ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Η πόλη μας. Βιωματικό παιχνίδι ρόλων, σκέψης, κατασκευών
 

Ομιλητές:

Παναγιωτοπούλου - Καρρά Μίννη ,
Πρέκας - Πατρωνάκης Ορέστης
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

17/10/2017
 

Διάρκεια:

18:09
 

Εκδήλωση:

Προς το κοινό Α της αρχιτεκτονικής
 

Διοργανωτής:

Οργανωτική ομάδα για το Α. Τάσος Μπίρης, Μάρω Αδάμη, Μανώλης Οικονόμου
 

Χώρος:

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
 

Κατηγορίες:

Αρχιτεκτονική , Εκπαίδευση
 

Ετικέτες

αρχιτεκτονική , πόλη , συμμετοχή στα κοινά , συλλογικές διαδικασίες
 
 
 
Το πρόγραμμα “Η πόλη μας” είναι ένα βιωματικό παιχνίδι ρόλων, σκέψης και κατασκευών . Με αφετηρία βασικά θέματα πολεοδομίας και αρχιτεκτονικής για παιδιά θα κατασκευάσουμε μια πόλη και θα αναζητήσουμε τρόπους λειτουργίας, διακυβέρνησης και διαχείρισής της. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ανά έτος 5 ημερήσιες εξορμήσεις στο κτήμα του SummerHill στη Σαλαμίνα. Εκεί, σιγά σιγά , θα αρχίσουμε να «χτίζουμε» τη μικρή μας πόλη με κτίρια-κουτιά διαφόρων μεγεθών και σχημάτων.
 
Η πόλη μας έχει στόχο να εξασκήσει δεξιότητες των παιδιών μας, να θέσει ερωτήματα σχετικά με τη διαχείριση και την καθημερινότητα μιας πόλης σε μικρογραφία, της πόλης που θα φτιάξουμε. Το πρόγραμμα επιχειρεί να συνδυάσει εκπαιδευτικές εφαρμογές STEM (science, technology, engineering, mathematics) με εκπαιδευτικές προτάσεις για την ενδυνάμωση της συνειδητής συμμετοχής των παιδιών στα κοινά και της συμμετοχής τους σε συλλογικές διαδικασίες (citizenship).
 
Τα παιδιά θα μετρήσουν, θα σχεδιάσουν, θα χαρτογραφήσουν, θα κατασκευάσουν, θα «χτίσουν» το τρισδιάστατο μοντέλο πόλης σε έναν μεγάλο, ανοιχτό, εξωτερικό χώρο. Θα χαράξουν δρόμους και πλατείες. Θα βάψουν, θα φυτέψουν και θα σκάψουν. Συγχρόνως θα αξιοποιήσουμε την τεχνολογία για τις ανάγκες φωτισμού και ύδρευσης της πόλης μας. Θα αναζητήσουμε λύσεις για τη διαχείριση μεγάλων θεμάτων που αφορούν τους κατοίκους της πόλης μας, όπως η διαχείριση των σκουπιδιών, η καθαριότητα ή τα αδέσποτα ζώα. Τέλος, θα χρειαστεί να πάρουμε αποφάσεις και να επιλέξουμε θεσμικές διαδικασίες, όταν θα βρεθούμε μπροστά σε σοβαρά κοινωνικά προβλήματα της πόλης.

(Σημείωμα των ομιλητών)
 
Η ομιλία εντάσσεται στην ενότητα των πειραματικών δράσεων πεδίου της διημερίδας "Προς το κοινό Α της Αρχιτεκτονικής".
 
  • Εκπαιδευτικός - Ομάδα «Εξερευνήσεις» της Σχολής Χιλλ
    Η Μίννη Παναγιωτοπούλου Καρρά σπούδασε στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης «Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα» (χωριστός τίτλος) από το κοινό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία και University College London, Institute of Education (UCL IOE). Από το 2016 είναι υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών με αντικείμενο την Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης.
     
    Από το 1992 ασκεί διοικητικά και εκπαιδευτικά καθήκοντα συμμετέχοντας στη διεύθυνση της Σχολής Χιλλ, η οποία διευθύνεται από το 1831 από μέλη της ίδιας οικογένειας. Από τη θέση αυτή έχει προτείνει και συντονίσει σειρά εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων και έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμα προγράμματα συνεργασίας παιδιών με σχολεία ή άλλες εκπαιδευτικές δομές, π.χ. Aberdeen Waldorf School (Σκωτία), Scuola Europa (Ιταλία), Rygaards Skole (Δανία), Woodmansterne Primary School (Αγγλία) κ.α. Τα εκπαιδευτικά της ενδιαφέροντα, μεταξύ άλλων, στρέφονται γύρω από την άτυπη εκπαίδευση και την εκτός σχολείου εκπαίδευση (outdoor learning). Το 1990 έγινε ιδρυτικό μέλος των Μορφωτικών Προγραμμάτων Σχολής Χιλλ και το 2016 ιδρυτικό μέλος των Εξερευνήσεων. Στο πλαίσιο των δύο αυτών εκπαιδευτικών θεσμών έχει σχεδιάσει, συντονίσει ή/και οργανώσει πολυάριθμα εξωσχολικά προγράμματα, εκπαιδευτικές δράσεις, εκδρομές, ταξίδια με παιδιά, summercamps, προγράμματα συνεργασίας σχολείων, εργαστήρια κ.α. Πρόσφατα συμμετείχε ενεργά στο πρόγραμμα «Γέφυρες», εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνεργασίας της Σχολής Χιλλ με το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας της Θράκης (2015). Το 2016 συμμετείχε ενεργά στη δημιουργία του πρώτου Ανοιχτού Σχολείου, ενός απογευματινού σχολείου για παιδιά πρόσφυγες που διέμεναν στη Δομή Φιλοξενίας του Ελαιώνα.
     
    Η Μίννη Παναγιωτοπούλου Καρρά γεννήθηκε το 1960 και είναι μητέρα 4 παιδιών.
  • Εκπαιδευτικός - Ομάδα «Εξερευνήσεις» της Σχολής Χιλλ
    Ο Ορέστης Πρέκας-Πατρωνάκης είναι Νηπιαγωγός του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών και διπλωματούχος Μηχανολόγος Μηχανικός του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
     
    Εργάζεται ως νηπιαγωγός στο Κέντρο Προσχολικής Αγωγής Dorothy Snot, στην Αθήνα και στη Σχολή Χιλλ.
     
    Είναι εκπαιδευτικός στην ομάδα των ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΕΩΝ: Σχεδιασμός, οργάνωση και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για παιδιά σε εξωτερικούς χώρους.
     
    Τα προγράμματα, τα οποία περιλαμβάνουν διήμερες ή πολυήμερες εκδρομές στη φύση, βασίζονται στις αρχές του outdoor learning, της βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης και της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Κατά τη διάρκεια των εκδρομών τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την τοπική ιστορία, τον πολιτισμό αλλά και την καθημερινή ζωή μέσα από επισκέψεις σε μουσεία, χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, στάνες κ.λ.π., παίζουν παιχνίδια στη φύση, ακολουθούν μονοπάτια, αναζητούν ίχνη ζώων, παρατηρούν φυτά και τα καταγράφουν αλλά και συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες (ορειβασία, αναρρίχηση, mountainbike).
     
    Εκπαιδευτικός στην καλοκαιρινή ημερήσια κατασκήνωση SUMMERHILL. Το πρόγραμμα της κατασκήνωση βασίζεται στις αρχές της βιωματικής μάθησης και της διαθεματικής προσέγγισης και ήταν οργανωμένο σε θεματικές ενότητες όπως η βιολογία, η μουσική, ο αθλητισμός, η μηχανική, κ.α. Η προσέγγιση των θεμάτων έγινε μέσα από εξερευνήσεις, παιχνίδια ρόλων, πειράματα, κατασκευές, εικαστικές και άλλες καλλιτεχνικές δραστηριότητες.
     
    Συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Η Πόλη μας» για παιδιά της σχολής Χιλλ. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ανοιχτού χώρου στο οποίο τα παιδιά μέσα από βιωματικά παιχνίδια και κατασκευές προσέγγισαν βασικά ζητήματα αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας, δίνοντας έμφαση στο ρόλο του ενεργού πολίτη και των παιδιών ως ενεργών υποκειμένων.
     
    Το πρόγραμμα, στο οποίο συμμετείχαν παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, αξιοποίησε εκπαιδευτικές εφαρμογές STEM (science, technology, engineering, mathematics), και ταυτόχρονα είχε στόχο την ενδυνάμωση των παιδιών μέσα από την ενεργό συμμετοχή τους σε συλλογικές διαδικασίες και τη λήψη αποφάσεων- citizenship. Κατά τη διάρκεια 5 συναντήσεων τα παιδιά σε μικρές ομάδες σχεδίασαν και κατασκεύασαν μια πόλη σε μικρογραφία. Πιο συγκεκριμένα, κατασκεύασαν κτήρια, οδικά δίκτυα που συνδέουν τα κτήρια και τις γειτονιές, επιχείρησαν να υδροδοτήσουν και να ηλεκτροδοτήσουν σημεία της πόλης, συμμετείχαν σε συμβούλια και μέσα από παιχνίδια ρόλων επιχείρησαν να επιλύσουν κοινωνικά προβλήματα.