ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

"Η κριτική διάσταση της αρχιτεκτονικής δημιουργίας: εγγύτητα και απόσταση" - Συζήτηση με τους Αρχιτέκτονες Δημήτρη και Σουζάνα Αντωνακάκη
 

Ομιλητές:

Αντωνακάκη Σουζάνα ,
Αντωνακάκης Δημήτρης ,
Πουρνάρα Μαργαρίτα
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

24/05/2017
 

Διάρκεια:

58:02
 

Εκδήλωση:

Καταθέσεις Πολιτισμού στην Τράπεζα της Ελλάδος (κύκλος εκδηλώσεων λόγου)
 

Διοργανωτής:

Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος
 

Χώρος:

Αίθουσα Γενικών Συνελεύσεων του Κεντρικού Καταστήματος της Τράπεζας της Ελλάδος
 

Κατηγορίες:

Αρχιτεκτονική , Τέχνες / Πολιτισμός
 

Ετικέτες

Δημήτρης Αντωνακάκης , Σουζάνα Αντωνακάκη , "Εργαστήριο 66" , αρχιτεκτονική , νεοελληνική αρχιτεκτονική , σύγχρονη κατοικία
 
 
 
Mε τη συζήτηση μεταξύ των αρχιτεκτόνων Δημήτρη και Σουζάνας Αντωνακάκη και της δημοσιογράφου Μαργαρίτας Πουρνάρα ολοκληρώθηκε ο εφετινός κύκλος εκδηλώσεων με τίτλο «Καταθέσεις Πολιτισμού», που οργανώνει η Τράπεζα της Ελλάδος στην Αίθουσα Γενικών Συνελεύσεων του Κεντρικού Καταστήματός της. 
 
«Η κριτική διάσταση της αρχιτεκτονικής δημιουργίας: εγγύτητα και απόσταση» ήταν το θέμα της συζήτησης με τους δύο διαπρεπείς αρχιτέκτονες, οι οποίοι με το έργο τους έχουν αφήσει έντονο το στίγμα τους στη νεοελληνική αρχιτεκτονική δημιουργία τα τελευταία 50 χρόνια. Ιδρυτές του Εργαστηρίου 66 και τιμημένοι με δεκάδες ελληνικά και διεθνή βραβεία, οι δύο αρχιτέκτονες εντάσσονται στη μακρά παράδοση των σημαντικών μεταπολεμικών δημιουργών, που ξεκινά από τον Πικιώνη και τον Μιχελή και καταλήγει στον Αλέξανδρο Τομπάζη. 
 
Η συζήτηση ξεκίνησε από τα πρώτα τους ερεθίσματα, τις μορφές και τα σχήματα που επηρέασαν το έργο τους κατά τα πρώτα βήματα της κοινής πορείας τους, τη δεκαετία του ΄60. Ο μυθολογικός Λαβύρινθος και οι αρχαϊκές κατοικίες, με τη λιτή και σοφά μελετημένη διάταξη, αλλά και οι παραδοσιακοί οικισμοί της Ύδρας και της Μακρυνίτσας διαμόρφωσαν την αντίληψή τους για το πώς πρέπει να σχεδιάζεται μια σύγχρονη κατοικία.
 
Σύμφωνα με τους δύο αρχιτέκτονες, κάθε σπίτι οφείλει να επιδρά θετικά στον ψυχισμό των ενοίκων του, αλλά και να δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για το κοινωνικό σύνολο, να εξυπηρετεί δηλαδή το δημόσιο συμφέρον και να προκαλεί μια αίσθηση κοινής ωφέλειας με την παρουσία και το σχεδιασμό του. 
 
Η συζήτηση προχώρησε με αναφορά σε εμβληματικά έργα του ζεύγους Αντωνακάκη, όπως η οικία Ζάννα στου Φιλοπάππου, το Αρχαιολογικό Μουσείο Χίου, η πολυκατοικία της οδού Εμ. Μπενάκη στην Αθήνα, το κτίριο της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο, η ανάπλαση της Πλατείας Κολωνακίου στην Αθήνα, τη Βιβλιοθήκη της ΑΣΚΤ και τόσα άλλα. 
 
Η σχέση του μέσου Έλληνα με την αρχιτεκτονική και κάποιες συμβουλές προς νέους αρχιτέκτονες έδωσαν την ευκαιρία στη Μαργαρίτα Πουρνάρα να αναδείξει μερικές ακόμη πτυχές της προσωπικότητας των δύο καλεσμένων της Τράπεζας της Ελλάδος. 
 
Ο σεβασμός προς το δημόσιο χώρο είναι ένα πολύ βασικό στοιχείο της διαπαιδαγώγησης των νέων ανθρώπων, τόνισαν οι δύο αρχιτέκτονες, και γι΄αυτό το λόγο διατύπωσαν την άποψη ότι το κράτος θα ήταν χρήσιμο να εντάξει κάποιες βασικές αρχές της Αρχιτεκτονικής στη βασική εκπαίδευση.
 
Όπως επεσήμανε στο τέλος της συζήτησης ο Δημήτρης Αντωνακάκης, επαναλαμβάνοντας μια φράση που έχει πει ο φίλος του, σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου, «τους καλλιτέχνες και τους αρχιτέκτονες τους χρειαζόμαστε για την ευθραυστότητά τους». 
 
  • Αρχιτέκτων
    Η Σουζάνα Αντωνακάκη γεννήθηκε το 1935 στην Αθήνα και σπούδασε στην Αρχιτεκτονική σχολή του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου από το 1954 έως το 1959. Από τότε και ως σήμερα συνεργάζεται με το Δημήτρη Αντωνακάκη. Είναι ιδρυτικό μέλος του αρχιτεκτονικού γραφείου Atelier 66 (1965-1986), το οποίο μετονομάστηκε σε Α66 το 1987.

    Έχει διατελέσει μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών - ΣΑΔΑΣ (1971-1972), πρόεδρος του τμήματος Αρχιτεκτόνων του Τεχνικού Επιμελητηρίου (1982-1984),  Αντεπιστέλλον μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας Αρχιτεκτονικής - Academie d' Architecture (1995), μέλος της Εθνικής Γραμματείας της UIA (1982-2002).

    Μετά από πρόσκληση του καθηγητή Herman Hertzberger, υπήρξε Επισκέπτρια Καθηγήτρια και μέλος της διδακτικής ομάδας του International Design Seminar στην Αρχιτεκτονική Σχολή του TU Delft (1987) και  στο Split (1988). Μέλος της Εθνικής Γραμματείας και της Κριτικής Επιτροπής του Europan 1988. Εργα και κείμενά της έχουν καταχωρηθεί στο International Archive of Women in Architecture (iawa) VP & SU Virginia.
  • Αρχιτέκτονας
    Ο αρχιτέκτονας  Δημήτρης Αντωνακάκης είναι ένας από τους πιο σημαντικούς  εκπροσώπους του ελληνικού μοντερνισμού.
     
    Γεννήθηκε στα Χανιά Κρήτης στις 22 Δεκεμβρίου 1933 και έλαβε σχολική εκπαίδευση στην Αθήνα (1939- 1951). Είναι απόφοιτος της σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Από το 1958 εργάζεται ως αρχιτέκτονας μαζί με τη σύζυγό του Σουζάνα Αντωνακάκη, επίσης αρχιτέκτονα.
     
    Το 1965 η Σουζάνα και ο Δημήτρης Αντωνακάκης μαζί με τη Ελένη Γούση-Δεσύλλα ίδρυσαν το Atelier66, στο οποίο προστέθηκαν τα επόμενα χρόνια συνάδελφοι τους αρχιτέκτονες ως ισότιμοι συνεργάτες. Τα επόμενα 20 χρόνια, μαζί με μια λίστα από κτίρια, εκδόσεις, συμμετοχές σε διαγωνισμούς, συνέβαλαν στη διαμόρφωση των σύγχρονων αρχιτεκτονικών τάσεων, έχοντας δημιουργήσει ένα χαρακτηριστικό στυλ που κατέστησε τη δουλειά του Atelier αναγνωρίσιμη. Αυτός ήταν ο λόγος που οδήγησε στην έκδοση μιας μονογραφίας από τις εκδόσεις Rizzoli το 1984 με την επεξεργασία του Kenneth Frampton.
     
    Βιογραφικά στοιχεία
     
    1. 1962- 63 Μέλος του διοικητικού συμβουλίου και ταμίας της Ένωσης Ελλήνων Αρχιτεκτόνων.
    2. 1965- 86 Ιδρυτικό μέλος του Atelier66.
    3. 1958- 92 Λέκτορας στη σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ.
    4. 1975- 77 Πρόεδρος (1975) και αντιπρόεδρος (1976) της σχολής.
    5. Υποψήφιος δύο φορές για τη θέση του καθηγητή Αρχιτεκτονικών Συνθέσεων (1978, 1990- δεν εκλέχθηκε)
    6. Επισκέπτης καθηγητής στη σχολή αρχιτεκτονικής του ΜΙΤ στη Βοστώνη (1994- 1999),στη σχολή αρχιτεκτόνων μηχανικών ΕΜΠ (1997- 1998) και στο τμήμα αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Πάτρας (1999- 2000).
    7. Καλλιτεχνικός διευθυντής του Κέντρου για τη Μεσογειακή Αρχιτεκτονική στα Χανιά (1997- 2007).
    8. 1987- 88 Με πρόσκληση του καθηγητή Herman Hertzberger, γίνεται μέλος της διδακτικής ομάδας στο διεθνές σεμινάριο σχεδιασμού στη σχολή αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου του Delft (1987) και του Split (1988).
    9. 1987 Ιδρυτικό μέλος του Α66 atelier, μέχρι σήμερα.
    10. 1995 Αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αρχιτεκτονικής του Παρισιού (Academie d’ Architecture).
    11. 2007 Επίτιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
     
     
  • Δημοσιογράφος