ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Γη, αέρας, νερό και φωτιά: Η τεχνολογία της κεραμικής στην Κίνα
 

Ομιλητής:

Μαγγίνης Γιώργης
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

31/05/2017
 

Διάρκεια:

61:00
 

Εκδήλωση:

Συζητώντας γύρω από τον κινεζικό πολιτισμό (κύκλος ομιλιών)
 

Διοργανωτής:

Μουσείο Ηρακλειδών
 

Χώρος:

Μουσείο Ηρακλειδών
 

Κατηγορίες:

Αρχαιολογία , Εθνολογία , Τέχνες / Πολιτισμός
 

Ετικέτες

Κίνα , αυτοκρατορική Κίνα , κεραμική , κεραμικά εργαστήρια , εφυάλωση , όπτηση , "πήλινος στρατός"
 
 
 
Με αφορμή την ανταλλαγή δύο εκθέσεων αρχαίας επιστήμης και τεχνολογίας που θα πραγματοποιηθούν σε Αθήνα και Πεκίνο το φθινόπωρο του 2017 (έτος φιλίας Ελλάδας-Κίνας) σε συνεργασία με το Μουσείο Επιστήμης και Τεχνολογίας της Κίνας, το Μουσείο Ηρακλειδών διοργάνωσε δύο ομιλίες γύρω από τον αρχαίο κινεζικό πολιτισμό.
 
Στην πρώτη ομιλία, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 9 Μαΐου και δημοσιεύτηκε στο Blod (εδώ), ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, Θεοδόσης Τάσιος, ανέπτυξε το θέμα: «Μερικές συγκρίσεις μυθολογίας και φιλοσοφίας στην Κινεζική και την Ελληνική αρχαιότητα»
 
Η δεύτερη ομιλία με τίτλο «Γη, αέρας, νερό και φωτιά: Η τεχνολογία της κεραμικής στην Κίνα» - στην οποία αναφέρεται η παρούσα ανάρτηση -, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 31 Μαΐου, με ομιλητή τον Γιώργη Μαγγίνη, Διδάκτορα αρχαιολογίας και Ιστορίας της τέχνης και Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη.

 
«Γη, αέρας, νερό και φωτιά: Η τεχνολογία της κεραμικής στην Κίνα»
 
Από την αυγή του πολιτισμού στην Κίνα, η τέχνη της κεραμικής υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα πεδία δημιουργικότητας και τεχνικής καινοτομίας. Η πολιτική ενοποίηση των βασιλείων της χώρας υπό τον αυτοκράτορα Τσιν Σι Χουάνγκ κατά τον όψιμο 3ο αι. π.Χ., η οποία σημαίνει την απαρχή της αυτοκρατορικής Κίνας, αντιπροσωπεύεται από το αρχαιότερο παράδειγμα μαζικής παραγωγής κεραμικών στην ανθρώπινη ιστορία, τον περίφημο «πήλινο στρατό». Οι φυσικοί πόροι, οι επενδύσεις της αυτοκρατορικής διοίκησης, η αδιάπτωτη συνέχεια παραγωγής αλλά και η προσαρμοστικότητα των κεραμέων επέτρεψαν στα προϊόντα εκατοντάδων εργαστηρίων να κατακτήσουν τις αγορές της Μέσης και Εγγύς Ανατολής από τον 8ο αιώνα μ.Χ., ενθαρρύνοντας την τεχνική εξειδίκευση και την αισθητική εκλέπτυνση των περιόδων Σουνγκ (10ος-13ος αι.), Τζιν (12ος-13ος αι.), Γιουάν (13ος-14ος αι.) και Μινγκ (14ος-17ος αι.). Η διάλεξη αυτή θα καλύψει θέματα τεχνολογικά (υλικά κεραμικών, εφυαλώσεις, τεχνικές διακόσμησης, όπτηση) και ιστορικά (κοινωνία και εμπόριο) μέσα από παραδείγματα της συλλογής κινεζικής τέχνης του Μουσείου Μπενάκη.

 
  • Αρχαιολόγος
    Ο Γιώργης Μαγγίνης (George Manginis) σπούδασε αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ασιατική τέχνη στη SOAS, Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, απ΄όπου του απονεμήθηκε ο τίτλος του δόκτορος φιλοσοφίας. Εργάσθηκε στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, τη σκευοφυλακεία του Καθεδρικού Ναού της Αγίας του Θεού Σοφίας στο Λονδίνο, τη SOAS (ως βοηθός διδασκαλίας) και την επανέκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Ιωαννίνων. Από το 2010 μελετά τη συλλογή κινεζικής τέχνης του Μουσείου Μπενάκη, όπου και έχει διδάξει  ιστορία της κινεζικής κεραμεικής, και το καλοκαίρι του 2013 εργάσθηκε για τον κατάλογό της στο Πανεπιστήμιο Princeton. Από το 2012 διδάσκει ισλαμική τέχνη και αρχιτεκτονική στη SOAS και το Ινστιτούτο Ισμαηλιτικών Μελετών του Λονδίνου, σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές. Είναι συντονιστής για την ισλαμική τέχνη στο Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ασιατικής Τέχνης στη SOAS και το φθινόπωρο θα διδάξει βυζαντινή τέχνη στο New College for the Humanities Λονδίνου. Έχει δώσει πλήθος διαλέξεων περί ισλαμικής και κινεζικής τέχνης στο Πανεπιστήμιο Michigan, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης στην Doha του Qatar, τη SOAS, το Πανεπιστήμιο Aga Khan, το Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου, το Βρετανικό Μουσείο, τον οίκο δημοπρασιών Sotheby's και αλλού. Έχει συμμετάσχει και διευθύνει αρχαιολογικές ανασκαφές στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Αίγυπτο και τη Γαλλία. Έχει συνεισφέρει σε καταλόγους εκθέσεων και έχει δημοσιεύσει άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά.