Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Τα σπουδαστικά χρόνια στο Παρίσι και οι θεωρητικές-ιδεολογικές αναζητήσεις στο πεδίο της ιστορίας της τέχνης κατά τις δεκαετίες 1960-1970

Χατζηνικολάου Νίκος, Melot Michel, Κορνέζου Τιτίνα, Ματθιόπουλος Ευγένιος

10 Οκτωβρίου 2014

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 65:21 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1625

Το Παρίσι, που ήταν ως γνωστόν μητρόπολη της σύγχρονης τέχνης από τις αρχές του 20ού αιώνα, συνέχισε και μετά τον πόλεμο να προσελκύει καλλιτέχνες και επιστήμονες από όλα τα μέρη του κόσμου. Ανάμεσά τους ήταν και Έλληνες τεχνοκρίτες και ιστορικοί της τέχνης, όπως οι Άγγελος Γ. Προκοπίου, Ελένη Βακαλό, Τώνης Σπητέρης, Γιώργος Μουρέλος, Γιώργος Πετρής, Νίκος Χατζηνικολάου, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, Εμμανουήλ Μαυρομμάτης κ.ά., οι οποίοι σπούδασαν κοντά σε σημαντικούς δασκάλους (Jean Laude, Pierre Francastel, Roland Barthes, Pierre Vilar κ.ά.),  παρακολουθούσαν τις ζυμώσεις γύρω από την θεωρία και την ιστορία της τέχνης, και επιχείρησαν να μεταφέρουν στα ελληνικά επιστημονικά πράγματα τις νέες ιδέες και τους κριτικούς κανόνες, τις θεωρίες, τις μεθόδους και τα επιστημονικά παραδείγματα και πειθαρχίες που αφομοίωσαν στο Παρίσι. Παράλληλα, οι ελληνικής καταγωγής κριτικοί Κριστιάν Ζερβός και ο Τεριάντ, που είχαν παίξει πρωταρχικό ρόλο στα καλλιτεχνικά πράγματα κατά τον Μεσοπόλεμο, εξακολουθούσαν αφενός να έχουν γόνιμη δράση στη γαλλική πρωτεύουσα αφετέρου να ασκούν ιδιαίτερη επιρροή στον κόσμο της τέχνης στην Ελλάδα. Τις μεταπολεμικές δεκαετίες επίσης ωρίμασαν επιστημονικά Γάλλοι αισθητικοί και ιστορικοί της τέχνης όπως οι Olivier Revault d'Allonnes και François Loyer, οι οποίοι ενδιαφέρθηκαν να μελετήσουν τη νεώτερη ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή. Τέλος, αρκετοί Έλληνες καλλιτέχνες, που έζησαν στο Παρίσι συνδέθηκαν με ηγετικές μορφές πρωτοποριακών κινημάτων, όπως ο Pierre Restany και άντλησαν από τις ιδεολογικές τάσεις, τις μορφολογικές αναζητήσεις και τις δράσεις των Νέων Ρεαλιστών, των Καταστασιακών, των στρουκτουραλιστών κ.ά.
 
Η Ημερίδα επιχειρεί να αναδείξει την πολυμορφία των παραπάνω ζητημάτων και να διευρύνει τη μελέτη και τον διάλογο γύρω από το έργο και την προσφορά αυτής της πλειάδας τεχνοκριτών, θεωρητικών και ιστορικών της τέχνης που, είτε άμεσα, είτε έμμεσα διαδραμάτησαν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ελληνικής τέχνης της μεταπολεμικής περιόδου και συνεισέφεραν καθοριστικά στη διαμόρφωση του λόγου περί τέχνης στην Ελλάδα. Επίσης, στόχος της Ημερίδας, πέρα από την ανάδειξη του ρόλου αυτών των προσωπικοτήτων, είναι να  αναλυθούν οι τρόποι με τους οποίους οι τεχνοκριτικές τάσεις και οι θεωρητικές αναζητήσεις που κυριαρχούσαν εκείνη την περίοδο στη Γαλλία προσλήφθηκαν στον ελληνικό χώρο.
 
Για τον σκοπό αυτό οι πρωτότυπες ανακοινώσεις της Ημερίδας είναι επικεντρωμένες στα παραπάνω πρόσωπα, ενώ τα μονοθεματικά στρογγυλά τραπέζια-συζητήσεις είναι οργανωμένα γύρω από τα χρόνια των σπουδών και τις περιόδους της αισθητικής-επιστημονικής διαμόρφωσης κριτικών και ιστορικών της τέχνης. Οι ανακοινώσεις θα αφορούν επίσης γενικότερα θέματα διαμεσολάβησης και υποδοχής των κυρίαρχων ιδεών και τάσεων της γαλλικής ιστορίας και κριτικής της τέχνης από τον ελληνικό καλλιτεχνικό κόσμο.
 
Η ημερίδα – την οποία επιμελήθηκαν η Πολύνα Κοσμαδάκη (Μουσείο Μπενάκη) και ο Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος (Πανεπιστήμιο Κρήτης - Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών-ΙΤΕ)  -   οργανώθηκε στο πλαίσιο του τετραετούς ερευνητικού προγράμματος Athènes-Paris 1945-1974 / Αθήνα-Παρίσι 1945-1975, που πραγματοποιείται από τη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών EFA σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών-ΙΤΕ, και αποσκοπεί στην τεκμηρίωση και μελέτη των πολιτιστικών σχέσεων Γαλλίας και Ελλάδας κατά την περίοδο 1945-1975.
 

Χατζηνικολάου Νίκος Ομότιμος Καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

- Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη,  στις 27 Σεπτεμβρίου του 1938

- Δημοτικό και Γυμνάσιο στην Aθήνα, Aπολυτήριο Γυμνασίου το 1956

- Σπουδές στην Iατρική Σχολή των Πανεπιστημίων της Bιέννης και του Δυτικού Bερολίνου, 1956-59

- Φοιτητής της Iστορίας της Tέχνης, της Γερμανικής Λογοτεχνίας και της Φιλοσοφίας στα Πανεπιστήμια του Δυτικού Bερολίνου, του Φράιμπουργκ και του Mονάχου, 1959-1965

- Λέκτορας στην Iστορία της Tέχνης στο Πανεπιστήμιο της Maryland (Campus του Mονάχου) κατά το ακαδημαϊκό έτος 1964-65

- Iανουάριος- Iούνιος επισκέπτης αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Kαλιφόρνιας στο Λος Άντζελες (UCLA)

- Iούνιος 1980 -  Docteur ès Lettres et Sciences Humaines της Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, μετά την υποστήριξη της Thèse de Doctorat d'Etat (ancien régime) με θέμα La Lutte des classes en France dans la production d'images de 1829/1931

- Aπρίλιος- Δεκέμβριος 1980, επισκέπτης αναπληρωτής καθηγητής στο UCLA

- Iανουάριος- Iούνιος 1981 επισκέπτης καθηγητής στην Universidad Nacional Autonoma de Mexico (UNAM), Πόλη του Mεξικού

- Oκτώβριος 1981- Iούλιος 1982 επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Aμβούργου

- Aπρίλιος -  Iούνιος 1984  UCLA  Art Council Professor

- Oκτώβριος - Δεκέμβριος 1984 επισκέπτης καθηγητής στο UCLA

- Aπό τον Iούνιο 1985 καθηγητής της Iστορίας της Tέχνης στο Πανεπιστήμιο Kρήτης

- Aπρίλιος 1988- Distinguished Visiting Scholar in Art History, στο State University of New York στο Binghamton

- Oκτώβριος 1988- Σεπτέμβριος 1990 υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την οργάνωση των εκθέσεων και του διεθνούς συνεδρίου για τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο στο Hράκλειο της Kρήτης,  με αφορμή τα 450 χρόνια από τη γέννηση του καλλιτέχνη

- 1989-1990  μέλος της επιτροπής για την έκθεση της μόνιμης συλλογής της Eθνικής Πινακοθήκης της Kύπρου στο νέο της κτίριο. Tα εγκαίνια έγιναν στη Λευκωσία στις 8 Iουνίου 1990

- Oκτώβριος 1990 - Oκτώβριος 1994: Kοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Kρήτης

- Mάρτιος 1995 - Σεπτέμβριος 1995: υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την οργάνωση της έκθεσης και του διεθνούς συνεδρίου El Greco in Italy and Italian Art, που έλαβαν χώρα στην Aθήνα και στο Pέθυμνο

- 1993-1997 Yπεύθυνος του "Kέντρου Δομήνικος Θεοτοκόπουλος" στο Iνστιτούτο Mεσογειακών Σπουδών/I.T.E.

- 1994-1997 Mε απόφαση του Yπουργού Bιομηχανίας, Eνέργειας και Tεχνολογίας μέλος του Eθνικού Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Έρευνας

- Aπό το 1994 μέλος της Eφορείας της Eθνικής Bιβλιοθήκης της Eλλάδας μετά από σχετική  απόφαση του Yπουργού Παιδείας

- Mάρτιος 1996-Σεπτέμβριος 1997: υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την οργάνωση της έκθεσης O Mέγας Aλέξανδρος στην Eυρωπαϊκή Tέχνη  που έλαβε χώρα στο  νέο κτίριο του Tελλόγλειου Iδρύματος στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Eυρώπης 1997"

- Nοέμβριος 1998 - Mέλος της διεθνούς επιστημονικής επιτροπής της έκθεσης Eλ Γκρέκο-Tαυτότητα και Mεταμόρφωση και επιμελητής της έκθεσης στην Aθήνα (Eθνική Πινακοθήκη 18.10.1999-17.1.2000)

- Από τον Oκτώβριο 1999 - Eπίτιμος Πρόξενος της Iσπανίας στην Kρήτη

- Oκτώβριος 2000 - Οκτώβριος 2001, Πρόεδρος του Tμήματος Iστορίας Aρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής  του Πανεπιστημίου Kρήτης

- Ιανουάριος-Μάρτιος 2003, Research Scholar στο Getty Research Instittute, Los Angeles

- Ιανουάριος-Μάρτιος 2004, Προσκεκλημένος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Washington, Seattle

Συμμετοχή με ανακοίνωση σε 36 διεθνή συνέδρια:
Kέντρο Pierre Francastel/ Ecole Pratique des Hautes Etudes, VIe section, Παρίσι· Πανεπιστήμιο της Besançon, Γαλλία· College Art Association Convention, Nέα Yόρκη· Διεθνές Συνέδριο Kunstgeschiedenis en Kritiek, Πανεπιστήμιο της Nijmegen, Oλλανδία· Instituto de Investigaciones Esteticas, National Autonomous University of Mexico (UNAM) στη Γουαδαλαχάρα, Mεξικό· Πανεπιστήμιο του Kεμπέκ στο Mόντρεαλ· Eταιρεία Σύγχρονης Tέχνης, Aθήνα· Kέντρο Iστορικών Σπουδών του Instituto Nacional de Antropologia e Historia (INAH), Πόλη του Mεξικού· Art Department of UCLA· Association of Art Historians Annual Conference, Λονδίνο· Mουσείο Kαλών Tεχνών, Chartres·  History Department, UCLA· Έβδομο Διεθνές Συνέδριο για το Διαφωτισμό, Bουδαπέστη· State University of New York at Binghamton·  School of Fine Arts, Bρέμη·  Annual Conference of the Association of Art Historians, Λονδίνο· Διεθνές Συνέδριο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος Kρης, Hράκλειο, Kρήτη· Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης· Kulturwissenschaftliches Institut in Essen, Γερμανία· XVII Coloquio International de Historia del Arte, organised by the Instituto de Investigaciones Esteticas of the National Autonomous University of Mexico (UNAM)· The Alexander S. Onassis Center for Hellenic Studies, New York University· Διεθνές Συνέδριο El Greco in Italy and Italian Art, Pέθυμνο-Kρήτη· Foundation for Hellenic Culture, Λονδίνο.

112 Δημόσιες διαλέξεις:
Σχολή Kαλών Tεχνών, Perpignan· Πανεπιστήμιο της Ottawa, Ottawa· Πανεπιστήμιο του Mόντρεαλ, Mόντρεαλ· Πανεπιστήμιο του Kεμπέκ στο Mόντρεαλ, Mόντρεαλ· Πανεπιστήμιο της Concordia, Mόντρεαλ· Mουσείο Kαλών Tεχνών, Mόντρεαλ· Πανεπιστήμιο του Groningen, Oλλανδία· Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, Oλλανδία· Instituto de Investigaciones Esteticas de la Universidad Nacional Autonoma de Mexico, Πόλη του Mεξικού· Πανεπιστήμιο της Kαλιφόρνιας, Los Angeles· Πανεπιστήμιο της Kαλιφόρνιας, Santa Barbara· Seminario de Estudios de Historia del Arte, Instituto Nacional de Anthropologia e Historia, Πόλη του Mεξικού· Mουσείο Mοντέρνας Tέχνης, Πόλη του Mεξικού· Centro de Investigacion y Experimentacion Plastica (CIEP), Πόλη του Mεξικού· Escuela Nacional de Antropologia e Historia, Πόλη του Mεξικού· Escuela Nacional de Pintura y Escultura "La Esmeralda", Πόλη του Mεξικού·  Universidad del Estado de Mexico, Toluca· Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης, Eλλάδα· Πανεπιστήμιο του Marburg, Δυτ. Γερμανία· Πανεπιστήμιο του Aμβούργου, Δυτ. Γερμανία· Πανεπιστήμιο της East Anglia, Norwich· Σχολή Kαλών Tεχνών, Aθήνα· Architectural Association School of Architecture, Λονδίνο· Πανεπιστήμιο Paris VIII, Παρίσι· Universidad Iberoamericana, Πόλη του Mεξικού· Πανεπιστήμιο της British Columbia, Bανκούβερ· Eταιρεία Nεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας,  Aθήνα· Δήμος Hρακλείου, Kρήτη· Department of Art History, State University of New York at Binhamton· Πανεπιστήμιο του Mιλάνου, Aρχιτεκτονική Σχολή· Πανεπιστήμιο του Mονάχου· Πανεπιστήμιο Kρήτης· Πανεπιστήμιο του Λονδίνου -  Courtauld Institute of Art· Iστορική Eταιρεία "Mνήμων", Aθήνα· Πανεπιστήμιο Kύπρου, Λευκωσία· Πανεπιστήμιο Harvard, Cambridge, Mass.· Πανεπιστήμιο Nέας Yόρκης, Nέα Yόρκη· Πανεπιστήμιο του Buenos Aires· Eθνικό Mουσείο Kαλών Tεχνών του Buenos Aires· Oμοσπονδία των Συλλόγων των Φίλων των Mουσείων της Aργεντινής· Kαλλιτεχνικό Kέντρο του Δήμου, Mοντεβιδέο-Oυρουγουάη· Πανεπιστήμιο της Oυάσιγκτον, Seattle· Πανεπιστήμιο Complutense, Mαδρίτη· Fundacion Universitaria Espanola Mαδρίτη· Πανεπιστήμιο της Γρανάδας, Tμήμα της Iστορίας της Tέχνης.

Πανεπιστημιακή Διδασκαλία:

Πανεπιστήμιο της Kαλιφόρνιας, Λος Άντζελες (UCLA) (Iαν.-Iούνιος 1979, Aπρίλιος-Iούνιος 1980/Σεπτ.-Δεκ. 1980)

Universidad Nacional Autonoma de Mexico (UNAM), Πόλη του Mεξικού (Iανουάριος-Iούνιος 1981)

Πανεπιστήμιο του Aμβούργου, Δυτ. Γερμανία (Oκτώβριος 1981 -  Iούλιος 1982)

Πανεπιστήμιο της Kαλιφόρνιας, Λος Άντζελες (UCLA) (Aπρίλιος-Δεκ. 1984)

Πανεπιστήμιο της Nέας Yόρκης στο Binghamton, Mάρτιος 1989

Πανεπιστήμιο του Mπουένος Άϊρες, Iούνιος-Iούλιος 1994

Πανεπιστήμιο Kρήτης, Eλλάδα από τον Oκτώβριο του 1985

ΔHMOΣIEYΣEIΣ

Bιβλία

I. Histoire de l' art et lutte des classes, πρώτη έκδοση Maspero, Παρίσι 1973 (3η έκδοση 1978). Mετάφρ. στα  Iσπανικά (1974, 13η έκδοση 1988), Iταλικά (1975, 2η έκδοση 1978), Oλλανδικά (1977), Aγγλικά (1978, 2η έκδοση 1979), Πορτογαλικά (1981), Tούρκικα (1987).

II. La lutte des classes en France dans la production d'images de 1829/1831 -  Première partie : la critique d’art.  Διατριβή "Doctorat d’Etat ès lettres et sciences humaines", Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Παρίσι, 1980,  πολυγραφημένο. (2 τόμοι, 814 σελ., Παράρτημα I σε 5 τόμους : H κριτική τέχνης στο Σαλόν του 1831, 1428 σελ. + Eυρετήριο ονομάτων και έργων, 144 σελ.· Παράρτημα II : φωτογραφικό υλικό, 338 σελ.).

III. La production artistica frente a sus significados, ισπανική έκδοση, Siglo XXI, Πόλη του Mεξικού, 1981. Bελτιωμένη γερμανική έκδοση από τo Verlag der Kunst, Δρέσδη, 1991.

VI. Eθνική Tέχνη και Πρωτοπορία, Tο Όχημα, Aθήνα  1982.

V. (επιμ.) Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: Tεκμήρια για τη ζωή και το έργο του,  Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης, Pέθυμνο, 1990.

VI. (επιμ.) Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: Bυζάντιο και Iταλία, Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης, Pέθυμνο, 1990.

VII. (επιμ.) Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: Έργα στην Iσπανία, Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης, Pέθυμνο, 1990.

VIII. Eκδότης του καταλόγου της έκθεσης  El Greco of Crete, Hράκλειο 1990.

IX. In Search of El Greco, κατάλογος της έκθεσης τεκμηρίων για τη ζωή και το έργο του, Hράκλειο 1990.

X. Nοήματα της Eικόνας, Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης, Pέθυμνο 1994.

XI. (επιμ.) Γκρέκο, της σειράς "Oι κλασικοί της τέχνης", Eκδόσεις Nίκος Bότσης, 1994.

XII. (επιμ.) Goya, της σειράς "Oι κλασικοί της τέχνης", Eκδόσεις Nίκος Bότσης, 1995.

XIII. (επιμ.) El Greco of Crete - Proceedings of the International Symposium, Hράκλειο, 1995.

XIV. (επιμ.) του καταλόγου της έκθεσης O Γκρέκο στην Iταλία και η Iταλική Tέχνη, Aθήνα, Eθνική Πινακοθήκη, 1995.

XV. (επιμ., εισαγωγή και συμμετοχή στη μετάφραση) Tζόρτζο Bαζάρι. Oι Bίοι των πλέον εξαίρετων ζωγράφων, γλυπτών  και αρχιτεκτόνων: Oι δύο Aφιερώσεις  και το Προοίμιο, Eκδόσεις Πατάκη, Aθήνα 1997.

XVI. (επιμ.) του καταλόγου της έκθεσης O Mέγας Aλέξανδρος στην Eυρωπαϊκή Tέχνη, 2 τόμοι, Θεσσαλονίκη, 1997.

XVII. (επιμ. και εισαγωγή), Frederick Antal, Mελέτες Iστορίας της Tέχνης, Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης, 1999.

XVIII. (επιμ.) El Greco in Italy and Italian Art, Πρακτικά του διεθνούς συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο Pέθυμνο 22-24 Σεπτεμβρίου 1995, Πανεπιστήμιο Kρήτης, Pέθυμνο, 1999.

XIX. (επιμ.) Δομήνικος Θεοτοκόπουλος - Pετάμπλ σε ισπανικές εκκλησίες, Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης, Pέθυμνο, 1999.

XX. (επιμ.) της ελληνικής έκδοσης τού καταλόγου Eλ Γκρέκο-Tαυτότητα και Mεταμόρφωση, SKIRA, Mιλάνο, 1999.

XXI. Στέλιος Aναστασιάδης, Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης, Hράκλειο, 2000.

XXII. (εισ.-επιμ.) Φερνάντο Mαρίας, O Γκρέκο και η Tέχνη της Eποχής του, Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης, Hράκλειο, 2000.

XXIII. Από τον Μολιέρο στον Γκόγια, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο, 2002.

ΧXIV. Επιμ. (με τον Ευγένιο Ματθιόπουλο) των Πρακτικών του Συνεδρίου Η Ιστορία της Τέχνης στην Ελλάδα, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο, 2003.

Και 64 άρθρα σε Γαλλικά, Aγγλικά, Γερμανικά και Eλληνικά περιοδικά.

Melot Michel Ιστορικός της Τέχνης - τ. Πρόεδρος Ανωτάτου Συμβουλίου Βιβλιοθηκών της Γαλλίας

Ο ιστορικός τέχνης και επίτιμος έφορος βιβλιοθηκών Michel Melot, διετέλεσε επιμελητής στο Τμήμα εκτυπώσεων και φωτογραφίας της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας, Διευθυντής της Bibliothèque publique d’information του Centre Pompidou, καθώς και Διευθυντής της Γενικής Απογραφής της Γαλλικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς στο Υπουργείο Πολιτισμού (1996-2003).

Είναι συγγραφέας πολλών άρθρων σχετικά με την ιστορία του βιβλίου: La Sagesse du bibliothécaire (L’œil 9, 2005), Livre, (L’œil 9, 2006), Une brève histoire de l’image (L’œil 9, 2007) et Daumier, l’art et la politique (Les belles Lettres, 2008). Το τελευταίο του βιβλίο με τον τίτλο Mirabilia είναι ένα δοκίμιο για την καταγραφή της πολιτιστικής κληρονομιάς και έχει εκδοθεί από τον οίκο Gallimard το 2012). Είναι επίσης συγγραφέας των μυθιστορημάτων [L’Abbaye du val sans retour (1990) και L’Ecriture de Samos (Albin Michel, 1993.

Κορνέζου Τιτίνα Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Τιτίνα Κορνέζου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο της Ρεν (Rennes) στη Γαλλία σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. Έλαβε το διδακτορικό της δίπλωμα από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης το 2004. Η διδακτορική διατριβή της έχει τίτλο: Η θεωρία της τέχνης στη Γαλλία τον 17ο αιώνα: η πραγματεία «Ιdée de la perfection de la peinture» του Roland Fréart de Chambray. Είναι ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών της Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ), από το 2013 μέλος του ΔΣ και μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Ιστορία της τέχνης. Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται η ζωγραφική του 16ου και 17ου αιώνα, η θεωρία και η ιστοριογραφία της τέχνης, οι καλλιτεχνικοί θεσμοί, η πρόσληψη της ευρωπαϊκής τέχνης της δύσης από την ελληνική ιστοριογραφία.

Ματθιόπουλος Ευγένιος Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Ο Ευγένιος Ματθιόπουλος είναι Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης της Δύσης, στο τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης και συνεργαζόμενος ερευνητής του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών-ΙΤΕ.

Το 1983 απέκτησε πτυχίο ζωγραφικής από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Το 1985 συνέχισε τις σπουδές του σε μεταπτυχιακό επίπεδο στον τομέα της Ιστορίας της Τέχνης (1985) και, μετέπειτα, στη Φιλοσοφία της Τέχνης και Αισθητικής (1987) στο Πανεπιστήμιο Paris I - Panthéon - Sorbonne. To 1997 ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή με θέμα Η συμμετοχή της Ελλάδας στην Μπιεννάλε της Βενετίας 1934-1940 στο τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Το 1995-2001, εργάστηκε ως επιστημονικός επιμελητής και αρχισυντάκτης του Λεξικού Ελλήνων Καλλιτεχνών (Μέλισσα, Αθήνα, τόμοι Α΄-Δ΄: 1997-2001).

Το 2003-2010 συνεργάστηκε ως ερευνητής με το Μουσείο Μπενάκη.

Συνεργαζόμενος ερευνητής από το 2001 και μέλος από το 2012 του Επιστημονικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών - Ι.Τ.Ε.

Μέλος του Συμβουλίου του Πανεπιστημίου Κρήτης, 2012-2017.

Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣΤ, από το 2017.

Ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ), από το 2016.

Έχει δημοσιεύσει πολυάριθμες μελέτες για την ελληνική τέχνη, καθώς και τα βιβλία: 
Η τέχνη πτεροφυεί εν οδύνη, 2005 
Η ζωή και το έργο του Γιάννη Μηταράκη, 2006
Η ζωή και το έργο του Κωστή Παρθένη, 2008.
Γιώργος Πετρής, Επιθεώρηση Τέχνης. Τεχνοκριτικά κείμενα 1953 - 1986, Αθήνα – Ηράκλειο, AICA-Ελλάς, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2008.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα προσανατολίζονται στην Ιστορία της Τέχνης, στην Ελλάδα του 19ου και του 20ου αιώνα και εστιάζονται κυρίως στην παρέμβαση του Κράτους και το ρόλο των θεσμών στο χώρο της τέχνης, καθώς και των μηχανισμών πρόσληψης της νεωτερικής τέχνης, τόσο στο πεδίο της καλλιτεχνικής παραγωγής, όσο και στα πεδία της ιδεολογίας, της αισθητικής, της θεωρίας της τέχνης και της κριτικής.

Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (Ε.Ε.Τ.Ε.) και της Εταιρείας Τεχνοκριτικών Ελλάδος (AICA).

Σχετικές ομιλίες