είναι υπέροχο! Αλλά τότε πώς γίνεται να εκπροσωπούμε την ίδια στιγμή τα ιδρύματα στα οποία ελάχιστη προσοχή δίνεται από τους φορείς λήψης αποφάσεων και τους χρηματοδότες και άρα όταν πρόκειται για χρηματοδότηση, υποστήριξη και δημόσια αναγνώριση συχνά βρίσκονται στη χειρότερη δυνατή θέση»; Στο εργαστήριο που οργάνωσε με τίτλο «Μάρκετινγκ υπηρεσιών βιβλιοθηκών προς την κοινωνία»  επεξεργάστηκε μαζί με τους συμμετέχοντες «ποιες υπηρεσίες μπορούμε να προβάλουμε και πώς (όχι χρησιμοποιώντας την τεχνική ορολογία του κλάδου μας), πού, πότε και σε ποιον, για να τις διαφημίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επίσης, στρατηγικές και τρόπους για να αυξήσουμε την «ορατότητα» της βιβλιοθήκης μας και να ενισχύσουμε την εικόνα της ως ενός ελκυστικού χώρου συνάντησης στις κοινότητές μας. Παραδείγματα από τον διεθνή χώρο των βιβλιοθηκών θα προσφέρουν ιδέες και ερεθίσματα στη συζήτησή μας. Το υλικό της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ενώσεων Βιβλιοθηκονόμων και Ιδρυμάτων (IFLA) θα μας πείσει ότι δεν είμαστε μόνοι στην προσπάθειά μας».
 
Η Ruth Ornolt από την Νορβηγία τόνισε ότι το δικό της εργαστήριο με τίτλο  «Μάρκετινγκ στη βιβλιοθήκη: πώς να ξεκινήσετε» είχε ως στόχο να καταδείξει τη σπουδαιότητα του μάρκετινγκ των υπηρεσιών των βιβλιοθηκών και να παρουσιάσει μερικά βασικά εργαλεία για μάρκετινγκ. Υπάρχουν εξαιρετικά παραδείγματα καλών πρακτικών και δραστηριοτήτων μάρκετινγκ και έμφαση δόθηκε στην πρακτική και όχι στην ακαδημαϊκή σκοπιά του θέματος. Επίσης, ανέφερε ότι μέσω του marketing μία περιφερειακή βιβλιοθήκη μπορεί να αποτελέσει κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη των βιβλιοθηκών της ευρύτερης περιοχής, όσον αφορά τις στρατηγικές για την ανάπτυξή τους, τη μεταξύ τους συνεργασία και την υλοποίηση καινοτόμων υπηρεσιών.
 
Η Natalya Aroyo από την Ισπανία στο εργαστήριό της με τίτλο: «Σχεδιασμός εκστρατείας κοινωνικών μέσων» σημείωσε ότι «τα κοινωνικά μέσα έχουν εξελιχθεί σε ένα σημαντικό δίαυλο ανθρώπινης επικοινωνίας αλλά και για το μάρκετινγκ των δραστηριοτήτων των βιβλιοθηκών. Οι βιβλιοθηκονόμοι μπορούν να τα εκμεταλλευτούν για την διάδοση των κοινωνικών λειτουργιών τους και τον σχεδιασμό της κατάλληλης στρατηγικής που θα επιτρέψει την επίτευξη των σκοπών τους. Αντίθετα από το κοινωνικό σχέδιο των μέσων που περιορίζει το γενικό πλαίσιο παρουσίασης μιας μάρκας, οι εκστρατείες μάρκετινγκ είναι συγκεκριμένες δράσεις πολύ ειδικού στόχου».
 
«Εάν θέλετε να αυξήσετε τον αριθμών όσων ακολουθούν τα προφίλ σας σε διαφορετικά κοινωνικά μέσα, να προωθήσετε μια καινούργια υπηρεσία ή να αυξήσετε την κίνηση της συλλογής σας, θα πρέπει να γνωρίζετε μερικές έννοιες γύρω από το μάρκετινγκ  των κοινωνικών δικτύων και να αναπτύξετε ορισμένες δεξιότητες. Δεν χρειάζεστε για να δημιουργήστε μια αποτελεσματική εκστρατεία μάρκετινγκ με από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: ουσιαστικός και ρεαλιστικός σχεδιασμός, υπολογισμός αποτελεσμάτων, κυριότερες χρήσεις του Facebook, Twitter και άλλων κοινωνικών μέσων για το μάρκετινγκ και ορισμένες καλές πρακτικές» τόνισε.
 
Η Christie Koontz από τις ΗΠΑ στο εργαστήριό της με τίτλο: «Ένας πρακτικός οδηγός μάρκετινγκ για υπηρεσίες πληροφόρησης» τόνισε την ανάγκη ύπαρξης σαφούς αποστολής και οράματος για την βιβλιοθήκη προκειμένου να σχεδιάσει μία στρατηγική marketing αποτελεσματική και χρηστοκεντρική που θα αναδείξει τη βιβλιοθήκη ως ένα φιλικό, χρήσιμο και ευχάριστο περιβάλλον με εκπαιδευτικό , κοινωνικό, πολιτιστικό και πολύπλευρο χαρακτήρα. Το εργαστήριο σχεδιάστηκε για  να εισαγάγει στις βασικές αρχές του μάρκετινγκ και να παρέχει τις πληροφορίες που απαιτεί ένα επιτυχημένο σχέδιο μάρκετινγκ.
 
Η Τόνια Αράχωβα ανέλυσε το ρόλο της Διεθνούς Ένωσης Βιβλιοθηκών (IFLA) και του Management & Marketing Section της IFLA που έχει συνδράμει αποφασιστικά με την έκδοση σχετικών με το αντικείμενο βιβλίων και κατευθυντήριων οδηγιών για τις βιβλιοθήκες. Υπογράμμισε ότι «Επιτυχημένο μάρκετινγκ είναι να προσδιορίζουμε ομάδες πελατών που υπάρχουν και ομάδες που εν δυνάμει δημιουργούνται. Επιτυχημένο μάρκετινγκ σημαίνει να ικανοποιείς τις επιθυμίες και τις ανάγκες αυτών των ομάδων με μια πρόταση/προσφορά. Να την κοινοποιείς και να την διοχετεύεις αποτελεσματικά και να είσαι σε θέση να αξιολογείς την επιτυχία σε αναλογία με μετρήσιμους στόχους. Το μάρκετινγκ είναι μια από τις βασικές δυνάμεις που κινούν κάθε επιτυχημένο οργανισμό όπως είναι μια βιβλιοθήκη ή ένας φορέας που παρέχει πληροφορίες για την βιβλιοθήκη ως οργανισμό σε φυσική ή εικονική μορφή». Αναφέρθηκε στην περίπτωση του Προέδρου Obama που αποφάσισε μαζί με την οικογένειά του και τους συνεργάτες του να αφιερώσει την MLK (Martin Luther King Day) ημέρα προσφέροντας εθελοντική εργασία  σε μία σχολική Βιβλιοθήκη βάφοντας και διακοσμώντας την και προσκαλώντας τα ΜΜΕ για την κάλυψη του γεγονότος πράγμα που αποτελεί μέρος μίας στρατηγικής για την προβολή των βιβλιοθηκών και του library ethic.
 
  • Γενικός Διευθυντής, Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
    Γενικός Διευθυντής της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος από τον Απρίλιο του 2014. Διετέλεσε Διευθυντής Βιβλιοθήκης, ex officio μέλος της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κύπρου, προϊστάμενος του τμήματος Ανάπτυξης Βιβλιοθηκών στο Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, συντονιστής του έργου «Δημιουργία Συλλογικού Καταλόγου των ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών» και δημιουργός βάσης δεδομένων 3.000.000 ενοποιημένων εγγραφών από 60 ιδρύματα, δημιουργός του Εθνικού Δικτύου Επιστημονικών και Τεχνολογικών Βιβλιοθηκών (ΕΔΕΤΒ/ΕΚΤ), σχεδιαστής και επιβλέπων  της ψηφιοποίησης του Εθνικού Αρχείου Διδακτορικών Διατριβών και συντάκτης της πρότασης ARGOS (ARchaeological Greek Online System). Επίσης είναι μέλος της Ομάδας Εργασίας για τις υποδομές της Επιτροπής Αξιολόγησης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων Κύπρου, της Συμβουλευτικής Επιτροπής της Κυπριακής Βιβλιοθήκης, της ομάδας εργασίας «Πληροφόρηση, Τηλεπικοινωνίες, Ηλεκτρονικό Επιχειρείν» του έργου Τεχνολογική Διερεύνηση “Technological Foresight. Ελλάδα 2015-2021”, της επιστημονικής επιτροπής των ανά διετία συνεδρίων του Ευρωπαϊκού Δικτύου UNICA για την επιστημονική επικοινωνία και την ανοικτή πρόσβαση στην πληροφορία και της τεχνικής επιτροπής για την προτυποποίηση στην Τεκμηρίωση/Πληροφόρηση/Βιβλιοθηκονομία του Ελληνικού Οργανισμού Τυποποίησης (ΤΕ22). Είναι κάτοχος Διδακτορικού διπλώματος στη Βιβλιοθηκονομία-Επιστήμη Πληροφόρησης από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και Πτυχίου Οικονομικών  από την Ανωτάτη Σχολή Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών, απέκτησε Ευρωπαϊκή Πιστοποίηση EFQM "Recognised for Excellence in Europe” (Αναγνώριση για την Επιχειρηματική Αριστεία) - Τριών Αστέρων στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου. Έχει δεκάδες δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά.
  • Καθηγήτρια, Florida State University (FSU) & San Jose State University
    Η Christie Koontz διδάσκει  μάρκετινγκ για βιβλιοθήκες και υπηρεσίες πληροφόρησης στο School of Library & Information Studies του Florida State University (FSU) και το San Jose State University. Για το εκπαιδευτικό έργο της έχει τιμηθεί με το υψηλού κύρους Graduate Teaching Award. Πρόσφατα οργάνωσε εργαστήρια για μάρκετινγκ στη Μόσχα και στο Μπέργκεν της Νορβηγίας. Τα εργαστήρια έγιναν με χορηγία της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Βιβλιοθηκών (IFLA). Η ίδια είναι εδώ και πολλά χρόνια μέλος του Τμήματος Μάρκετινγκ της IFLA. Το επιστημονικό της έργο καλύπτει μια εικοσαετία. Ήταν από τους πρώτους που αντιλήφθηκαν την καθοριστική σημασία που παίζει ο χώρος κάθε βιβλιοθήκης σε σχέση με τους χρήστες της. Οι μελέτες περιέχουν μεγάλο όγκο στοιχείων για διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες (κυρίαρχες, μειοψηφίες και γλωσσικά απομονωμένες) και πως αυτές χρησιμοποιούν μια βιβλιοθήκη. Οι έρευνες της Δρ. Koontz σκοπό τους έχουν να εξασφαλίσουν τη βέλτιστη ανάπτυξη μιας συλλογής και τις καλύτερες παροχές υπηρεσιών.
  • Eπικεφαλής της Περιφερειακής Βιβλιοθήκης στο συμβούλιο της περιφέρειας Hordaland (Νορβηγία)
    Η Ruth Ørnholt ζει και εργάζεται στο Bergen της Νορβηγίας. Είναι επικεφαλής της Περιφερειακής Βιβλιοθήκης στο συμβούλιο της περιφέρειας Hordaland (Hordaland County Council) από το 2001. Το ακαδημαϊκό της υπόβαθρο περιλαμβάνει σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Bergen, στη Νορβηγική Ακαδημία Βιβλιοθηκονομίας και στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Όσλο. Έχει εργαστεί σε όλους τους τομείς της νορβηγικής υπηρεσίας δημόσιων βιβλιοθηκών και επιπλέον έχει εργαστεί στη βιομηχανία πετρελαίου. Η περιφερειακή βιβλιοθήκη (County Library) αποτελεί την κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη των περιφερειακών βιβλιοθηκών σε σχέση με στρατηγικές για τις αρμοδιότητές τους, τη συνεργασία μεταξύ των βιβλιοθηκών και νέες καινοτόμες υπηρεσίες. Η συνεργασία της με την IFLA ξεκίνησε το 2001 όταν έγινε μέλος της Στρογγυλής Τράπεζας για τις κινητές βιβλιοθήκες.
     
    Είναι μέλος του τμήματος των δημόσιων βιβλιοθηκών της IFLA από το 2005, ενώ από το 2013 αποτελεί μέλος του τμήματος Διοίκησης και Μάρκετινγκ της ίδιας ομοσπονδίας.
  • Bιβλιοθηκάριος, Πανεπιστήμιο της Ναβάρα
    Η Natalia Arroyo εργάζεται ως βιβλιοθηκάριος στο Πανεπιστήμιο της Ναβάρα (Ισπανία). Πάνω από μια δεκαετία έχει εργαστεί, πρώτα σε δημόσιες και σήμερα σε πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες. Το θέμα του διδακτορικού της και πολλών άλλων δημοσιεύσεων αφορούν στην κινητή τεχνολογία για τις βιβλιοθήκες. Είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων, δημοσιεύσεων ενώ έχει συμμετάσχει σε συνέδρια σχετικά και έχει εργαστεί ως freelance εκπαιδευτής βιβλιοθηκονόμων σε θέματα αναδυόμενων τεχνολογιών για βιβλιοθηκονόμους. Η Natalia είναι μέλος του ισπανικού think tank Think EPI Group και συνεργάζεται με την επιθεώρηση "Ο επαγγελματίας της πληροφορίας".
  • Υπεύθυνη τομέα Διεθνούς Συνεργασίας, Ομοσπονδία Γερμανικών Βιβλιοθηκών
    Η Hella Klauser εργάζεται στην Ομοσπονδία Γερμανικών Βιβλιοθηκών (DBV), όπου είναι υπεύθυνη του τομέα για τη Διεθνή Συνεργασία στο Δίκτυο Αρμοδιοτήτων Βιβλιοθηκών (Kompetenznetzwerk für Bibliotheken, knb), και διευθύνει το Γραφείο της Εθνικής Επιτροπής της IFLA Γερμανίας. Από το 1991 ως το 2003 διετέλεσε διευθύντρια των βιβλιοθηκών των Ινστιτούτων Goethe του Τόκιο και του Παρισιού και μεταξύ 2013 και 2016 συντόνιζε το παγκόσμιο δίκτυο των περίπου 100 βιβλιοθηκών των Ινστιτούτων Goethe ως διευθύντρια του τομέα «Βιβλιοθήκες» στα κεντρικά γραφεία του Ινστιτούτου Goethe, στο Μόναχο. Το διάστημα 1989-1991 διηύθυνε τη Βιβλιοθήκη του Γερμανικού-Αμερικανικού Ινστιτούτου στη Χαϊδελβέργη. Σπούδασε βιβλιοθηκονομία (πτυχίο) στη Σχολή Εφαρμοσμένων Επιστημών της Στουτγάρδης και συγκριτική λογοτεχνία και γλωσσολογία (MA) στο Πανεπιστήμιο της Στουτγάρδης. Συμμετέχει ενεργά στις επιτροπές της IFLA (μέλος της μόνιμης επιτροπής του Τμήματος Μάνατζμεντ και Μάρκετινγκ από το 2011 ως το 2017, και από το 2017 του Τμήματος Μάνατζμεντ των Ενώσεων Βιβλιοθηκών), αλλά και στην Ομάδα Ειδικού Ενδιαφέροντος NOIR (National Organisations and International Relations). Από το 2006 είναι μέλος της Επιτροπής Bibliothek & Information International, εκπροσωπεί την DBV στην Ένωση Φορέων BID (Βιβλιοθήκη και Πληροφόρηση Γερμανία) και από το 2012 είναι στο Συμβούλιο της ZBW. Έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα και έχει δώσει διαλέξεις σχετικά με το θέμα «Βιβλιοθήκη» σε παγκόσμιο επίπεδο.
  • Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος - Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Διεθνούς Ένωσης Βιβλιοθηκών (IFLA)
    Η Τόνια Αράχωβα έχει διατελέσει από τον Ιούνιο του 2011 έως και τον Μάρτιο του 2014 Λειτουργική Γενική Διευθύντρια στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος όπου και συνεχίζει και εργάζεται από το 1995. Έχει πτυχίο Ελληνικής Φιλολογίας από το ΕΚΠΑ, ΜΡΑ (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στη Δημόσια Διοίκηση και Δημόσια Πολιτική) από τα Τμήματα Οικονομικών Σπουδών, Ευρωπαϊκών και Διεθνών Σπουδών και Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Μs (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Επικοινωνία και τα ΜΜΕ με κατεύθυνση Πολιτική Επικοινωνία) από το ΕΚΠΑ με διπλωματική εργασία στην πολιτιστική διπλωματία, τα social media και τις presidential libraries. Η Διδακτορική της διατριβή έχει ως θέμα "Στρατηγικές για την Εφαρμογή Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος". Είναι το μόνο άτομο από την Ελλάδα που εκλέχθηκε τον Μάρτιο του 2017 μέλος του Governing Board της Διεθνούς Ένωσης Βιβλιοθηκών (IFLA) στα 90 χρόνια λειτουργίας της. Διατελεί officer στο Management & Marketing Section και μέλος της Διεθνούς Επιτροπής για το Βραβείο IFLA International Libraries Marketing Award. Aπό το 2007 έως το 2010 ήταν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου των Γενικών Αρχείων του Κράτους. Μιλά γαλλικά, αγγλικά και ιταλικά και παίζει πιάνο. Είναι Διευθύντρια Σύνταξης του λογοτεχνικού περιοδικού (δε)κατα. Έχει συμμετάσχει σε πολλά διεθνή συνέδρια και έχει δημοσιεύσει άρθρα σχετικά με την στρατηγική διοίκηση, το marketing, την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και την πολιτιστική διπλωματία.