ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

 

Τίτλος:

Γλώσσα: ήχος και εικόνα
 

Ομιλητής:

Πρωτόπαπας Αθανάσιος
 

Γλώσσα:

Ελληνική
 

Ημερομηνία:

13/04/2011
 

Διάρκεια:

27:13
 

Εκδήλωση:

Γλώσσα & Εγκέφαλος. Από τη γλωσσική κατάκτηση στις γλωσσικές διαταραχές
 

Διοργανωτής:

Τομέας Γλωσσολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Κέντρο Επιστήμης, Κοινωνίας & Τέχνης CAID
 

Χώρος:

Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δρακόπουλος» - Κεντρικό Κτήριο Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου 30, Αθήνα
 

Κατηγορίες:

Γνωσιακή επιστήμη , Γλωσσολογία
 

Ετικέτες

γλώσσα , εγκέφαλος , ομιλία , επικοινωνία , ήχος , εικόνα , γλωσσική πρόσληψη ,
 
 
 
Η γλωσσική επικοινωνία γίνεται μέσω ήχων ομιλίας και εικόνων γραφής. Στην παρουσίαση αναδεικνύονται μερικά από τα βασικά προβλήματα που καλείται να επιλύσει το σύστημα γλωσσικής πρόσληψης, προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση στις λέξεις του μηνύματος. Η φυσική ομιλία περιλαμβάνει ποικιλία ήχων που δεν εξαρτώνται μόνο από το φθόγγο-στόχο αλλά και από πολλούς άλλους παράγοντες. Όμως ο ακροατής, κατά κανόνα, δεν δυσκολεύεται στην αναγνώριση των λέξεων, ξεπερνώντας προβλήματα υποάρθρωσης, συνάρθρωσης και ανταγωνισμού. Αντίστοιχα, ο αναγνώστης συνθέτει στοιχεία για τις λέξεις του κειμένου από πολλαπλές προσηλώσεις των ματιών, ξεπερνώντας προβλήματα τμηματικής επεξεργασίας και ανταγωνισμού από ορθογραφικά γειτονικές λέξεις. Η επιτυχία αυτών των διεργασιών, χωρίς επίγνωση των ομιλητών και των ακροατών, οφείλεται στο ότι οι λέξεις δεν βρίσκονται στους ήχους και τις εικόνες, αλλά στο νου, ενώ τα φυσικά μέσα παρέχουν απλώς στοιχεία χάρη στα οποία τις συμπεραίνουμε.
 
  • Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης, ΕΚΠΑ
    Αναπληρωτής Καθηγητής γνωσιακής επιστήμης στο  Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πτυχιούχος φυσικής Πανεπιστημίου Πατρών (1991), κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου μηχανικού (1995) και διδάκτορας γνωσιακής επιστήμης (1997) του Πανεπιστημίου Brown των ΗΠΑ. Έχει εργαστεί στην ανάπτυξη λογισμικού αξιολόγησης και υποστήριξης γλωσσικών, αναγνωστικών και νοητικών λειτουργιών καθώς και στην κατασκευή και στάθμιση δοκιμασιών ψυχοεκπαιδευτικής αξιολόγησης. Τα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν σε μηχανισμούς μάθησης και αντίληψης του προφορικού και του γραπτού λογου σε λεξικό και υπολεξικό επίπεδο. Επίσης ασχολείται με υπολογιστικά νοητικά μοντέλα, ακουστική φωνητική και ανάπτυξη πόρων και εργαλείων για την υποστήριξη της ψυχογλωσσολογικής έρευνας.