ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Η αναπόδραστη παρουσία της αρχιτεκτονικής
 

Ομιλητής:

Κωνσταντόπουλος Ηλίας
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

17/10/2017
 

Διάρκεια:

19:02
 

Εκδήλωση:

Προς το κοινό Α της αρχιτεκτονικής
 

Διοργανωτής:

Οργανωτική ομάδα για το Α. Τάσος Μπίρης, Μάρω Αδάμη, Μανώλης Οικονόμου
 

Χώρος:

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
 

Κατηγορία:

Αρχιτεκτονική
 

Ετικέτες

αρχιτεκτονική διδασκαλία , αρχιτεκτονική παιδεία , αρχιτεκτονική
 
 
 
Σε τι διαφέρει η αρχιτεκτονική παιδεία από την καλλιτεχνική και επιστημονική παιδεία;
 
Συχνά η ‘αρχιτεκτονική’ χρησιμοποιείται μεταφορικά για να χαρακτηρίσει ενα ολοκληρωμένο σύνολο που διέπεται από μία κεντρική ιδέα και από μία σαφή δομή: η αρχιτεκτονική μιας πολιτικής, η αρχιτεκτονική ενός συστήματος, κ.ο.κ.
 
Παρόλα αυτά η θέση της αρχιτεκτονικής ήταν ανέκαθεν αμφίσημη: επιστήμη αλλά και τέχνη συνάμα, οι αρχιτεκτονικές σπουδές ενταγμένες άλλοτε σε πολυτεχνικές και άλλοτε σε ανθρωπιστικές σχολές. Μοιράζεται η αρχιτεκτονική, μαζί με τις άλλες τέχνες, πρακτικές που αφορούν την σύνθεση των μορφών, την οργάνωση της κατασκευής, την διαμόρφωση και αναπαράσταση του χώρου.
 
Αυτό όμως που διακρίνει την αρχιτεκτονική από κάθε άλλη δημιουργία είναι η αναπόδραστη φυσική παρουσία της. Είναι η κλίμακα της που την καθιστά μία αναπόφευκτη πραγματικότητα και συγκροτεί τις συνθήκες κατοίκησης στο χώρο, επηρεάζοντας τις ζωές μας - ακόμα και χωρίς να ξερουμε τίποτα γι’ αυτήν.
 
Πως εξηγείται λοιπόν η απουσία της από το εκπαιδευτικό μας σύστημα; Μια απουσία που συνεχίζεται και μετά την παιδική μας ηλικία, και παρατηρείται ακόμα και σε ανθρώπους πνευματικούς, με καλλιέργεια στις τέχνες και τα γράμματα - που όμως στερούνται αρχιτεκτονικής παιδείας, γεγονός που γίνεται ιδιαίτερα εμφανές όταν προβαίνουν σε κρίσεις σύγχρονων αρχιτεκτονικών έργων.
 
Στην Ελλάδα, όπου συχνά παραπονούμαστε για το ‘δομημένο’ περιβάλλον, και τους ‘μηχανικούς’ για την ‘κατάντια’ των πόλεων μας, είναι αναγκαίο να ανοίξει μία σελίδα για την αρχιτεκτονική, ήδη από το σχολείο. Να δοθεί στους νέους η δυνατότήτα ανάπτυξης κριτικής σκέψης για την αρχιτεκτονική, η οποία μας απασχολεί καθημερινά στη ζωή μας, στους δρόμους και τις πλατείες, στους χώρους κατοικίας, εργασίας και αναψυχής.
 
Για μια πρωτογενή εκπαιδευτική προσέγγιση που ανιχνεύει το ‘γιατί’ και το ‘πως’ της αρχιτεκτονικής, η παρούσα εισήγηση θα αναφερθεί σε τρεις βασικές μεθόδους:
- Την διδακτική σημασία του Παραδείγματος, με επιτόπιες επισκέψεις και στοιχεία που προσφέρει η ιστορική γνώση.
- Την Μάθηση-μέσα -απο- την-Πράξη, σύμφωνα με τα πρότυπα των μεγάλων μεταρρυθμιστικών παιδαγωγών.
-Την αισθητική Καλλιέργεια, μέσα από τον τον σχεδιασμό και τη σύγκριση συγγενών προτάσεων σε κοινά συνθετικά ζητήματα.

(Σημείωμα του ομιλητή)

Η ομιλία εντάσσεται στην ενότητα της ειδικής αρχιτεκτονικής διδασκαλίας– μόρφωσης-καλλιέργειας της διημερίδας "Προς το κοινό Α της Αρχιτεκτονικής".
 
  • Αρχιτέκτων - Καθηγητής, Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Πανεπιστήμιο Πατρών
    Σπούδασε αρχιτεκτονική στην Bartlett School of Architecture, University College London. Είναι Καθηγητής του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής και είναι Πρόεδρος του Δ.Σ. από το 2012. Είναι Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής και μέλος της Ελληνικής Ομάδας του Do.Co.Mo.Mo.
     
    Έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια και ήταν επιμελητής εκθέσεων και επιστημονικών συναντήσεων, όπως η 6η και 7η «Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων ΕΙΑ» (Αθήνα 2010, 2012), «Ο Ρόλος της Φιλοσοφίας στην Αρχιτεκτονική Εκπαίδευση» (Διεθνές Συνέδριο Πανεπιστημίου Πατρών, 2009), «Το Αιγαίο: Μία Διάσπαρτη Πόλη» (Επίτροπος Ελληνικής Συμμετοχής, 10η Biennale Διεθνούς Αρχιτεκτονικής, Βενετία 2006) , «ON: The Modern and the Contemporary in European and Japanese Culture» (Τόκιο 2006), «Architecture of the 20th century: Greece» (Deutsches Architektur Museum, Φραγκφούρτη 1999), «9H Gallery» (Λονδίνο 1985-90).
     
    Έχει δημοσιεύσει  περισσότερα από 100 άρθρα για την σύγχρονη αρχιτεκτονική, το design και τις καλές τέχνες και έχει εκδώσει μονογραφίες για τους αρχιτέκτονες Νίκο Βαλσαμάκη, Δημήτρη και Σουζάνα Αντωνακάκη, Κυριάκο Κρόκο. Υπήρξε εκδότης των περιοδικών «9Η» (Λονδίνο) και «Ντιζαϊν» (Αθήνα – Βραβείο GR design για το σύνολο της προσφοράς στο σχεδιασμό Οπτικής Επικοινωνίας), καθώς και σύμβουλος έκδοσης και επιμελητής αφιερωμάτων για τα «Αρχιτεκτονικά Θέµατα» και «Θέµατα Χώρου + Τεχνών». Ως αρχιτέκτων έχει υλοποιήσει μελέτες κατοικιών, επαγγελματικών και εμπορικών χώρων και επίπλων και υπήρξε συνιδρυτής της εταιρείας Sigma Design (Πρώτο Βραβείο Βιομηχανικού Σχεδιασµού ΕΟΜΜΕΧ).