Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Γλωσσική Κατάκτηση: Ο ρόλος της θεωρίας και μερικές παρεξηγήσεις

Τζακώστα Μαρίνα

13 Απριλίου 2011

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 36:58 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 6519
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στόχος της παρουσίασης είναι, αφενός, να τονίσει και να εξάρει το ρόλο της θεωρίας στη μελέτη της γλωσσικής ανάπτυξης και, αφετέρου, να διαλευκάνει κάποιες ‘παρεξηγήσεις’ σχετικά με τους τρόπους προσέγγισης της γλωσσικής ανάπτυξης. Πιο συγκεκριμένα, ξεκινώντας από ερωτήματα που αφορούν τον ορισμό της γνώσης της γλώσσας και το πώς αυτή αναπτύσσεται παρουσιάζονται διάφορες θεωρίες μαθησιακότητας από τον μπιχεβιορισμό μέχρι τη γενετική θεωρία και συζητιούνται διάφορες ‘παρεξηγήσεις’ οι οποίες αφορούν την αμφίσημη και συχνά λανθασμένη χρήση της ορολογίας και των θεωρητικών μοντέλων γλωσσικής ανάπτυξης, τη μεθοδολογία της έρευνας και το ρόλο της διεπιστημονικότητας στη θεωρητική προσέγγιση της γλωσσικής ανάπτυξης.

Τζακώστα Μαρίνα Λεκτόρας, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης - Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Μαρίνα Τζακώστα φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή και το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Κρήτης από όπου αποφοίτησε με πτυχίο και ειδίκευση στη Γλωσσολογία. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές πρώτου κύκλου στο ίδιο τμήμα. Η διπλωματική της εργασία είχε ως θέμα της την κατάκτηση της συλλαβικής δομής στην ελληνική ως μητρική γλώσσα. Τις διδακτορικές της σπουδές συνέχισε ως υπότροφη στο τμήμα Γλωσσολογίας και το Ινστιτούτο Γενετικής Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου του Λέιντεν στην Ολλανδία. Η διδακτορική της διατριβή επικεντρώθηκε στην κατάκτηση του τονικού συστήματος της ελληνικής και πάλι ως μητρικής γλώσσας. Μέρος των διδακτορικών της σπουδών διάνυσε ως επισκέπτρια ερευνήτρια στο Τμήμα Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου του Amherst στη Μασαχουσέτη.

Έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα του Πανεπιστημίου της Βιέννης (1995) και του Πανεπιστημίου της Κρήτης (1997). Παράλληλα, έχει εργαστεί στο Ερευνητικό Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Αθηνών «Εκπαίδευση Μουσουλμανόπαιδων» με κύρια αρμοδιότητα τη σύνταξη εγχειριδίου σχετικού με την εκμάθηση της ελληνικής φωνολογίας από αλλόγλωσσους ομιλητές της καθώς και τους τρόπους διδασκαλίας της ελληνικής (Ρεβυθιάδου, Α. & Μ. Τζακώστα. 2007. Η Φωνολογία στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης). Έχει επίσης διατελέσει υπότροφη μεταδιδάκτορας του Ι.Κ.Υ. (Απρίλιος 2006-Οκτώβριος 2007) με ένα πρόγραμμα που έχει ως θέμα του την εκμάθηση των σύνθετων της ελληνικής από Τούρκους και Έλληνες αλλόγλωσσους ομιλητές της. Τέλος, έχει εκπονήσει ερευνητικά προγράμματα με υποτροφίες του Ειδικού Λογαριασμού του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια, ενώ άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή περιοδικά και ερευνητικούς τόμους.

Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια Πάτρας, Κρήτης και Αιγαίου. Τώρα υπηρετεί ως Λέκτορας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Κρήτης όπου διδάσκει μαθήματα σχετικά με τη γλωσσική ανάπτυξη, τη θεωρητική και την εφαρμοσμένη γλωσσολογία, τις γλωσσικές διαταραχές, τη γένεση και την εξέλιξη της γλώσσας, τη γλωσσική αλλαγή και τη γλωσσική επαφή. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην κατάκτηση της μητρικής γλώσσας, κυρίως στο επίπεδο της φωνολογίας και της μορφολογίας, της εκμάθησης και της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών, της διγλωσσίας, των γλωσσικών διαταραχών σε παιδιά και ενήλικες, της διαλεκτολογίας, της γλωσσικής αλλαγής και της γλωσσικής επαφής. 

1. Brown, J. Statistics as a Foreign LanguagePart 1: What to Look for in Reading Statistical Language Studies. TESOL Quarterly, Teachers of English to Speakers of Other Languages, Inc.(TESOL), 1991, Vol. 25(4), pp. 569-586
 
2. Hornstein, N. & Lightfoot, D. Introduction in Explanation in Linguistics. The Logical Problem of Language Acquisition. 1981
 
3. Ingram, D. Phonological disability in children: Studies in disorders of communication. Singular Pub. Group, 1989

Σχετικές ομιλίες