Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Μαθαίνοντας να ακούμε μουσική: Στοιχεία Μορφολογίας (Τρίτη και τελευταία ομιλία)

Φιτσιώρης Γιώργος

6 Νοεμβρίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 97:21 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2409
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Το Ελεύθερο Εργαστήρι Μουσικής Παιδείας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», με το φετινό του κύκλο ομιλιών που έχει τίτλο «Μαθαίνοντας να ακούμε μουσική», απευθύνεται στο ευρύ κοινό που αγαπάει την έντεχνη μουσική και θα ήθελε να αποκτήσει κάποιες ειδικότερες γνώσεις ώστε να την κατανοήσει και να την εκτιμήσει σε βάθος, αλλά  και  μουσικούς, σε φοιτητές ή και σε επαγγελματίες από άλλους χώρους του πολιτισμού. Τα ειδικά  σεμινάρια του κύκλου, παρουσιάζουν καθηγητές Πανεπιστημιακών Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και ειδικοί επιστήμονες. Ο θεσμός, που διανύει ήδη τον τρίτο χρόνο λειτουργίας του,  εντάσσεται στις εκπαιδευτικές δράσεις του Συλλόγου "Οι Φίλοι της Μουσικής".

Το δεύτερο μουσικό εργαστήριο του φετινού κύκλου, με ομιλητή τον Αναπληρωτή  καθηγητή της Θεωρίας της Ευρωπαϊκής Μουσικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργο Φιτσιώρη, έχει τον τίτλο «Στοιχεία Μορφολογίας». Οι βασικές του ενότητες είναι:

• Τι είναι Μορφολογία; Γενικοί ορισμοί και περιγραφές 

• Αναγεννησιακές μέθοδοι σύνθεσης. Αναφορά σε κοσμικά πολυφωνικά έργα και στο αναγεννησιακό μοτέτο. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών παραδειγμάτων. 

• Είδη διασκέδασης της περιόδου του Μπαρόκ. Χοροί. Σουίτα, Παρτίτα. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών παραδειγμάτων. 

• Βασικά δομικά στοιχεία των έργων της κλασικής και ρομαντικής περιόδου: μοτίβο, φράση, θέμα, χαρακτηριστικά είδη θεμάτων, γενική συζήτηση και περιγραφή των πτωτικών διαδικασιών. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών παραδειγμάτων. 

• Γενικές μορφολογικές κατηγορίες: τριμερής μορφή, διμερής μορφή, “στρογγυλεμένη” διμερής μορφή. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών 

παραδειγμάτων. 

• Οι πλέον χαρακτηριστικές μορφές της κλασικο-ρομαντικής περιόδου: μορφή σονάτας, μορφή ροντό, σονάτα-ροντό, μορφή μενουέτου, μορφή με παραλλαγές. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών παραδειγμάτων. 

Σημείωση: Αν θέλετε να μεγεθύνετε την παρτιτούρα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την εντολή "Δείτε μόνο τις διαφάνειες".

Αν θέλετε να κατεβάσετε το εποπτικό υλικό του σεμιναρίου, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το παρακάτω link:


http://www.mmb.org.gr/files/2013/dialeksi_01.pdf

Φιτσιώρης Γιώργος Αναπληρωτής καθηγητής της Θεωρίας της Ευρωπαϊκής Μουσικής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ο Γιώργος Φιτσιώρης είναι διδάκτωρ μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος Master of Arts στη θεωρία της μουσικής από το Washington University in St. Louis και έχει Δίπλωμα αρχιτέκτονος - μηχανικού από το Ε.Μ.Π. Είναι Αναπληρωτής καθηγητής της Θεωρίας της Ευρωπαϊκής Μουσικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου και

διδάσκει τα μαθήματα «Θεωρία και Πράξη της Τονικής Μουσικής», «Θεωρία και Πράξη της Αναγεννησιακής Μουσικής», «Μέθοδοι Ερμηνείας Μουσικών Έργων», και διευθύνει σεμινάρια θεωρητικής, αναλυτικής και ιστορικής κατεύθυνσης.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν Σενκεριανή θεωρία και ανάλυση, Αναγεννησιακή θεωρία της μουσικής όπως επίσης και φαινομενολογικές, σημειολογικές και, κυρίως, αφηγηματικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις. Είναι μέλος της Επιστημονικής - Συμβουλευτικής επιτροπής και της Γραμματείας Σύνταξης του επιστημονικού περιοδικού Μουσικολογία. Πολλά κείμενά του περιλαμβάνονται σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Έχουν, επίσης, εκδοθεί δύο βιβλία του: Εισαγωγή στη Θεωρία και Ανάλυση της Τονικής Μουσικής, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα

2004, και Τα Χορικά του Μπαχ, Ενταγμένα σε μία Ευρύτερη Ιστορική Περίοδο Συνθετικών και Θεωρητικών Αναζητήσεων (15ος-18ος αιώνας), Panas Music (Παπαγρηγορίου-Νάκας), Αθήνα 2010

Σχετικές ομιλίες