Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η πρώτη συμφωνία του Πέτρου Πετρίδη

Πεφάνης Λαμπρογιάννης

9 Ιουνίου 2017

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 18:05 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 716
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στο πλαίσιο των 13ων Ελληνικών Μουσικών Γιορτών (συνδιοργάνωση: Ελληνικές Μουσικές Γιορτές - Κρατική Ορχήστρα Αθηνών) η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος “Λίλιαν Βουδούρη” συνδιοργάνωσε ημερίδα με τίτλο «Η νεοελληνική Συμφωνία», με τη συμμετοχή έγκριτων μουσικολόγων και μουσικών.

Το Blod βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει όλες τις ομιλίες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημερίδας.


Η πρώτη συμφωνία του Πέτρου Πετρίδη
 

Το είδος της συμφωνίας απασχόλησε τον Πέτρο Πετρίδη σε όλη τη δημιουργική του πορεία. Συνέθεσε πέντε συμφωνίες με την πρώτη να ολοκληρώνεται το 1928 και την τελευταία το 1973. Η πρώτη συμφωνία κατέχει σημαίνουσα θέση στο έργο του, καθώς είναι η πιο πολυπαιγμένη συμφωνία του συνθέτη και αυτή που απέσπασε τις περισσότερες κριτικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το έργο αποτελείται από τέσσερα μέρη, έχει σαφή δομή, θέματα και μοτίβα που αναπτύσσονται και συνδυάζονται με βασικό εργαλείο την αντιστικτική γραφή. Η χρήση των τροπικών κλιμάκων και κυρίως η χρήση της κλίμακας του πρώτου ήχου δεσπόζει στο έργο, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις τα τροπικά στοιχεία συνυπάρχουν ή αντιτίθενται με τα τονικά. Η τροπικότητα αποτελεί την κατευθυντήρια δύναμη στην όλη δημιουργία του Πετρίδη και η πρώτη συμφωνία αποτελεί σημείο σταθμό στην συνθετική του δραστηριότητα, καθώς η χρήση των τρόπων γίνεται έξω από τα στενά όρια της δημοτικοφάνειας, την οποία είχε ήδη απορρίψει από το 1926.

Πεφάνης Λαμπρογιάννης Υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Λαμπρογιάννης Πεφάνης γεννήθηκε στην Κεφαλονιά το 1986. Είναι υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και διδάσκει στο τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Ε.Κ.Π.Α.) και διπλωματούχος του διατμηματικού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία. Ανθρωπολογικές και Επικοινωνιακές Προσεγγίσεις της Μουσικής των Τ.Μ.Σ. - Ε.Μ.Μ.Ε. (Ε.Κ.Π.Α). Είναι κάτοχος διπλώματος Σύνθεσης και των πτυχίων βιολιού, Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και Βυζαντινής Μουσικής. Είναι συγγραφέας (με τον Στέφανο Φευγαλά) των βιβλίων Μουσικές Καταγραφές Ι - 184  οργανικοί  σκοποί  από  Αιγαίο,  Ιόνιο,  Κρήτη  και  Κύπρο  (Παπαγρηγορίου -  Νάκας  2014), Μουσικές Καταγραφές ΙΙ - 200 οργανικοί σκοποί από Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρο, Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο (Παπαγρηγορίου - Νάκας 2016), Καριώτικος, εκδοχές του ικαριώτικου οργανικού σκοπού (Παπαγρηγορίου - Νάκας 2017) και της δίτομης έκδοσης (με τον Γεράσιμο Γαλανό) Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα, έργα Κεφαλλήνων συνθετών 19ου και 20ου αιώνα (Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων 2015, 2016).

Σχετικές ομιλίες