ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Η νεοελληνική εκπαίδευση κατά τον 20ό αιώνα
 

Ομιλητής:

Καραμανωλάκης Βαγγέλης
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

18/05/2017
 

Διάρκεια:

74:57
 

Εκδήλωση:

Δώδεκα μαθήματα για τον ελληνικό 20ό αιώνα (Κύκλος Σεμιναρίων)
 

Διοργανωτής:

Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ) - Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού & Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ)
 

Χώρος:

Εντευκτήριο της Εταιρείας Μελέτης Νέου Ελληνισμού (ΕΜΝΕ – Μνήμων)
 

Κατηγορίες:

Ιστορία , Εκπαίδευση
 

Ετικέτες

20ός αιώνας , ελληνικός 20ός αιώνας , παιδεία , εκπαίδευση , εκπαιδευτική διαδικασία , εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις , τεχνική εκπαίδευση , γλωσσικό ζήτημα
 
 
 
Το σεμινάριο αυτό ανήκει στον κύκλο με τον γενικό τίτλο «Δώδεκα μαθήματα για τον ελληνικό 20ο αιώνα», που συνδιοργανώνουν τα Αρχεία Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ) και το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ). Ο κύκλος αυτός συνεχίζει την παράδοση ανάλογων θεματικών σεμιναρίων που έγιναν τα δύο τελευταία χρόνια.

Η νεοελληνική εκπαίδευση κατά τον 20ό αιώνα

Η εκπαιδευτική διαδικασία συντελείται πάντοτε εντός ενός συγκεκριμένου ιστορικού πλαισίου άμεσα συνδεδεμένου με την πολιτική, κοινωνική και πολιτισμική συγκυρία. Το σεμινάριο αποσκοπεί στη μελέτη ζητημάτων που αφορούν στην ιστορία της εκπαίδευσης επικεντρωμένη στον 20ό αιώνα στο ελληνικό κράτος. Η επανάσταση στου Γουδή, το βενιζελικό εγχείρημα, η ταραγμένη δεκαετία του ’40, η μεταπολεμική αυταρχική δημοκρατία, η αλλαγή του ΠΑΣΟΚ, συνδέθηκαν με μεταρρυθμίσεις και εκπαιδευτικές αλλαγές, επανασημασιοδοτώντας κάθε φορά την έννοια της παιδείας. Το γλωσσικό ζήτημα, η θέση των κοριτσιών, η τεχνική εκπαίδευση, οι σχέση παιδείας και παραπαιδείας αποτέλεσαν ζητήματα που διέτρεξαν όλη αυτή την περίοδο. 
 
  • Ιστορικός - Επίκουρος Καθηγητής ΕΚΠΑ
    O Βαγγέλης Καραμανωλάκης είναι επίκουρος καθηγητής Ιστορίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας (ΕΚΠΑ) και αναπληρωτής Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Ιστορικού Αρχείου του ΕΚΠΑ. Έχει εργαστεί χρόνια ως επιστημονικός συνεργάτης των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (Α.Σ.Κ.Ι.) και είναι γενικός γραμματέας του Διοικητικού τους Συμβουλίου. Έχει διδάξει στα Τμήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας των Πανεπιστημίων Αθήνας και Κρήτης και στο Π.Μ.Σ. του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Πάντειου Πανεπιστημίου. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε συλλογικούς τόμους και περιοδικά, στη ελληνική και αγγλική γλώσσα, που αναφέρονται στην νεοελληνική ιστορία και ιστοριογραφία του 19ου και 20ού αιώνα. Έχει επιμεληθεί τόμους αναφορικά με τη στρατιωτική δικτατορία (1967-1974), την ελληνική νεολαία στον 20ό αιώνα, την μνήμη και την ιστορία. Το 2006 εκδόθηκε  η μονογραφία του: Η συγκρότηση της ιστορικής επιστήμης και η διδασκαλία της ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών 1837-1932 Αθήνα, IAEN Γενικής Γραμματείας Nέας Γενιάς - Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών ΕΙΕ -43) και το 2104 ο τόμος Κώστας Γαβρόγλου, Βαγγέλης Καραμανωλάκης και Χάιδω Μπάρκουλα, Το Πανεπιστήμιο Αθηνών και η ιστορία του 1837-1937, Π.Ε.Κ., Ηράκλειο.
Βιβλιογραφία

Δημαράς Αλέξης (επιμ.), Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε (τεκμήρια ιστορίας), τόμ. Β΄ (1895 – 1967), Ερμής, Αθήνα 1974

Δημαράς Αλέξης, Ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης. Το «ανακοπτόμενο άλμα», Τάσεις και αντιστάσεις στην ελληνική εκπαίδευση 1833-2000, Μεταίχμιο, Αθήνα 2013

Κυπριανός Παντελής, Συγκριτική ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2004  

Μπουζάκης Σήφης, Νεοελληνική εκπαίδευση (1821 – 1985), β΄ εκδ, Gutenberg, Αθήνα 1991

Στρατής Μπουρνάζος, «Η εκπαίδευση στο ελληνικό κράτος» στο Χατζηιωσήφ Χρήστος (επιμ.) Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. 1900- 1922 Οι απαρχές, τομ. Α2, Βιβλιόραμα, Αθήνα σ. 189 – 239

Πεσμαζόγλου Στέφανος, Εκπαίδευση και ανάπτυξη στην Ελλάδα 1948 – 1985. Το ασύμπτωτο μια σχέσης, Θεμέλιο, Αθήνα 1987

Σταυρίδη – Πατρικίου Ρένα, Γλώσσα, εκπαίδευση και πολιτική, Ολκός, Αθήνα 1999.

Τσουκαλάς Κωνσταντίνος, Εξάρτηση και αναπαραγωγή. Ο κοινωνικός ρόλος των εκπαιδευτικών μηχανισμών στην Ελλάδα (1830 – 1922), μετ Ι Πετροπούλου – Κ. Τσουκαλάς, Θεμέλιο, Αθήνα 1977

Φραγκουδάκη Άννα, Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και φιλελεύθεροι διανοούμενοι. Άγονοι αγώνες και ιδεολογικά αδιέξοδα στον Μεσοπόλεμο, Κέδρος, Αθήνα 1977