Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η προγραμματική Επική Συμφωνία του Λώρη Μαργαρίτη (1894-1953)

Παληός Απόστολος

9 Ιουνίου 2017

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 23:18 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 529
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στο πλαίσιο των 13ων Ελληνικών Μουσικών Γιορτών (συνδιοργάνωση: Ελληνικές Μουσικές Γιορτές - Κρατική Ορχήστρα Αθηνών) η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος “Λίλιαν Βουδούρη” συνδιοργάνωσε ημερίδα με τίτλο «Η νεοελληνική Συμφωνία», με τη συμμετοχή έγκριτων μουσικολόγων και μουσικών.

Το Blod βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει όλες τις ομιλίες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημερίδας.

Η προγραμματική Επική Συμφωνία του Λώρη Μαργαρίτη (1894-1953)


Μοναδικό σωζόμενο ορχηστρικό έργο του συνθέτη, πιανίστα και παιδαγωγού Λ. Μαργαρίτη αποτελεί η Επική Συμφωνία του για μεγάλη ορχήστρα. Έργο του 1928, θεωρήθηκε ως η επιφανέστερη και επιβλητικότερη συνθετική του δημιουργία. Ο τίτλος Οδυσσεύς και Ναυσικά, που χρησιμοποιήθηκε στη συμφωνία, αποκαλύπτει την προγραμματική διάσταση της βασιζόμενης στην υπόθεση της 6ης ραψωδίας του έπους της Οδύσσειας του Ομήρου σύνθεσης, ενώ η θεματική χρησιμοποίηση μελωδιών δημοτικής προέλευσης και ελληνικής χροιάς φανερώνουν τον ξεκάθαρα εθνικό χαρακτήρα. Στο συγκερασμό δε των παραμέτρων του προγραμματικού στοιχείου και του εθνικού ιδιώματος, που ακολουθούν τις αντίστοιχες συνθετικές τάσεις που παρουσιάστηκαν, διαμορφώθηκαν και εξελίχθηκαν τον 19ο αιώνα πρώτα στον ευρωπαϊκό χώρο και στη συνέχεια, στις αρχές του 20ου, στην ελληνική συνθετική δράση, ενσωματώνεται η διαχρονικής ισχύος αρκαδική ιδέα, η οποία διαποτίζει το έργο του συνθέτη με τα χαρακτηριστικά της ελληνικότητας, της βουκολικής διάθεσης και της ουμανιστικής προσέγγισης.

Παληός Απόστολος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕKΠΑ

Γεννημένος στην Καρδίτσα το 1979. Απόφοιτος και αριστούχος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕKΠΑ με αντικείμενο διατριβής τη ζωή και το έργο του Έλληνα πιανίστα, παιδαγωγού και συνθέτη Λώρη Μαργαρίτη. Διπλωματούχος πιάνου και πτυχιούχος ανώτερων θεωρητικών από το ΔΩΛάρισας. Απόφοιτος των Ανώτατων Μουσικών Ακαδημιών Βερολίνου και Λειψίας με σολιστικό δίπλωμα πιάνου και master. Υπότροφος πολλών Ιδρυμάτων σε Ελλάδα (ΙΚΥ, Ίδρυμα Κωστόπουλου) και εξωτερικό. Βραβεία και διακρίσεις σε Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Ελλάδα, μεταξύ άλλων από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής και την Ακαδημία Αθηνών. Σημαντική διεθνή καλλιτεχνική δραστηριότητα με εμφανίσεις ως σολίστ σε μεγάλες αίθουσες συναυλιών (Konzerthaus Βιέννης, Philharmonie Βερολίνου, Carnegie Hall Ν. Υόρκης, Φιλαρμονική Όσλο, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών), δισκογραφία μεταξύ άλλων με την Naxos (ηχογράφηση του συνθετικού έργου για πιάνο του Λ. Μαργαρίτη) και σύμπραξη με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και σημαντικές του εξωτερικού. Πραγματοποίηση πρώτων παγκόσμιων εκτελέσεων έργων και ανάδειξη της ελληνικής συνθετικής δημιουργίας. Δημοσίευση επιστημονικών άρθρων σε μουσικολογικά περιοδικά και ανακοινώσεις σε συνέδρια στο ερευνητικό πεδίο της ιστορικής μουσικολογίας. Πρώην μέλος του πιανιστικού κουαρτέτου Aurora της Γερμανίας και του συγκροτήματος σύγχρονης μουσικής Ergon Ensemble. Πρώην λέκτορας πιάνου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ και καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς κύκλου συναυλιών Νέοι Κλασικοί.

Σχετικές ομιλίες