ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Το θέατρο στο βασίλειο της αρχαίας Μακεδονίας
 

Ομιλητές:

Δρούγου Στέλλα ,
Μπένος Σταύρος ,
Λιγνάδης Δημήτρης
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

23/03/2017
 

Διάρκεια:

88:25
 

Εκδήλωση:

Κύκλος: Το θέατρο στην Αρχαία Μακεδονία και τη Θράκη
 

Διοργανωτής:

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Megaron Plus, Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ
 

Χώρος:

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
 

Κατηγορία:

Αρχαιολογία
 

Ετικέτες

αρχαίο ελληνικό θέατρο , Ευριπίδης , Διόνυσος , μουσικοί αγώνες , αρχαία Μακεδονία , θέατρο Αιγών
 
 
 
Ο κύκλος των διαλέξεων «Το θέατρο στην Αρχαία Μακεδονία», στο πλαίσιο της επιτυχημένης συνεργασίας του Megaron Plus με το Σωματείο Διάζωμα, συνεχίστηκε την Πέμπτη 23 Μαρτίου, με την ομιλία «Το θέατρο στο βασίλειο της Αρχαίας Μακεδονίας» της Στέλλας Δρούγου, ομότιμης καθηγήτριας Κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Προλόγισε, ο πρόεδρος του “Διαζώματος”, Σταύρος Μπένος

Το θέατρο στο βασίλειο της Αρχαίας Μακεδονίας

Η άφιξη του αθηναίου τραγικού ποιητή Ευριπίδη στην Αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αρχέλαου στο τέλος του 5ου αι. π.Χ. αποτελεί ορόσημο για την ιστορία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου και ιδιαιτέρως στις βόρειες χώρες του ελληνικού κόσμου. Η κυρίαρχη λατρεία του Διονύσου και οι μουσικοί αγώνες που μαρτυρούνται για τις περιοχές αυτές αποτελούν πρόσφορο έδαφος για την επικράτηση του θεατρικού λόγου. Η αποκάλυψη του θεάτρου των Αιγών (Βεργίνα), της πρώτης πρωτεύουσας του βασιλείου, ενός από τα πρώιμα παραδείγματα  της αρχιτεκτονικής των αρχαίων θεάτρων, αποκαλύπτει το δεύτερο ορόσημο στην ιστορία του θεάτρου στη Μακεδονία – το μνημείο, μάλιστα, συνδέεται με χαρακτηριστικά πολιτικά γεγονότα, όπως η δολοφονία του Φιλίππου Β΄ το 336 π.Χ. Έκτοτε, και στη διάρκεια των ελληνιστικών αιώνων,  δημιουργούνται λίθινες θεατρικές εγκαταστάσεις και θεατρικά έργα όχι μόνο στην επικράτεια του βασιλείου της Μακεδονίας, αλλά και ευρύτερα, στις πόλεις και στις πρωτεύουσες των νέων βασιλείων των διαδόχων στην Ανατολή, δείγμα πάντοτε της προηγμένης πολιτικής και πολιτισμικής ζωής. Έμμεσες μαρτυρίες από προϊόντα της βιοτεχνίας, επιγραφές και άλλες γραπτές αφηγήσεις επιβεβαιώνουν με έμφαση τη σημασία του θεάτρου σε όλες τις εκφάνσεις και σε όλα τα έργα του.
 
  • Ομότιμη καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
    Ομότιμη καθηγήτρια κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Πτυχιούχος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (πτυχίο 1969-70). Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Wuerzburg ( 1974) με διδακτορική διατριβή για τους αρχαίους αττικούς ψυκτήρες (δημοσιεύθηκε το 1975). Κατά το διάστημα 1975-1976 εργάστηκε στην ΙΖ΄ Εφορεία Αρχαιοτήτων (Βέροια, Πέλλα κλπ). Από το1976 έως το 2012 υπηρέτησε στο ΑΠΘ. Εξελέγη το 1997 τακτική καθηγήτρια κλασικής αρχαιολογίας στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Ασχολείται κυρίως με την αρχαία ελληνική κεραμική και αγγειογραφία και ιδιαίτερα την Ελληνιστική Κεραμική. Συμμετέχει από το 1976 έως σήμερα στην ανασκαφή της Βεργίνας την οποία διηύθυνε επί δέκα έτη μετά τον θάνατο του Καθηγητή Μ. Ανδρόνικου Από το 1998 αναλαμβάνει την οργάνωση της ανασκαφής στη θέση Καστρί στο Πολυνέρι του Νομού Γρεβενών και αναλαμβάνει τη διεύθυνσή της. Από το 1986 συμμετέχει στην οργάνωση και τη πραγματοποίηση των Διεθνών Επιστημονικών Συναντήσεων για την Ελληνιστική Κεραμική μαζί με τους αρχαιολόγους Λ. Μαραγκού, Η. Ζερβουδάκη, Ι. Τουράτσογλου και Ρ. Ιντζεσίλογλου. Είναι μέλος της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας και αντεπιστέλλον μέλος του Γερμανικού Αρχαιολογικού και Αυστριακού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου.
  • Τοπογράφος Μηχανικός, ιδρυτής σωματείου "ΔΙΑΖΩΜΑ"
    Γεννήθηκε στην Καλαμάτα και είναι τοπογράφος-μηχανικός. Υπηρέτησε το δημόσιο βίο της χώρας ως: Δήμαρχος Καλαμάτας (1979-1990), Βουλευτής (Μεσσηνίας 1990-2004,  Β΄ Αθήνας 2004-2007),Υφυπουργός Πολιτισμού στη τελευταία κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου και Υπουργός Πολιτισμού, Υπουργός Αιγαίου και Υφυπουργός Δημόσιας Διοίκησης στις κυβερνήσεις Κώστα Σημίτη. Οι σημαντικότεροι σταθμοί στη διαδρομή του στη δημόσια σφαίρα είναι: α) η ανασυγκρότηση της Καλαμάτας μετά τους καταστρεπτικούς σεισμούς του Σεπτεμβρίου του 1986 που βραβεύθηκε τόσο από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πολεοδόμων (πρότυπη και ανθρωποκεντρική πολεοδομική ανάταξη της Καλαμάτας) όσο και από την Europa Nostra (Διάσωση και ανάδειξη των μνημείων της πόλης), β) η ίδρυση και λειτουργία των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) και γ) η ίδρυση και λειτουργία του σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ».
  • Ηθοποιός - σκηνοθέτης
    Ο Δημήτρης Λιγνάδης είναι αριστούχος απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Έχει εργαστεί ως ηθοποιός και σκηνοθέτης στο Εθνικό Θέατρο, στα Φεστιβάλ Επιδαύρου και Αθηνών και σε ιδιωτικούς θιάσους. Έχει εργασθεί επίσης στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Δίδαξε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, στο Θεατρικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και διετέλεσε υπεύθυνος του θεατρικού ομίλου στα Αρσάκεια Σχολεία και στο Κολλέγιο Ψυχικού.