Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Ανδρέας Νεζερίτης (1897-1980): Συμφωνία Αριθ. 3 σε ρε ελάσσονα Op. 69 (1969)

Τρικούπης Αθανάσιος

9 Ιουνίου 2017

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 16:08 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 624
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στο πλαίσιο των 13ων Ελληνικών Μουσικών Γιορτών (συνδιοργάνωση: Ελληνικές Μουσικές Γιορτές - Κρατική Ορχήστρα Αθηνών) η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος “Λίλιαν Βουδούρη” συνδιοργάνωσε ημερίδα με τίτλο «Η νεοελληνική Συμφωνία», με τη συμμετοχή έγκριτων μουσικολόγων και μουσικών.

Το Blod βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει όλες τις ομιλίες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημερίδας.

Ανδρέας Νεζερίτης (1897-1980): Συμφωνία Αριθ. 3 σε ρε ελάσσονα Op. 69 (1969)

Μέσα από τις συμφωνίες του ο Νεζερίτης φαίνεται να ακολουθεί την παράδοση των Αυστριακών Bruckner και Mahler, των οποίων άλλωστε υπήρξε ανέκαθεν θαυμαστής. Η Συμφωνία Αριθ. 3 σε ΡΕ ελάσσονα Op. 69 (1969) αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο έργο του συνθέτη στον τομέα της ορχηστρικής μουσικής. Γράφεται κατά την όψιμη περίοδο της δημιουργίας του μουσουργού κατά την οποία στρέφεται προς τον νεορομαντισμό, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκφραστικότητα μέσω της χρήσης πιο ελεύθερων μορφών και χαρακτηριστικών διάφωνων μελωδικών διαστημάτων. Ο Νεζερίτης δεν υιοθετεί στην τρίτη συμφωνία το κλασικό πρότυπο της τετραμερούς διάρθρωσης της συμφωνίας, που είχε εφαρμόσει στις δύο προηγούμενες συμφωνίες. Γράφει τρία μέρη, το πρώτο σε φόρμα σονάτας με εισαγωγή, το δεύτερο σε μορφή scherzo – trio – scherzo, ενώ στο τρίτο μέρος επιχειρεί μία μίξη της εκτεταμένης τριμερούς μορφής Lied και της φόρμας Σονάτας. Η νεορομαντική αρμονική γλώσσα που χειρίζεται ο Νεζερίτης στην Συμφωνία Αριθ. 3 χαρακτηρίζεται από τις σχέσεις τρίτης μεταξύ των κυρίων θεμάτων στις αρχικές εκθέσεις των μερών του έργου, τη σχέση τέταρτης αυξημένης μεταξύ της αρχικής τονικότητας της εισαγωγής του πρώτου μέρους και της κύριας τονικότητάς του και της έλλειψης οπλισμού στο τελευταίο μέρος του έργου λόγω της διευρυμένης αρμονικής ελευθερίας του.

Τρικούπης Αθανάσιος Αναπληρωτής καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Ο Θανάσης Τρικούπης γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη. Σπούδασε στην Αθήνα μουσική (Δίπλωμα Πιάνου με Άριστα Παμψηφεί και Α΄ Βραβείο με καθηγητή τον Δημήτρη Τουφεξή, Δίπλωμα Σύνθεσης με Άριστα Παμψηφεί και Α΄ Βραβείο με καθηγητή τον Γιάννη Ιωαννίδη, Δίπλωμα Τσέμπαλου με Άριστα Παμψηφεί και Α΄ Βραβείο με καθηγητή τον Θωμά Καραχάλιο) και μηχανολογία (απόφοιτος του τμήματος Μηχανολόγων – Μηχανικών του Ε.Μ.Π.).

Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πιάνο στο Conservatoire Européen de Musique de Paris, δίπλα στην Chantal Stigliani και τις σπουδές Σύνθεσης στο Μουσικό Πανεπιστήμιο του Graz, με τους Beat Furrer και George Friedrich Haas (Magister der Kunste με διάκριση). Ακολούθως πραγματοποίησε διδακτορικές σπουδές στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. με επιβλέπουσα την Εύη Νίκα-Σαμψών και αναγορεύτηκε διδάκτορας της Μουσικολογίας-Μουσικοπαιδαγωγικής με βαθμό Άριστα.

Από το 2012 έως το 2015 συνεργάστηκε με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ως μεταδιδακτορικός ερευνητής με σκοπό τη δημιουργία ψηφιακού αρχείου ελληνικής μουσικής. Καρπός της έρευνάς τους είναι επίσης η μονογραφία με τίτλο «Western music in Hellenic communities. Musicians and Institutions».

Μαζί με τους Γεώργιο Κωνστάντζο και Θωμά Ταμβάκο συνέγραψε το βιβλίο «Μουσουργοί της Θράκης», το οποίο εξέδωσε η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης το 2014. Είναι Πρόεδρος του Συλλόγου Μουσικών Εκπαιδευτικών Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης και μέλος του Δ. Σ. της Εταιρείας Θρακικών Μελετών. Από το 2017 είναι μεταδιδάκτορας ερευνητής του Τ.Μ.Σ. του Α.Π.Θ.

Ως καλλιτέχνης (διευθυντής χορωδίας, ορχήστρας και μουσικών συνόλων, σολίστ σε πιάνο και τσέμπαλο και συνθέτης) έχει συνεργαστεί με πολλές καλλιτεχνικές εταιρείες, όπως τις Academic Symphonic Orchestras of the Trakya University, and the N.T.U.A., το University of Bielefeld, το Musik Forum and Hörfest of the city of Graz, την Association of Greek Academics in Berlin, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, καθώς και με πλήθος γερμανο-ελληνικών συλλόγων κ.ά.

Έχει διδάξει πιάνο και Ανώτερα Θεωρητικά της μουσικής στο Μουσικό Τμήμα του Ε.Μ.Π., μαθήματα γενικής μουσικής παιδείας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, «Σύγχρονη Μουσική» στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και διάφορα θεωρητικά μαθήματα στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ.

Σχετικές ομιλίες