ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Χωρικές εγκαταστάσεις για την αρχιτεκτονική και το βιβλίο
 

Ομιλητής:

Φώτου Θανάσης
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

17/10/2017
 

Διάρκεια:

12:34
 

Εκδήλωση:

Προς το κοινό Α της αρχιτεκτονικής
 

Διοργανωτής:

Οργανωτική ομάδα για το Α. Τάσος Μπίρης, Μάρω Αδάμη, Μανώλης Οικονόμου
 

Χώρος:

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
 

Κατηγορίες:

Αρχιτεκτονική , Εκπαίδευση
 

Ετικέτες

αρχιτεκτονική , βιβλιοθήκη , ανάγνωση , σχολείο , αρχιτεκτονική , εκπαίδευση
 
 
 
Δημιουργούμε κινητούς συναρμολογούμενους χώρους που μπορούν να μεταφέρονται από σχολείο σε σχολείο και που έχουν διπλό ρόλο: της βιβλιοθήκης και ενός περιβάλλοντος που αναδεικνύει την εμπειρία ανάγνωσης σε ώρα απόλαυσης.
 
Οι κατασκευές μας δεν προτάσσουν συγκεκριμένους τρόπους χρήσης, αλλά καλούν τα παιδιά να τις χρησιμοποιήσουν, με όποιον τρόπο εκείνα επιλέξουν, δημιουργώντας τις δικές τους χωρικές αφηγήσεις. Η ροϊκή δομή τους διασπά τις καθιερωμένες έννοιες της βιβλιοθήκης, του ανοίγματος, της εισόδου. Όλα διαχέονται καλώντας προς εξερεύνηση.
 
Μέσα από την επαφή τους με χώρους που δίνουν ελευθερία στον τρόπο χρήσης, τα παιδιά επενδύουν την ώρα ανάγνωσης βιβλίων με θετικό πρόσημο. Παράλληλα, η διαφορετική και αναπάντεχη χωρική εμπειρία, διεγείρει την φυσική τους περιέργεια για το τι είναι η αρχιτεκτονική και πως μπορεί να μεταμορφώσει την ποιότητα της ζωής και των δραστηριοτήτων μας.
 
Έχουμε λοιπόν μια πρακτική εφαρμογή της ανάγκης ύπαρξης στην πόλη χωρικών ερεθισμάτων στην κλίμακα του παιδιού, ωσμωμένη με μια νέα συνθήκη εκπαίδευσης. Συνθήκη που προσφέρει μια ευκαιρία εμπειρίας του χώρου και απόλαυσης ατομικής ή συλλογικής, με αφορμή την έννοια της ανάγνωσης η οποία τοποθετείται σε αντίστοιχη προτεραιότητα με την έννοια του χώρου.
 
Είναι ένα παράδειγμα του πως η εκπαιδευτική αλλαγή δεν χρειάζεται να απαντάται ξεχωριστά σε κάθε σχολείο, αλλά και σε ένα ευρύτερο φάσμα σύνδεσης σημείων της πόλης μεταξύ τους. Αποτελεί ένα εναλλακτικό σημείο τομής της πόλης με τους χώρους εκπαίδευσης ως ολότητα.

(Σημείωμα του ομιλητή)

Η ομιλία εντάσσεται στην ενότητα των πειραματικών δράσεων πεδίου της διημερίδας "Προς το κοινό Α της Αρχιτεκτονικής".
 
-Caillois Roger, Man, Play and Games. Champaign, IL: University of Illinois Press, 2001
-Dudek Mark, Children’s Spaces. Oxford & Burlington, MA: Architectural Press, 2005
-Gleeson Brendan and Neil Sipe, Creating Child friendly Cities; Reinstating Kids in the City. London& New York: Routledge, 2006
-Kopela Kalevi, “Children’s Environments.” in Handbook of Environmental Psychology, 363-73. New York: John Wiley and Sons, 2002
-Moore Robin, Chilldhood’s Domain: Play and Place in Child Development. London: Croom Helm, 1986
- Ward Colin, The Child in the City. London: Bedford Square Press, 1990
-Κατσαβουνίδου Γαρυφαλλιά, Το παιδί, η πόλη, το παιχνίδι. Μια πολυφωνική βιογραφία. Διδακτορική Διατριβή, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, 2012
-Τσουκαλά Κυριακή, Παιδική Αστική Εντοπία: Αρχιτεκτονικές και Νοητικές Αναπαραστάσεις του Χώρου. Αθήνα: Τυπωθήτω, 2006